Cannes 2014

Dit keer wordt de film van Jean-Luc Godard niet weggehoond

Op het festival van Cannes zijn onnavolgbare films te zien van Jean-Luc Godard, Lisandro Alonso en Ryan Gosling. 'Er is niets surreëler dan het leven zelf.'

De hoofdrolspelers van Jean-Luc Godards 'Adieu au langage', vlnr Kamel Abdelli, Heloise Godet en Zoe Bruneau. Godards nieuwste film is aangekondigd als het grootste 3D-evenement sinds Avatar. Beeld Foto EPA
De hoofdrolspelers van Jean-Luc Godards 'Adieu au langage', vlnr Kamel Abdelli, Heloise Godet en Zoe Bruneau. Godards nieuwste film is aangekondigd als het grootste 3D-evenement sinds Avatar.Beeld Foto EPA

'Godard Palme d'Or!' riep iemand voor het zaallicht uitging bij de wereldpremière van Jean-Luc Godards 'Adieu au langage'. Zou het? De Zwitserse Fransman deed al zes keer mee aan de belangrijkste competitie van het festival van Cannes, maar won de hoofdprijs nog nooit.

Zijn vorige werk, 'Film socialisme', werd in 2010 weggehoond. 'Adieu au langage', aangekondigd als 'het grootste 3D-evenement sinds Avatar', is veel beter. Daarin wordt een hallucinatoire beeldenstroom in voice-over begeleid door de bespiegelingen van een man en een vrouw die niet langer dezelfde taal spreken. Ze praten over Europa, oorlog en werkloosheid; de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het verschil tussen een idee en een metafoor. Over seks en de dood, gelijkheid en poep. En over honden, 'de enige levende wezens die meer van jou dan van zichzelf houden'.

Kleur en zwart-wit wisselen elkaar af, soms is het beeld helemaal zwart, dan weer gekanteld of in gesatureerde kleuren. Er zit een 3D-effect in de film waardoor de scène verandert als je één oog dichtknijpt. Wat het allemaal precies te betekenen heeft, moet iedereen zelf maar bepalen. Godard is niet naar Cannes gekomen om zijn film uit te leggen.

Viggo Mortensen als Deense kapitein
Publiciteit hoort er bij, vindt Viggo Mortensen, of het nu is voor een miljoenenproductie als 'The lord of the rings' of voor een piepkleine kunstfilm als 'Jauja' van de Argentijn Lisandro Alonso. Daarin speelt Mortensen een Deense kapitein die eind negentiende eeuw over de pampa's van Patagonië doolt, achter een graatmagere hond aan, op zoek naar zijn vijftienjarige dochter. Het filmpje is verbluffend gefotografeerd, bevat een aantal bloedmooie scènes, is volkomen onnavolgbaar en toch intrigerend en boeiend.

Niet voor niets bestempelde Mortensen, die de film ook produceerde en de muziek verzorgde, Alonso als een hedendaagse Tarkovski. Mortensen wist zelf overigens ook niet precies hoe Jauja te duiden. 'Misschien is het een droom van een hedendaags meisje. Misschien een droom van de kapitein. Misschien is het wel de droom van de hond.'

Regiedebuut van Ryan Gosling
De immens populaire Hollywood­acteur Ryan Gosling creëert in zijn regiedebuut 'Lost river' ook een droomwereld, waarin een moeder alles op alles zet om haar kinderen op te voeden in een vervallen huis aan de rafelranden van Detroit, waar vrijwel geen gebouw meer overeind staat en het gevaar overal loert. De film doet denken aan heel veel andere films, van David Lynch' 'Blue velvet' en de sprookjes van Disney tot 'Only God forgives', de groteske wraakfilm waarin Gosling vorig jaar zelf te zien was in Cannes. 'Er is niets surreëler dan het leven zelf', aldus Gosling. 'Daarom heb ik daaruit geput.'

Maar dat niet alleen; Gosling vertelde ook dat hij net als Lynch aan transcendente meditatie doet en dat hij zijn acteurs op de set liet bijstaan door een droomanalist...

'Lost River' komt in het najaar in de ­Nederlandse bioscopen.

Hollywoodacteur Ryan Gosling presenteert zijn regiedebuut Lost river Beeld EPA
Hollywoodacteur Ryan Gosling presenteert zijn regiedebuut Lost riverBeeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden