Dit vinden wij van de films die meedingen naar een Oscar

Negen films maken dit jaar kans op een Oscar voor beste film. Dit is het oordeel van onze filmrecensenten (en hier kun je de films zien).

Moonlight is een gevoelige, sterk geacteerde coming of age-film, waarin zwarte personages nu eens geen stereotypen zijn.Beeld David Bornfriend/AP

Moonlight (vier sterren)

Moonlight is een genuanceerd, in vaak poëtische beelden gegoten opgroeidrama over een zwarte homoseksuele jongen dat de illusie doorprikt dat als je je best doet alles goed komt in je leven. Moonlight is een gevoelige, sterk geacteerde coming of age-film, waarin zwarte personages nu eens geen stereotypen zijn, maar gelaagde karakters die je niet met één woord kunt typeren. (Volledige recensie)

Te zien: Cinecenter, Filmhallen, FC Hyena, Kriterion, The Movies, Rialto, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Arrival (vier sterren)

Arrival is een als sciencefiction vermomd drama over paranoia en angst in de moderne wereld. In de film wordt een alieninvasie gebruikt om ons een spiegel voor te houden en daarmee het ingesleten destructieve patroon waarmee wij op onbekende gebeurtenissen reageren - in dit geval op een extreem vreemde gebeurtenis - te tonen. (Volledige recensie)

Te zien: FC Hyena, Filmhallen, City

Manchester by the Sea (vijf sterren)

Het formidabele Manchester by the Sea gaat over rouw, eenzaamheid, schuld en straf. Enorme thema's in een door klassieke muziek begeleid verhaal. Over een man die het liefst van de aardbodem zou verdwijnen, maar net te veel verantwoordelijkheid voelt voor zijn familie. Een loodzwaar drama, maar met veel humor. (Volledige recensie)

Te zien: Cinecenter, Filmhallen. The Movies, Studio K, City, Tuschinski

La La Land (vijf sterren)

La La Land is de juiste film op het juiste moment: een prachtige ode aan de stad Los Angeles en de droomfabriek die Hollywood nog steeds is, met schrandere knipogen naar het moderne, gejaagde leven. Een liefdesbetuiging aan free jazz, aan musicals als Les Parapluies de Cherbourg en Singin' in the Rain, en aan de film in het algemeen. (Volledige recensie)

Te zien: Cinecenter, Filmhallen, Ketelhuis, Kriterion, The Movies, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Lion (drie sterren)

Lion is een film met twee gezichten. Het begin is schrijnende arthouse, over een jongen die verdwaalt in India en wordt geadopteerd door een Australisch echtpaar. In de tweede helft verandert de film in een zoet Hollywooddrama, waarbij zijn verleden hem als volwassene niet loslaat. Van het mooie, rauwe begin is dan allang niets meer over. (Volledige recensie)

Te zien: Cinecenter, Filmhallen, City, Tuschinski

Hacksaw Ridge (***)

Een biografische film over een Amerikaanse soldaat, die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Japanse slagvelden heldendaden verrichtte. Regisseur Mel Gibson werkt de christelijke en pacifistische principes in de eerste helft van de film helder uit, om daarna op het slagveld even bloederig tekeer te gaan als in The Passion of the Christ. (Volledige recensie)

Niet meer te zien in de bioscopen.

Hell or High Water (*****)

Hell or High Water is vormgegeven als een moderne (en misschien wel de laatste) western, maar is ook een overtuigend familiedrama. De film heeft weinig woorden nodig om het gevoelsleven van de broers Tanner (Ben Foster) en Toby (Chris Pine) te schetsen, wanneer de bank dreigt hun familieranch te confisqueren. (Volledige recensie)

Niet meer te zien in de bioscopen.

Nog te verschijnen:
- Fences (in Nederland te zien vanaf 16 februari)
- Hidden Figures (in Nederland te zien vanaf 9 maart)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden