Plus

Dit keer kust de pont heel, héél zachtjes de kade

En wéér ramde een pont over het IJ dinsdag een kade. Het GVB grijpt nu in en vervangt de vaarhendels van de vaartuigen, per direct.

Beeld anp

De aanlanding is liefdevol te noemen. Alsof de boeg de kade achter CS heel, héél, zachtjes kust. Voorzichtig is het, verlegen bijna. Zonder onstuimige passie, maar met des te meer gevoel. Teder.

Het is de ochtend na de avond dat het wéér misging met een pontveer tussen het station en de Buiksloterweg en de pontschippers van dienst lopen opvallend onopvallend heen en weer.

Komt het doordat de schrik er na de derde botsing in anderhalve week inmiddels goed inzit of wordt het terughoudendere vaargedrag vooral veroorzaakt door meekijkende GVB-medewerkers?

Het is niet duidelijk: de bemanning is allesbehalve genegen vragen te beantwoorden.

Houding
Feit is dus dat er, geheel in lijn met de oproep van het GVB eerder deze week, opzichtig voorzichtiger wordt gevaren deze ochtend. De laatste 5 meter, van de 292 die Noord en Centrum hier van elkaar vandaan liggen, gaat bijna centimeter voor centimeter. Zo zeer zelfs dat de passagiers er een tikje ongeduldig van worden.

Scholier Roos vindt het overdreven, zegt ze. "Ik heb gehoord dat het gisteren weer is misgegaan, maar zo langzaam als nu hoeft van mij ook weer niet. Straks kom ik nog te laat op school."

Het lijkt de houding van het grootste deel van de mensen die zich hebben ingescheept, de ervaren, dagelijkse klanten.

Geen paniek: het moet veilig, maar het moet bij voorkeur toch ook een beetje rap, want werk, opleiding of peuterspeelzaal wachten.

Uitmuntende stuurmanskunst
Dinsdagavond was het dus voor de derde keer raak met het Buiksloterwegveer. De pont knalde tegen de kade nadat die 'onbestuurbaar' was geworden, zegt een woordvoerder van het GVB.

"We hebben het aan de uitmuntende stuurmanskunsten van de schipper te danken, dat de pont niet veel harder tegen de kant is gevaren. Door eerst de zijkanten van de aanmeerplaats aan te tikken en daarna pas de kade zelf, was de een deel van de vaart er al uit."

Dit zoveelste incident is vergelijkbaar met de botsing van vrijdag, waarbij ook een relatief oud schip uit de 50-serie was betrokken.

Het draait om de vaarhendels waarmee de pont naar voren en naar achteren wordt gestuurd. Die hendel geeft óf geen sjoege óf hij doet precies het verkeerd om, aldus de woordvoerster. "Wij wachten de onderzoeken naar dit euvel niet verder af, maar beginnen per direct met het vervangen van alle vaarhendels."

Het GVB wil verder niet vooruitlopen op de uitkomsten van onderzoeken naar de botsingen van de laatste tijd. "Het is inderdaad echt heel bijzonder dat het steeds niet goed gaat met juist die vaarhendels. Heeft het iets te maken met een serie die aan ons is geleverd en waar iets niet goed mee is? Het is allemaal speculatie," zegt de woordvoerder.

Naar aanleiding van eerdere ongevallen had het GVB zondag al maatregelen aangekondigd. Schippers van de pontveren over het IJ moesten 'voorzichtiger' gaan varen. Zij kregen opdracht vooral goed op te letten tijdens het aanmeren.

Oplettende stewards
Na het recentste ongeval kondigde het vervoerbedrijf aan vanaf woensdag extra medewerkers te laten meevaren die de reizigers melden wanneer de pont gaat aanlanden, maar die waren tijdens de ochtendspits nog nergens te bekennen. Wel letten de stewards op de kades scherp op tijdens het aanmeren.

De reizigers lijken zich er nauwelijks druk over te maken. Zij kijken op hun telefoons of staren een beetje in de verte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden