Plus Ten Slotte

Dixie Solleveld (1942-2018): de eerste met een Polaroid in Amsterdam

Ze was de huisfotograaf van de Amsterdamse kunstenaarswereld en bekend ­Amsterdam. In zwart-wit werden Jan Wolkers, Freddy Heineken, Herman Brood en vele anderen vastgelegd.

Dixie Solleveld in 2018 Beeld John Melskens

Dixie Solleveld overleed 30 november na een kort ziekbed op 76-jarige leeftijd. Na de lagere school ging Solleveld naar de Prinsengrachtschool. Huiswerk maken deed ze samen met vriendin Toby Tjepkema, wier vader een fotozaak had op Vijzelgracht.

"Als we dan klaar waren, gingen we stiekem naar jazzcafé De Groene ­Kalebas, dat aan de overkant zat," vertelt Tjepkema. "Koffiedrinken en naar artistieke mannen met baarden kijken. Dixie zei weleens tegen mij dat ik haar als net meisje van de ­Minervalaan als eerste naar cafés heb meegenomen. Door mij was ze dus enthousiast geworden om cafés te bezoeken, maar kwam ze ook in contact met fotografie."

Eind jaren zestig was Dixie Solleveld de eerste fotograaf met een Polaroid­camera in Amsterdam. Luxe diners en feestjes rondom het Leidseplein werden door haar vereeuwigd. Tot in de vroege uurtjes bleef ze om zo veel mogelijk foto's te maken.

Foto's die de volgende ochtend vaak in De Telegraaf verschenen. Nooit maakte ze iets vervelends mee, vertelde ze in een interview uit die tijd. "Het enige grappige dat me tot nu toe is overkomen, is dat klanten ook mij vaak op de foto willen hebben."

Beatrix
Haar zoon Robert herinnert zich de foto's van vroeger nog goed. "Thuis had ze een doka waar ze ­deze ontwikkelde. Lag het hele huis vol met foto's. Met een klein zwart penseeltje ging ze die dan bijwerken." Als grootste succes van zijn moeder noemt hij een foto van koningin Beatrix.

"De koningin kwam in de Nieuwe Kerk een tentoonstelling bezoeken. Van een beeld was echter het geslachtsdeel afgebroken. Mijn moeder legde precies het moment vast waarop Beatrix hier samen met de conservator naar keek. De kranten wilde deze foto niet hebben, maar ze won er later wel een prijs mee."

Door haar werk als fotograaf werd ze een graag geziene gast op openingen van galerieën en tentoonstellingen in en rond Amsterdam. Hier legde ze bekend Amsterdam vast voor magazines en kranten als Vernissage, Art Alert en De Telegraaf.

Collages
Conservator Thomas Hillebrand van museum Jan van der Togt in ­Amstelveen, opende in 2008 een tentoonstelling met haar werk. "Ze kwam altijd met haar partner Pim Maas naar de tentoonstellingen kijken. Van haar eigen ­foto's heeft ze toen meerdere collages gemaakt en deze hebben in het museum gehangen. Het was een schat van een vrouw die echt leefde voor het maken van foto's van feestelijke openingen in Amsterdam."

Onafscheidelijk
Haar man Pim Maas, die zelf ooit ­bekend werd als de Nederlandse ­Elvis Presley, kwam haar begin jaren negentig ­tegen. "De eerste keer zagen we elkaar in café Heuvel, maar toen was Dixie nog getrouwd. Pas ­later, toen ze gescheiden was, zijn we bij ­elkaar gekomen en werden we ­onafscheidelijk. Tot haar overlijden heeft Dixie foto's kunnen maken op openingen en hebben we samen van deze momenten kunnen genieten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden