Distributiecentrum Nissan krijgt grootste zonnedak van de stad

Op het dak van het grote distributiecentrum van Nissan in de haven komen bijna negenduizend zonnepanelen. Daarmee wordt dit het grootste zonnedak van Amsterdam.

Het Nissan bedrijventerrein. Beeld anp

Nissan krijgt bijvoorbeeld meer zonnepanelen dan de Johan Cruijff Arena (4200) en de RAI (1800). Binnen Noord-Holland wordt Nissan dan weer overtroffen door Tata Steel in IJmuiden dat bezig is liefst 80.000 zonnepanelen op zijn fabriekshallen te leggen.

Wel geldt het dak van Nissan straks als het grootste collectieve zonnedak van Nederland. Want het rendement van de zonnepanelen is voor de particulieren die daarin investeren via het Amsterdamse crowdfundingsplatform Zonnepanelendelen.nl.

In mei moeten alle zonnepanelen er liggen. Dan zullen ze naar verwachting 2,7 miljoen kilowattuur per jaar opwekken, ongeveer het stroomverbruik van 900 huishoudens.

Buren
Via het crowdfundingplatform kan iedereen delen van zonnepanelen kopen. "Elk dak dat niets staat te doen moet gewoon zonnepanelen krijgen," vindt Sven Pluut van Zonnepanelendelen. Eerder financierde dat platform al zonnepanelen op de stadions van FC Groningen en FC Volendam, het Amstelveen College en verschillende bedrijfspanden in Amsterdam.

Met name voor stedelingen die hun dak delen met hun boven- of benedenburen is dat een manier om toch te investeren in zonne-energie. Net als wanneer ze de zonnepanelen op hun eigen dak hebben is het rendement afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte stroom en de dan geldende elektriciteitsprijzen.

Het rendement krijgen ze elk jaar in euro's uitgekeerd op hun bankrekening. Ook werkt Zonnepanelendelen.nl voor het Nissandak samen met energieleverancier Qurrent, zodat klanten van Qurrent het rendement ook automatisch kunnen laten aftrekken van hun stroomrekening.

Subsidiepot
Anders dan bij zonnepanelen die worden gefinancierd via de zogeheten postcoderoosregeling is het hiervoor niet nodig om in één van de omliggende postcodes te wonen. De zonnepanelen worden bekostigd met behulp van de subsidiepot voor duurzame energie van de rijksoverheid SDE+, het duurzaamheidsfonds van de gemeente Amsterdam en de ASN Bank.

Voor Nissan is het een manier om consumenten te betrekken bij de overgang op duurzame energie, legt Pluut uit. Verder wordt Nissan 'ontzorgd' bij de financiering en aanleg van het zonnedak. Want op zichzelf was op het uitgestrekte dakoppervlak nog ruimte voor meer zonnepanelen, maar dat zou de draagkracht van de dakconstructie te boven gaan.

Lees ook: Lange weg te gaan voor Amsterdamse energiedoelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.