Dit is de paal waar het vaakst een auto tegenaan rijdt

Dit is 'm dan: de paal die zo vaak over het hoofd wordt gezien. Nergens in de stad komen soortgelijke verzinkbare palen zo vaak in aanraking met auto's of fietstaxi's als hier, op de hoek van de Oudezijds Voorburgwal en de Damstraat.

De verzinkbare paal op de Oudezijds Voorburgwal is afgelopen jaar ten minste tien keer aangereden Beeld Marc Kruyswijk

Vezips worden ze genoemd door technische mannen. Of pollers, een woord dat terug te leiden is tot bolder, dat eigenlijk aanmeerpaal betekent. Van aanmeren is vaak sprake bij dergelijke palen: regelmatig staan auto's hier vast, de paal omhoog, de auto erop, de wielen zwevend boven de rijweg. De schade is niet zelden enorm.

In 2016 is door de gemeente 43 maal schade geconstateerd aan dergelijke palen. En híer vonden dus de meeste aanrijdingen plaats, afgelopen jaar: bij de kruising van de Oudezijds en de Damstraat. Overdag is er niets aan de hand: de palen zijn de hele dag verzonken. Maar vanaf 18.00 uur staan ze omhoog en kunnen alleen mensen met een speciale pas er nog langs. En dan gaat het mis dus, tien keer alleen al afgelopen jaar.

Rode lichtjes
De paal staat er keurig bij, hooguit hier en daar een kras. De bovenkant licht fel rood op, ernaast staat een stoplicht, zo mogelijk nog roder. Misschien dat rood hier, voor auto's die net de Rosse Buurt verlaten, net niet helemaal de alleronderscheidendste kleur is?

Fietstaxichauffeur Andres staat op de naastgelegen brug, zijn vaste stek, te wachten op klandizie. Hij zag het hier ook al eens fout gaan. Volgens hem zijn veel automobilisten vooral afgeleid door de mêlee aan mensen op dit nogal onoverzichtelijke punt. "Ik ben zelf ook al eens bijna de mist ingegaan. Ik kon nog net op tijd remmen."

Veel schade
De gemeente bracht in kaart hoe vaak het misging in de binnenstad, waar alleen al 32 pollers te vinden zijn. Volgens een woordvoerder gaat het best regelmatig mis.

"In bijna alle gevallen rijden de veroorzakers van de schade aan de palen achter een eerste voertuig aan en negeren ze het rode stoplicht. In alle gevallen functioneerden de installaties naar behoren, blijkt uit onze logbestanden en ook camerabeelden. Voor zover de dader te achterhalen was, hebben we de schade op hen verhaald."

De palen dienen om toch al overbelaste straten autoluw te maken. Onlangs bleek uit een landelijke inventarisatie uit gegevens van 32 gemeenten door televisieprogramma Kassa dat er sinds 2010 2539 ongelukken zijn gebeurd met dergelijke paaltjes.

Liever camera's?
Ondertussen is de stad bezig met een onderzoek naar de mogelijkheid om de palen te vervangen door camera's. "Wie dan een straat inrijdt waar dat niet mag, krijgt een bon thuisgestuurd."

Beeld JV/HET PAROOL
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden