Dit zijn de eerste aankopen van de nieuwe Stedelijk-directeur Rein Wolfs

Patricia Kaersenhout, The Dream of a Thousand Shipwrecks, 2009.Beeld Het Stedelijk Museum

Het Stedelijk Museum heeft de eerste aankopen van Rein Wolfs bekendgemaakt. De aanwinsten geven een voorproefje op de visie van de kersverse directeur, stelt het museum. ‘De werken van deze kunstenaars verrijken de collectie met nieuwe verhalen en perspectieven.’

Het Stedelijk Museum heeft kunstwerken gekocht van de Zweedse kunstenaar Anna Uddenberg, de Nederlandse-Surinaamse kunstenaar Remy Jungerman, de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Walid Raad, Nederlandse-Surinaamse beeldend kunstenaar Patricia Kaersenhout, kunstnijveraar Louis Bogtman en de Libanees-Amerikaanse kunstenaar Etel Adnan.

Westerse traditie van het modernisme

Remy Jungerman was eerder dit jaar nog op de Biënnale van Venetië te zien namens Nederland. In Amsterdam had hij eerder dit jaar ook een expositie, die goed ontvangen werd. Het Parool interviewde hem over zijn werk, zoals over de titels van zijn sculpturen.

Die titels zijn geografische locaties van vestingen van de marrons in Suriname. “De marrons zijn afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen die de slavernij zijn ontvlucht en een heel nieuwe cultuur in de binnenlanden van Suriname hebben opgebouwd. Ik ben het meest geïnspireerd door de esthetiek van hun geometrische vormen, die vanuit Afrika zijn meegereisd naar Suriname.”

Remy Jungerman, INITIANDS, 2015. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam.Beeld Remy Jungerman

Rein Wolfs is blij met de nieuwe aankoop van de kunstenaar. ‘Het Stedelijk verwierf eind jaren negentig voor het laatst een werk van deze kunstenaar. Goed nieuws dat we met deze aankoop nu ook recent werk van Remy Jungerman aan de collectie toevoegen.’

Caribisch gebied

Kunstenaar en activist Patricia Kaersenhout (53) stond eerder dit jaar met haar tentoonstelling in De Appel. Het Parool schreef daarover: ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too? is niet alleen een tentoonstelling, het is ook een sociaal monument dat is geïnspireerd op het idee van ‘dineren met de doden’.’

De beeldend kunstenaar heeft een Surinaamse achtergrond en onderzoekt de Afrikaanse diaspora en het kolonialisme in relatie tot de West-Europese cultuur. Hierbij komen politieke thema’s als het feminisme, gender, seksualiteit, racisme en de geschiedenis van de slavernij naar voren binnen haar oeuvre.

Wolfs zegt dat het verzamelen van vrouwelijke makers al lange tijd een uitgesproken aandachtsgebied is binnen het collectiebeleid van het Stedelijk. ‘Een nieuw geformuleerde ambitie is meer onderzoek doen naar het Caribisch gebied. Kaersenhout zet aan tot kritisch denken en zelfreflectie ten opzichte van deze (kunst)geschiedenis. Haar werk is daarmee een belangrijke aanwinst voor onze collectie.’

Te zien

Het werk van Anna Uddenberg is al toegevoegd aan de tentoonstelling Hybride sculptuur. De kast van Louis Bogtman zal vanaf dit voorjaar te zien zijn in de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design – 125 jaar wonen in het Stedelijk.

Van de overige werken is het nog niet bekend wanneer ze naar het Stedelijk Museum komen.

Anna Uddenberg, Precarious Patricia, 2019.Beeld Bastian Geza Aschoff/Stedelijk Museum
Walid Raad, I want to be able to welcome my father to my house: July 31-August 5, 1989, 1990/2018.Beeld Walid Raad & Sfeir-Semler Gallery Beirut / Hamburg.
Kast, Louis Bogtman, circa 1925.Beeld Erik en Petra Hesmerg
Etel Adnan, Untitled, 2018.Beeld Courtesy: artist & Sfeir-Semler Gallery, Beirut & Hamburg & Sfeir-Semler Gallery, Beirut & Hamburg
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden