Plus

Directeur Richard Zijlma: 'Elke stad in de wereld wil een evenement als ADE'

Woensdag barst het Amsterdam Dance Event 2016 los. 'Er is geen ander evenement in Amsterdam dat in het buitenland zo veel exposure krijgt,' zegt ADE-directeur Richard Zijlma.

Richard Zijlma: 'Vroeger danste ik veel, maar tegenwoordig nooit meer. Het is beroepsdeformatie' Beeld Linda Stulic

Dat hij schoenen draagt met daarop het ADE-logo is puur toeval. "We hadden ooit een samenwerking met een sneakermerk, maar dit is de eerste keer dat ik ze aan heb. Ik had vannacht thuis lekkage en dit zijn de enige schoenen die nog droog waren."

Richard Zijlma (Sneek, 1967) ziet er niet helemaal uit zoals je zou verwachten van de directeur van het Amsterdam Dance Event. Lang haar, een tikje sjofel gekleed. Op het eerste gezicht eerder een liefhebber van alternatieve gitaarmuziek dan van dance.

"Ik houd ook erg van gitaarmuziek, hoor," zegt hij, met opvallend zachte stem. "Zoals ik van heel veel muziekstijlen houd, ik heb nooit in hokjes gedacht. Toen dance net opkwam, begreep ik er helemaal niets van. Door mijn werk voor ADE ben ik het pas echt gaan waarderen."

U bent vanaf het allereerste begin in 1996 bij ADE betrokken. Wat was het in die eerste jaren voor evenement?
"Het speelde zich op maar één plek af en er kwamen zo'n driehonderd mensen op af. Er werden zaken gedaan. Dance was nog jong. Mij werd gevraagd of ik verwachtte dat deze muziek over vijf jaar nog zou bestaan."

"Ik wist het niet, maar ik wist wel dat de traditionele muziekindustrie dance volledig links liet liggen. ADE bood mensen uit de internationale dancescene de gelegenheid bijeen te komen. Er ontstond een heel nieuw muzikaal ecosysteem."

Van 300 bezoekers toen naar 375.000 nu. Wanneer werd ADE behalve voor mensen uit de industrie ook interessant voor het publiek?
"Dat heeft wel even geduurd. Lang was het avondprogramma er vooral ter vermaak van de conferentiebezoekers en speelde het zich af op maar drie locaties: Paradiso, De Melkweg en Escape. Er was ook een fase waarin het niet goed ging met het Amsterdamse nachtleven. Clubs en podia verdwenen, de Roxy brandde af."

"Het was de tijd waarin werd gezegd dat het in Rotterdam gebeurde, niet hier. De opening van Club 11 maakte een einde aan dat vacuüm. Het was het begin van een nieuw elan. ADE 2016 speelt zich af op 140 locaties; daar zitten clubs bij, maar ook hallen en loodsen. Een nieuwe ADE-locatie is dit jaar de A'DAM Toren."

Nieuw is ook de camping op het NDSM-terrein.
"Ik vernam dat camping Zeeburg rond ADE altijd veel bezoekers trok. Toen de directie van NDSM kwam met het idee voor een ADE-camping, ben ik daar meteen mee aan de slag gegaan. Het NDSM-terrein is een heel nieuwe ADE-plek geworden. Er komt die camping, maar ook een opera en ADE University, een programma voor studenten."

Ook dit jaar voor het eerst: ADE Live.
"Een van de redenen waarom we ADE organiseren is om Nederlandse dance te promoten. In de Top 100 van DJ Mag staan altijd veel Nederlanders. Minder succesvol is Nederland in de dance als het gaat om crossover- en live-acts. Die bieden we daarom een extra podium in de vooravond; een goed tijdstip voor journalisten en bezoekende programmeurs van muziekcentra. Het is een beetje de opzet van Eurosonic."

U heeft tevergeefs een subsidieaanvraag van driehonderdduizend euro gedaan bij het Fonds Podiumkunsten.
"Ik vraag altijd aan, ik voel me daartoe verplicht namens de dancesector. Maar het geld gaat meestal toch naar de usual suspects. Ondanks de vooraf uitgesproken ambities, ook door de politiek, is er bijna nooit iets voor jong talent of nieuwe muzikale of culturele ontwikkelingen. Ik denk dat commissieleden geen idee hebben van wat er allemaal gebeurt in de dancewereld, maar zich laten leiden door de beeldvorming eromheen."

Wat ontvangt ADE wel aan overheidssteun?
"Van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontvangen we een pojectbijdrage van twintigduizend euro voor ADE Soundlab, waar innovaties op het gebied van geluidstechniek worden gepresenteerd."

140

Het Amsterdam Dance Event voltrekt zich dit jaar op 140 plaatsen in de stad. Daaronder voor het eerst ook de A’Dam Toren

"En van de gemeente krijgen we honderdduizend euro voor promotionele activiteiten. We zorgen dat ADE zichtbaar is in de stad, maar nodigen ook buitenlandse journalisten uit. Er is geen evenement in Amsterdam dat in het buitenland zo veel exposure krijgt als ADE."

Jullie zijn zelf ook actief in het buitenland.
"Elke stad in de wereld wil een evenement met de impact en uitstraling van ADE. Daarom hebben we ADE Global Sessions opgezet. Dit jaar waren we met een heel gecomprimeerde versie van wat we in hier doen in Mumbai, eerder op Aruba. Het is goed voor de lokale scene en de markt daar, maar ook voor het merk ADE."

Staat de directeur van ADE weleens op een dansvoer?
"Vroeger danste ik veel, tegenwoordig nooit meer. Het is beroepsdeformatie. Ik zie in deze wereld de experts nooit dansen, die staan achter in een zaal of club kritisch te luisteren."

Volg alle ontwikkelingen rond het evenement in ons ADE-blog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden