Plus PS

Dit zijn de 3 finalisten van de TedX Women Amsterdam Startup Award 2017

Een pizza met groentebodem, een veilig logeer-bed en controle over je data. Donderdag wordt op TedX Women Amsterdam de Startup Award 2017 uitgereikt. Dit zijn de drie finalisten.

Een van de genomineerde start-ups is CloudCuddle, een draagbaar bed voor gehandicapte kinderen. Beeld CloudCuddle

Manon van Essen (29): 'Onze pizza met bloemkoolbodem is net zo knapperig'

Manon van Essen heeft de slogans paraat. "Wij maken van pizza je favoriete groente!" Van Essen had net software ontwikkeld voor handschriftherkenning. Die had ze verkocht, en ­eigenlijk zat ze te wachten op een idee.

Dat kwam toen ze met vriendinnen in de kroeg zat en één van hen vertelde dat ze probeerde af te vallen. Echt makkelijk ging dat niet: "Tja," zei de vriendin. "Je moet de hele tijd salades eten, en ik houd gewoon niet zo van salades! Als ik nou gewoon pizza zou kunnen eten, zou het zo veel makkelijker zijn. Van Essen: "Wij zeiden: hoe chill zou dat zijn? Ik houd zelf ook niet zo van ­salades."

Ze ging googelen op 'gezonde pizza' en stuitte op die met een bodem van bloemkool. "Er waren al 13.000 recepten van. Ik ben er maar eens een gaan maken. Drie uur later was ik klaar, met schrammen op mijn hand van het wassen en een vieze theedoek vol bloemkoolprut."

"Toen dacht ik: sorry hoor, maar dit is niet de essentie van pizza. Pizza moet je gewoon kant en klaar kunnen kopen."

Ze ging met het recept aan de slag, liet een producent een sample maken en vijf maanden later lag haar pizza bij Albert Heijn, Jumbo en Plus. Dat is nu twee jaar geleden. "Het is megasnel gegaan inderdaad, echt bizar."

Veelvraat
De Magioni (mangioni betekent veelvraat in het Italiaans, Magioni zou je een hippe verbastering kunnen noemen) is er inmiddels in allerlei smaken: met bodems van bloemkool, pompoen, biet.

In de bodem zit maximaal ­40 procent groente, verder is het gewoon deeg. "We doen niet mee met de gezondheidshype, het is ook niet glutenvrij, maar wel gezonder: in elke pizza zit 70 gram onbewerkte groente, 30 procent minder koolhydraten, minder calorieën, 70 procent minder vet."

En hoe smaakt ie? "Die met biet smaakt een beetje aards. Maar de bloemkoolpizza smaakt gewoon naar pizza. Net zo knapperig. Kinderen proeven het verschil niet."

Haar droom: het grootste pizzamerk van Nederland worden. Dat is nu nog Dr. Oetker. Maar het gaat snel: er worden er nu duizenden per dag gemaakt, bij haar bedrijf zijn zes mensen fulltime in dienst. En dat in een paar maanden tijd. "Het was timing, denk ik, en gewoon een kwestie van redelijk goed jatten."

Manon van Essen is genomineerd voor start-up Magioni, een pizza met groentebodem. Beeld -

Lotte Leufkens (25): 'De doelgroep is klein, mensen zijn al bij dat je iets probéért'

Hoe een studieopdracht een succesvolle start-up werd. Drie jaar geleden meldde een vader van een gehandicapte zoon zich bij de studenten werktuigbouwkunde aan de TU Delft.

Hij schetste de problemen van zorggezinnen. Een van de pregnantste was dat kinderen nooit eens uit logeren konden. Kinderen met spasmen of epilepsie vallen snel uit bed of bezeren zich aan de muur.

Kinderen met een verstandelijke beperking slaan soms 's nachts aan het dwalen. Daarom slapen ze vaak in hoge kooien met kussens: loodzwaar en dus niet te vervoeren.

Lotte Leufkens ging met haar studiegenoten aan de slag. In haar onderzoek stuitte ze op horrorverhalen: kinderen voor wie zelfs in het ziekenhuis geen geschikt bed was, waardoor ze vastgebonden moesten worden in hun buggy.

Drie maanden later presenteerde ze de CloudCuddle, een lichtgewicht bed voor gehandicapte kinderen. Opvouwbaar tot een pakketje van 50 bij 30 bij 30 cm.

Mede aangespoord door de vader van de gehandicapte jongen, ging ze ermee door. Ze vertelt over de dankbare reacties: "Mensen zijn alleen al blij dat je iets probéért - de doelgroep is klein, er wordt gewoon niet zo veel voor ze gedaan."

Oplossen
In het begin was kapitaal een probleem, maar algauw won ze twee start-upawards en ging het balletje rollen: in juni werd CloudCuddle op de markt gelanceerd. Nu levert het geld op: zij en haar cofounder keren zichzelf maandelijks een klein bedrag uit - genoeg voor haar huidige levens als student.

Leufkens werd student-ondernemer van het jaar, en werd uitgenodigd voor de Uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde. Ze ziet het als een erkenning voor het harde werken: "Het is heel pittig om te studeren en te ondernemen. Het heeft me ook flink wat vertraging opgeleverd."

In 2018 wil ze afstuderen en zich fulltime storten op de start-up. Misschien dat er naast de 'junior' variant ook een meeneembed voor demente ouderen kan komen - een groeimarkt, tenslotte.

"Er is zo veel op te lossen, als je er tijd en energie in steekt. Je kunt daarmee zo veel impact hebben op andermans leven."

Lotte Leufkens is genomineerd voor het initiatief CloudCuddle, een draagbaar bed voor gehandicapte kinderen. Beeld -

Anke Kuik (35): 'De consument weet nauwelijks dat hij voor internet betaalt'

Vraag Anke Kuik naar een definitie van blockchain in één zin en ze kan het. "Blockchain is een gedecentraliseerde ­database waarbij niet één persoon eigenaar is van de data."

Via blockchain werkt alles transparanter, het is niet mogelijk om stiekem gegevens aan te passen. Een blockchain is een vrij nieuw fenomeen, de bitcoin -een digitale munt - is er waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van.

Kuiks start-up is een identitymanagementplatform, gebaseerd op blockchain. De gedachte: de consument meer controle geven over zijn eigen data. "Wie nu op een website komt, krijgt de vraag of hij toestemming wil geven voor het gebruik van cookies. De meeste mensen klikken oké. Zij realiseren zich helemaal niet dat op een website gemiddeld veertig bedrijven meekijken en een cookie plaatsen als je een site bezoekt."

Faktor is software waarbij consumenten inloggen op een 'consent manager', en daar aangeven welke data ze willen delen met wie. Die voorkeuren worden lokaal, op je eigen apparaat, opgeslagen zodat je dit niet elke keer opnieuw hoeft te doen als je een site bezoekt.

Meer controle
Je voorkeuren aanpassen kan altijd. En domweg één keer nee zeggen tegen alle bedrijven die je gegevens willen? "Goed punt," zegt Kuik. "Maar we willen niet alleen consumenten meer controle geven over data, we hebben ook oog voor de andere spelers, die het internet mogelijk maken."

"Vanwege de advertenties zijn grote delen van het internet gratis - maar internet is niet echt gratis natuurlijk. De consument betaalt door het delen van zijn data en door het zien van advertenties - alleen is hij zich daar nauwelijks van bewust."

In mei 2018 wordt een nieuwe wet van kracht, de AVG: de algemene verordening gegevensbescherming, die onder meer bepaalt dat de consument zelf eigenaar moet zijn van zijn data en die dus moet kunnen aanpassen, verwijderen of meenemen. "Wij bouwen software om aan die wet te voldoen."

Kuik is in gesprek met de grote uitgevers: TMG, de Persgroep, Sanoma. Ze hoopt dat alle uitgevers in ­Europa de software uiteindelijk gaan gebruiken.

Anke Kuik ontwikkelde Faktor, een platform voor identity management. Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden