Plus

'Docent met een andere baan erbij is supergemotiveerd'

Als leraren makkelijker het onderwijs met een andere baan zouden kunnen combineren, is het lerarentekort misschien zo opgelost. Organisatie Hybride Docent ontdekte dat één op de vijf hoogopgeleiden best parttime in het onderwijs wil werken.

Marius Bilkes (34), docent en mede­oprichter van Hybride Docent combineerde ook zelf twee banen Beeld -

Eén op de acht leraren heeft nóg een baan, ontdekte Hybride Docent, een initiatief van twee docenten in samenwerking met Platform Bèta Techniek, ondersteund door het ministerie van Onderwijs. Marius Bilkes, een van de oprichters, vindt dat de hybride leraar best bekender mag worden.

Een dubbele baan is dus niets nieuws?
"Inderdaad, op middelbare scholen komt het best vaak voor. Hybride docenten zeggen dat ze vooral voordelen ervaren: het maakt het werk als docent leuker en uitdagender. Ze voelen zich alleen nog niet voldoende gesteund. Scholen houden er weinig rekening mee dat ze ook een andere baan hebben."

Kunnen meer hybride docenten het lerarentekort - duizenden vacatures in het hele land - terugdringen?
"Een op de vijf hoogopgeleiden - dat zijn honderdduizenden mensen - wil best voor de klas te staan als het in combinatie is met een andere baan. Er is dus echt veel animo voor het onderwijs. Ook twee op de drie docenten die al in het voortgezet onderwijs werken, geven aan dat hybride werken een aantrekkelijke loopbaanmogelijkheid is. Zo behoud je ook meer mensen voor de klas."

Is het niet problematisch om twee deeltijdbanen te hebben?
"Het idee is vaak dat parttimers maar half werken, maar uit onze interviews blijken zij juist supergemotiveerd zijn, ook voor hun andere baan. Je staat met beide benen in beide werelden. Ik heb het ook jaren gedaan, als docent maatschappijleer in combinatie met opdrachten bij ABN Amro en Tata Steel. Ik werd er ook blij van."

Wat is mis met fulltime voor de klas staan?
"Daar is uiteraard niets mis mee, maar je wilt toe naar lerarenteams die op hun specialiteit en kwaliteit worden ingezet. Het is voor een school goed die kennis binnen te halen en ook voor het andere bedrijf heeft het meerwaarde. Docenten hebben skills die goed zijn voor bedrijven: ze begrijpen leerprocessen, kunnen presenteren, weten wat de jonge generatie bezighoudt en kunnen leiding geven."

Als je het onderwijs in wilt, moet je je toch laten omscholen?
"Het is wel belangrijk dat er meer slimme routes komen naar die bevoegdheid. Ik ken een vrouw die wiskunde heeft gestudeerd, bij IBM werkt en graag voor de klas wil staan, maar geen tijd heeft nog een jaar een tweedegraadsopleiding te doen. Dat moet makkelijker worden."

Heeft betaling ook iets te maken met de motivatie een andere baan erbij te doen?
"Nee, dat lijkt niet zo te zijn. Het gebrek aan loopbaanmogelijkheden is voor leraren de grootste ergernis, niet het salaris."

Hoe zit het in het basisonderwijs, kunnen we ook IBM'ers voor een kleuterklas zetten?
"Zowel in het basisonderwijs als in het mbo zou het goed zijn. In het basisonderwijs bestaan al vaak deelcontracten. Misschien trekt een hybride baan bijvoorbeeld meer meesters."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden