Lijstje

Dit is de stand van zaken in het Amsterdamse druktedebat

Recent is ook het stadsbestuur tot de conclusie gekomen dat er iets moet gebeuren aan de drukte in Amsterdam en zijn er diverse maatregelen afgekondigd. Dit is een overzicht van een van de meest besproken onderwerpen van dit moment.

Beeld Amaury Miller

Voordat de gemeente in oktober aankondigde de drukte in de stad te willen aanpakken, is er regelmatig protest over de drukte geweest door Amsterdamse bewoners en winkeliers.

In september trok Stadsdeel Centrum aan de bel over het uit de klauwen lopende toerisme. Toerisme in groepen - we hebben het niet over vrijgezellenfeesten, maar over rondleidingen in welke vorm dan ook - zijn uitgegroeid tot een bron van ergernis.

Het idee dat 'toerisme goed is voor winkels' gaat voor de winkeliers in het stadsdeel allang niet meer op. De winkeliers en de buurtbewoners in het stadsdeel zijn het overschot aan toeristen liever kwijt dan rijk. De toeristen zouden vooral de stoep blokkeren, maar weinig geld uitgeven.

Politieke wil
Ook in opiniestukken die naar Het Parool werden gezonden, wordt de drukte meer dan eens aangekaart. Bijvoorbeel door oud-deelraadslid Joop Lahaise (PvdA). Hij uitte zijn zorgen over de 'toeristen en dagjesmensen die elkaar verdringen in de nauwe straatjes van de binnenstad'.

Amsterdam moet zich volgens hem inzetten op een stadsregio met meer dan één centrum als dé bestemming voor cultuur, commercie en vermaak. Nieuw-West, Noord en Zuidoost en de randgemeenten zijn volgens hem aan beurt.

Joop LahaiseBeeld Het Parool
Beeld Rink Hof

Boze brieven
In het stadhuis kon de drukte in de binnenstad uiteindelijk ook niet meer worden genegeerd en op 25 oktober kondigde de burgemeester de nieuwe koers aan. Een speerpunt in deze koers is dat toerisme zou moeten worden gespreid naar minder drukke stadsdelen en andere steden in de randstad.

Voor die tijd had het stadsbestuur al maatregelen getroffen, zoals een strenger hotelbeleid, het verbannen van de bierfiets uit de binnenstad, hogere toeristenbelasting in het centrum. Maar de echte oplossing is nog niet gevonden, erkende Van der Laan. Hardere maatregelen zouden volgen.

Twee aankondigingen

Sindsdien heeft de gemeente al twee maatregelen aangekondigd: de verhuizing van het Passenger Terminal Amsterdam (PTA) uit het centrum en de verwijdering van trucks en touringcars uit de binnenstad.

Het leek lange tijd uitgesloten dat het PTA weg uit de binnenstad zou moeten. Maar vlak na de aankondiging van de nieuwe koers, gaf Wethouder Ollongren op 3 november aan dat de PTA wat haar betreft uit de binnenstad verdwijnt. Cruiseschepen moeten volgens haar in de toekomst elders aanmeren.

De wethouder ziet in dat deze beslissing economisch pijn zal doen. Maar de ingreep wordt door haar gezien als een onvermijdelijke. De toeristen die met cruiseschepen naar Amsterdam komen en hier soms maar voor een halve dag blijven, zijn volgens haar een van de hoofdoorzaken van de drukte in de stad.

De beslissing is nog niet gemaakt, maar inmiddels is het getouwtrek om de nieuwe locatie van de cruiseterminal al begonnen. Onder andere Nieuw-West en Zaandam hebben laten weten interesse te hebben.

Trucks en touringcars
Vrijdag 11 oktober werden al even drastische plannen aangekondigd.
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum gaf aan als doelstelling te hebben toeristenbussen en grote trucks uit de binnenstad te willen weren.

De maatregelen richten zich niet in de eerste plaats op toeristen, maar vooral op bedrijven die grote groepen buitenlandse bezoekers faciliteren. Met de plannen wil het binnenstadbestuur de openbare ruimte terugwinnen voor bewoners en mensen die in het centrum werken.

Vanaf 1 januari 2018 wil het stadsdeel alle haltes voor touringcars de binnenstad uit hebben. De touringcars zorgen volgens het dagelijks bestuur voor te veel onveilige toestanden. Tegelijkertijd zal strengere controle ingaan op vrachtverkeer voor de bevoorrading van winkels. Vanaf dan mag alleen bij hoge uitzondering vrachtverkeer van zwaarder dan 7,5 ton de binnenstad in.

Beeld Elmer van der Marel

Pretpark de Wallen
Als een specifieke buurt het in het bijzonder te verduren heeft door het toerisme, zijn het de Wallen wel. De afgelopen weken stond de krant bol van de incidenten in het gebied.

De Wallenbewoners zien hun buurt overspoeld wordt door toerisme, en de buurt wordt regelmatig vergeleken met een pretpark. Overlast, onveiligheid en verloedering nemen toe, terwijl de traditionele seksbedrijven fors zijn teruggedrongen.

De gemeente heeft eind oktober extra handhavers en agenten ingezet om de groeiende overlast in de wijk aan te pakken.

Onorthdox lijstje
Voordat de gemeente met meer drastische maatregelen aan kwam zetten, werd al op uiteenlopende manieren geprobeerd de drukte tegen te gaan.

Zo werd begin oktober door de gemeente een onorthodox lijstje gepubliceerd met ingrepen om de drukte in te perken. Voor de uitvoering van deze plannen wordt in totaal een miljoen euro uitgetrokken. Een van deze opmerkelijke plannen is het idee om gps-speurtochten voor toeristen te organiseren door de minder aantrekkelijke delen van de stad. Ook wil de gemeente proberen de grote groepen toeristen rondom de Oudekerk in te tomen met muziek en lichtprojecties.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden