Festival

Dockyard: ondanks het grauwe weer een geslaagd buitenfestival op ADE

Een dancefestival in oktober op de NDSM-werf in de buitenlucht. Je moet het maar durven. Dockyard is een fijn technofestival zonder pretenties.

Vincent Smits

Mensen:
Een dancefestival in oktober op de NDSM-werf. Je moet het maar durven. Vorig jaar zat het weer nog mee maar dit jaar is het grauw en nat. En toch is het uitverkocht. Het publiek is een mix van hippe technopuristen, studenten, toeristen en dagjesmensen van buiten de stad. En dan is er nog die ene jongen in een kerstmanpak.

Opvallendste kledingstuk moet toch wel de Pharrel-mountiehoed zijn. Die zien we geregeld voorbijkomen zij het in wat kleinere afmeting dan die zanger Pharrel droeg.

Eten en drinken:
Het is niet heel druk bij de foodtrucks in de regen. Wel is het standaard festivalvoedsel te krijgen. Hamburgers, biologische friet, pita gyros, crêpes en kipsaté. Bij Pllek kunnen de mensen de warmte op zoeken en koffie en thee halen.

Wat wel opvalt. Hoe meer muntjes je haalt, hoe lager de prijs. Bij 1 stripje muntjes (3,5 munt) kost een muntje 3,26 euro. Koop je vijf stripjes, dan betaal je 2,85 euro per muntje. Slimmer dus om met wat vrienden muntjes in te slaan.

Aankleding:
Het is duidelijk. De organisatie is voor rauw en industrieel gegaan zonder poespas. Scheepscontainers staan her en der over het terrein opgestapeld. Op sommige staan oude autowrakken waar rook uit komt. In andere containers zijn zitplekken gemaakt. De dj's draaien in vijf tenten. Binnen is het donker.

De sfeer moet komen van lasers, lichten en een videoscherm achter de dj's. Uitzondering is de Mystic Garden-tent. Het podium is een groot tuinhuis met daarnaast twee kleinere podia waar groengeverfde meisjes in rokjes met lichtjes als een soort levende planten dansen.

Qua organisatie is alles goed geregeld. Er zijn genoeg toiletten (geen rijen), er is gratis drinkwater. Er loopt flink wat EHBO-personeel en beveiliging rond en in de tenten is het niet absurd druk. Op de verkleinde NDSM-werf - de scheepswerf zelf kan niet meer gebruikt worden - was het op andere festivals deze zomer wel erg druk.

Niet bij Dockyard. Minpuntje is wel dat bij het verlaten van het festivals het systeem bij het inleveren van de kluissleutels voor enorme drukte zorgt. En ook het terrein aflopen gaat lastig.

Muziek:
Het draait bij Dockyard duidelijk om de muziek. In dit geval betekent dat techno, techhouse en deephouse en alles wat daar tussenin zit. EDM-liefhebbers hebben hier niets te zoeken. 's Middags warmt Praslea de boel op in [A:RPIA:R]-tent met warme klanken en wat hiphopinvloeden in zijn deephouseset. In de Terminal One-tent is het vooral het kale industriële stampwerk wat de klok slaat van onder andere Sasha Carassi en The Advent. Ook Truncate houdt in de XT3-tent het tempo hoog maar de Amerikaan wil er nog wel een vleugje melodie doorheen gooien.

In de Fact-tent zet Paul Ritch een lekkere spacey technoset neer. En afsluiter Paco Osuna laat zien dat een pompende technoset ook lekker is als er niet continu heipalen in de grond moeten worden geslagen. Veteraan dj Rush doet niet anders in Terminal One. Het publiek krijgt geen genoeg van de monotone bezwerende dreun. Als toegift met knipoog toont Rush ook nog eens een potje te kunnen rappen.

Algemeen Oordeel:
Dockyard is een fijn technofestival zonder pretenties. Een buitenfestival tijdens Amsterdam Dance Event op een natte oktoberdag is lastig en gewaagd maar omdat het niet te druk is in de tenten is het prima te doen. Een fijne afsluiter van het festivalseizoen.

Dockyard Beeld Amaury Miller
DockyardBeeld Amaury Miller
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden