Plus Blikvangers

Dit oude opzichtershuisje kreeg een tweede en een derde leven

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Industrieel Monument.

Het huisje zou eigenlijk tegen de vlakte gaan, maar Joep van Lieshout knapte het op Beeld Carly Wollaert

Op de Cruquiusweg is een oud perron te vinden waar het prettig wandelen is tussen de rijen platanen. Midden op het perron staat een oud opzichtershuisje. Het is hier nog dankzij beeldhouwer en ontwerper Joep van Lieshout, die het liet renoveren en het een monument noemde. Niet een monument voor iemand in het bijzonder, maar voor het industrieverleden van het gebied.

De wagon aan het einde van de rails hoort bij het monument. Aanvankelijk vroeg Werkgroep Kunst Oostelijk Havengebied aan Van Lieshout om een kunstwerk te maken voor op de wagon. "Toen ik vroeg naar het gebouwtje, zeiden ze dat ik daar geen rekening mee hoefde te houden, want dat ging toch tegen de vlakte. Ik heb toen besloten om het te behouden en geheel te restaureren, als een monument," vertelt Van Lieshout.

"Het is een eenvoudig gebouwtje maar zeker een dat typisch is voor de tijd. Ik heb de oorspronkelijke kleuren, detaillering, hang- en sluitwerk weer in ere hersteld. Het is ook een actie tegen de heersende vernieuwingsdrift van de mensheid, de Nederlanders en de ­Amsterdammers in het bijzonder."

Valt niet op
Met de oude wagon zelf heeft Van Lieshout uiteindelijk niets gedaan, maar in 2008 plaatste beeldend kunstenaar Ronald van der Meijs wel - tijdelijk - een kunstwerk op de wagon: een container gemaakt van gebruikte jute­zakken.

Hiermee wilde hij in herinnering brengen dat de intrede van de zeecontainer het einde van deze haven inluidde. De oostelijke haven was geschikt voor stukgoederentransport, maar te klein voor het modernere containertransport. Uiteindelijk werd de haven naar het westen verplaatst en kreeg het Oostelijk Haven­gebied een woonbestemming.

Industrieel Monument

Sinds 1993
Kunstenaar Joep van Lieshout
Waar Cruquiusweg 11

Van der Meijs had nog nooit gehoord van dit kunstwerk van Joep van Lieshout voor hij werd uitgenodigd om er een kunstwerk te maken. Hij is de enige niet. Het valt niet op dat het huisje een kunstwerk is, en het is ook niet gemaakt in die kenmerkende Van Lieshoutstijl.

Buitenbeentje
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld De Stam, de vijf polyester sculpturen die Van Lieshout voor het Frederik Hendrikplantsoen ontwierp. Deze vijf koraalrode figuren sjouwen met boomstammen en herinneren zo aan het verleden van de buurt; hier werd ­vroeger hout ­gezaagd voor de scheepsbouw. Qua uiterlijk is Industrieel Monument dus een buitenbeentje, maar het industriële thema past weer wel in Van Lieshouts oeuvre.

Het huisje kreeg zelfs nog een derde leven: sinds 2013 organiseert museum Perron Oost in dit naar eigen zeggen 'kleinste museum ter ­wereld' exposities over verhalen uit de buurt.

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.