Plus

Dit zuipt de stad weg op Koningsdag

Bij het Sligro Heineken distributiecentrum staan duizenden fusten bier klaar voor Koningsdag. Vorig jaar ging het goed mis en was in delen van de stad het bier op. 'Het is topsport.'

Beeld Ted Struwer

In het Sligro Heineken distributiecentrum, gevestigd op bedrijventerrein Sloterdijk aan de rand van de stad, staan duizenden fusten bier. Gestapeld in metershoge rijen, gesorteerd op liters. De rijen lopen in rechte stroken door het magazijn en hoewel het een overzichtelijk geheel vormt, geeft het een beklemmend gevoel om er doorheen te struinen. Of je nou links, rechts of vooruit kijkt: overal staan fusten.

Je gevoel zegt dat de stad hier een jaar mee vooruit kan. De waarheid is dat alles morgenvroeg weg is en vervangen door een volgende voorraad. Of zoals vestigingsdirecteur Richard Hogewerf (33) zegt: "Dit zuipt de stad in een dag weg." Het heeft iets triests en bewonderenswaardigs tegelijk.

In het magazijn rijden tientallen mannen rond op kleine vrachtwagens. Ze verwerken de binnengekomen bestellingen geconcentreerd, stoïcijns bijna. Een week geleden had Hogewerf al gewaarschuwd dat zijn medewerkers niet gestoord konden worden in aanloop naar Koningsdag - daar hebben ze simpelweg geen tijd voor.

Ondanks het rigide werkschema is er geen sprake van chaos. Het is stil in het magazijn. Je hoort maar een paar dingen: vrachtwagenbanden die over de magazijnvloer piepen, ronkende motoren van Heinekenvrachtwagens die buiten laden en lossen en het zoemende geluid van de 'tilhulp', een machine waarmee fusten bier in rolcontainers worden geladen.

De handelingen zijn repetitief. Op een centrale plek aan de voorzijde van het magazijn pakt een medewerker een bestelling op. Het beeldscherm op zijn vracht­wagen toont welke rolcontainers bij de bestelling horen. Hij zet ze op zijn vrachtwagen en kijkt weer naar het beeldscherm. Daar staat in welke gang hij welke producten moet inladen.

Hij rijdt de gangen af totdat de bestelling klaar is en parkeert de rolcontainers voor de juiste vrachtwagen - wederom aangegeven op het beeldscherm. Dan rijdt hij terug naar de voorzijde van het magazijn om aan de volgende bestelling te beginnen.

Het verwerken van de bestellingen is zoals je een boodschappentas vult: zware spullen eerst, zodat de rest niet wordt geplet. Zo is het magazijn ook ingericht. De route begint bij fusten van 50 liter en bouwt af naar fusten van 20 liter, kratten bier en frisdrank, sixpacks, losse flessen en eindigt bij plastic bestek, zakken chips, rietjes en servetten.

Extra vrachtwagens
"Het magazijn staat zo ramvol dat we het bier bijna buiten moeten opslaan," zegt Hogewerf. Dat is niet altijd zo, maar de week voor Koningsdag is hectisch. Vrachtwagens rijden de hele dag vanuit het distributiecentrum naar de stad om bier te leveren.

Om aan de vraag te voldoen rijden deze week extra vrachtwagens, in totaal zo'n vijftig. Het magazijnpersoneel is verdubbeld. Er lopen nu ongeveer tweehonderd mensen rond die verdeeld over drie shifts werken. Om drie uur 's ochtends begint de dag, om elf uur 's avonds klokt de laatste shift uit.

Dat is nodig, want Koningsdag is een moeilijke dag voor Sligro, dat eind 2017 de distributie van Heineken overnam. Klanten bestellen minstens twee keer zo veel bier en willen het allemaal op hetzelfde moment geleverd krijgen: een dag voor Koningsdag. "De meeste cafés hebben beperkte opslagruimte," zegt Hogewerf.

"We veren mee, maar zelfs aan onze opslag zit een limiet. Ook organisatorisch is het onmogelijk om iedereen op dezelfde dag te beleveren. Daarom plan ik samen met de klanten vooruit. Wie kan al twee weken voor Koningsdag ontvangen? Wie een week? En wie kan door beperkte opslag niet anders dan een dag van tevoren? Voor ons is het belangrijk om de bestellingen zo veel mogelijk naar voren te halen, zodat de druk beheersbaar blijft. Het is een spel tussen ons en de klant."

Hoeveel bestellingen Sligro ook naar voren haalt, het blijft aanpoten. "Beuken," zegt Hogewerf. "Het is de drukste dag van het jaar en voor ons de belangrijkste wedstrijd die we spelen. We moeten boven onszelf uitstijgen. En daarna doorpakken, want Koningsdag is de aftrap van het hoogseizoen. Daarna is het één lange piek tot eind september. Het is topsport."

Grootste domper ooit
"Vorig jaar was Koningsdag een grote teleurstelling voor ons. We moesten Champions Leagueniveau spelen, maar waren niet eens klaar voor de eredivisie."

Wat Hogewerf maar probeert te zeggen: vorig jaar ging het goed mis bij Heineken en Sligro. In delen van de stad was het bier op. Bij 280 klanten werd te laat geleverd en bij 41 zelfs helemaal niet. Een fiasco voor de getroffen horecaondernemers, die een aanzienlijk deel van hun omzet zagen verdampen. Daarnaast niet echt een lekkere start voor Sligro, dat bij veel consumenten het vertrouwen nog moest winnen dat Heineken in al die jaren had opgebouwd. Het heeft tientallen klanten gekost.

Beeld Ted Struwer

Waar ging het mis? Meerdere factoren speelden Sligro parten. Door de overname was het rommelig in het distributiecentrum. Veel medewerkers van Heineken vertrokken met een ontslagpremie waardoor de stabiele basis in het magazijn verdween. Er kwam een nieuw team bestaande uit veelal onervaren medewerkers. De aanwas van personeel was bovendien mager. Tijdens Koningsdag was er een flink tekort.

"Het was ook moeilijk dat Heineken zijn klanten nooit duidelijkheid verschafte over wat wel en niet mogelijk was," zegt Dirk van Iperen (44), directeur Sligro bezorgservice. "Het was van: bestel maar wat je wil, alles kan, niets is te gek voor ons. Maar dat was het wel. Er zitten grenzen aan onze flexibiliteit. Je kunt niet driehonderd klanten een dag voor Koningsdag tientallen fusten bier laten bestellen en dat dezelfde middag leveren."

"En dan was het ook nog eens ontzettend lekker weer," vult Hogewerf aan. "Dat scheelt enorm. Iedereen vierde Koningsdag, de stad liep vol. Wij zouden een stuk minder stress hebben wanneer het tien graden met regen was. Maar nu was er zo veel bier nodig, we konden het niet bij­benen."

Samenvattend noemt Hogewerf Koningsdag 2018 de grootste domper ooit. "We hebben alles op alles gezet, maar het lukte niet." Van Iperen: "We liepen een schram op, maar zijn daarna gaan bouwen aan een stabiele ploeg. Het gaat nu al maanden goed, vlekkeloos bijna. Ik ben daar ontzettend trots op."

Slapeloze nachten
De voorbereiding op Koningsdag is direct na Koningsdag 2018 begonnen. Hogewerf en zijn team staken de koppen bij elkaar en zeiden: 'Dit nooit meer.'

"Gelukkig kwam de machine toch nog op gang tijdens het hoogseizoen," zegt Hogewerf.

"We draaiden een goede zomer, dat gaf vertrouwen." De concrete voorbereidingen zijn in januari gestart met de uitbreiding van de werknemerspoule voor het magazijn. Voor Koningsdag zijn ongeveer honderd extra mensen nodig. Die worden via uitzendbureaus binnengehaald en daarna twee weken lang intensief opgeleid.

Waar Sligro zich een heel jaar voorbereidt op Koningsdag willen horecaondernemers en café-eigenaren nog wel eens laconiek omspringen met de feestdag, merken Van Iperen en Hogewerf. Wat vaak gebeurt, is dat een café-eigenaar de dag voor Koningsdag wakker wordt en denkt: ik heb bier nodig. Hij plaatst een bestelling en verwacht het diezelfde middag te ontvangen.

Vaak een onmogelijke opgave, want Amsterdam is de stad van de paal­tjes, en veel cafés in de binnenstad zijn na vijf uur 's middags niet meer te bereiken. Op Koningsdag zelf is het helemaal onmogelijk om nog te leveren in de binnenstad.

Wat als een klant nu toch de middag voor Koningsdag bier bestelt voor de volgende dag? Hogewerf: "We kunnen rijden in noodgevallen. Er is een weekenddienst actief om panikerende klanten te helpen. In de binnenstad wordt het een flinke uitdaging en kunnen we niets beloven, maar in buitengebieden is het zeker mogelijk. Schrijf dat maar niet op, ik wil eigenlijk niet dat klanten dat weten. We proberen ze op te voeden."

Het is vreemd om te bedenken dat de stad op Koningsdag al het bier wegdrinkt waar Hogewerf een jaar voor heeft gepland om het op locatie te krijgen. Het heeft hem slapeloze nachten, hoofdbrekens en talloze overuren gekost.

De wedstrijd van het jaar, om in zijn jargon te blijven. Zouden klanten en consumenten zich afvragen waar die oneindige stroom aan bier vandaan komt? Hogewerf denkt van niet.

"Het is er gewoon. Maar als je weet wat er qua logistiek achter zit, is die vanzelfsprekendheid snel verdwenen."

Zon of regen
Hoewel het magazijn de plek is waar het allemaal gebeurt, is er een ruimte in het distributiecentrum die Hogewerf als belangrijker beschouwt. Hij loopt samen met Van Iperen het magazijn uit, een halletje door en schiet een deur in.

"Het commandocentrum," zegt hij. In de kantoorruimte zit een handvol medewerkers, omsingeld door computers en televisieschermen met daarop grafieken en Excel­sheets. "We meten alles," zegt Hogewerf. "Of vrachtwagens op tijd vertrekken, klanten tevreden zijn, werknemers de containers snel genoeg inladen. Aan het eind van de dag nemen we die cijfers door, evalueren we de boel."

Het vakje 'op tijd bij de klant' is heilig voor Hogewerf. "Dat moet altijd groen zijn. Alle voorbereidingen leiden uiteindelijk tot de climax: het bezorgmoment. Daar draait alles om. Hij wijst naar het groene vakje, waar een score van 97 procent staat. "Gisteren was slechts één bestelling te laat, twintig waren te vroeg. Maar te vroeg is ook niet op tijd. Al met al is 97 procent wel een meesterlijke score. Dat belooft veel goeds voor Koningsdag."

Hogewerf kijkt naar buiten. De zon is fel, brandt op het asfalt van het parkeerterrein. Wolken zijn er niet. "Eigenlijk is dat nog de enige onzekere factor. Wat doet het weer? Zon of regen, het scheelt duizenden liters bier."

Rammend klaar
Een uur later, het is vrijdagmiddag rond het middaguur, staat Hogewerf in de Korte Leidsedwarsstraat. Hij wacht op Gregory Dorder (37) en Curcio Druiventak (40), die met een Heinekenvrachtwagen vol bier door de binnenstad rijden op weg naar hun klanten. Even kijken hoe ze het er vanaf brengen, al weet Hogewerf precies wat hij kan verwachten. "Ik heb de jongens al vaak aan het werk gezien. Het is een geweldig op elkaar ingespeeld team."

Een paar minuten later komt de vrachtwagen stapvoets het Leidseplein oprijden. Dorder hevig gesticulerend naast de vrachtwagen, de weg vrijmakend voor chauffeur Druiventak. Hij loopt langs coffeeshop The Bulldog, knuffelt het personeel, geeft de portier een boks.

Daarna een omhelzing met de eigenaar van de tent daartegenover. En nog een begroeting bij de buren. "Hij kent iedereen hier," zegt Hogewerf. "Onze bezorgers zijn het visitekaartje van het bedrijf. Ze moeten goed met mensen zijn."

Druiventak parkeert de vrachtwagen voor de Burgerfabriek in de Korte Leidse­dwarsstraat. De laadklep gaat omlaag, ze rollen de containers met fusten bier en kratten frisdrank naar binnen. Daarna de eigenaar een handtekening laten zetten en klaar is Kees.

Op naar het volgende adres, een Italiaan om de hoek. Hogewerf: "Je bent geboren voor dit vak of niet. Druiventak en Dorder stralen uit dat ze genieten en bouwen veel makkelijker een relatie op met klanten dan wij. Daarom zijn ze zo belangrijk voor ons."

Hogewerf rijdt weer terug naar het distributiecentrum. Onderweg praat hij over het magazijn, de planning, de gemeten variabelen, een escalatieschema, het fiasco van vorig jaar, het weer, de samenwerking met Heineken, de klanttevredenheid, de rolcontainers, de slapeloze nachten.

Hij besluit: "Wat ben ik trots, eigenlijk. Halleluja, we gaan die volumes eruit pompen. We zijn rammend hard klaar voor Koningsdag."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden