PlusFilmrecensie

Documentaire Aquarela laat zien: het water wint altijd van de mens

Nederland, dat drooggelegde laagland, heeft het water onder de duim. Dat is onze reputatie. Maar in zijn documentaire Aquarela, een epische reis langs alle verschijningsvormen van water, toont de Russische grootmeester Viktor Kossakovsky overtuigend dat wie groter kijkt, ziet dat het water altijd wint.

Het begint nog droogkomisch. Op een ijsvlakte op het Baikalmeer tracht een groepje mannen een door het ijs gezakte auto op te vissen. In de winter gebruiken automobilisten het dichtgevroren meer als snelweg, maar de afgelopen jaren smelt het ijs steeds eerder. Met dramatische gevolgen: de slapsticksfeer slaat snel om als de vraag hoe alle passagiers uit de auto zijn gekomen een onthutsend antwoord krijgt.

Het idee voor de film ontstond rond het jaar 2000, memoreert Kossakovsky. Toen verbleef hij in een huisje met uitzicht op de Oostzee en zag het water van minuut tot minuut veranderen – een spiegel voor menselijke emoties. In Aquarela voert hij ons niet alleen langs alle verschijningsvormen van water: van kalme stroompjes tot de hoogste waterval ter wereld, maar ook langs al die emoties: extase en schoonheid gaan samen met vernietiging en verdriet.

Ook de stijl van de film zoekt die extremen. Intieme close-ups van waterdruppels en sneeuwvlokken worden afgewisseld met epische beelden van afbrokkelende ijsschotsen en verwoestende orkaankracht. Het geluid kan zomaar omslaan van het bijna onhoorbare getinkel van een ijspegel naar harde metalmuziek, geschreven door componist Eicca Toppinen van de band Apocalyptica.

Die eerste scènes op het Baikalmeer draaien nog om de mens, maar die verdwijnt steeds verder naar de marges. Tijdens een hevige storm wordt een massief zeilschip een hulpeloos speelballetje. En als orkaan Irma om zich heen slaat in Miami, is er geen mens meer in beeld. Zo toont de documentairemeester hoe de nietige mens steeds vergeefs vecht tegen deze elementaire natuurkracht.

Aquarela
Regie
Viktor Kossakovsky
Te zien in Eye, FilmHallen, Ketelhuis, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden