PlusAchtergrond

Directeur rederij Stromma: ‘De drukte op het water blijft’

De Amsterdamse reder Stromma krijgt een nieuwe kapitein, grappen ze zelf. Peter Duwel geeft het stokje na 19 jaar over aan Carola Hoekstra. De leiderschapswissel valt samen met een komende reorganisatie van de stedelijke vergunningen.

Peter Duwel (l) vertrekt bij Stromma, hij wordt opgevolgd door Carola Hoekstra (m). Beeld Jakob van Vliet

Of hij zelf gaat varen, roept de schipper van een langsvarende rondvaartboot naar zijn directeur, die op het punt staat een aangemeerde boot te betreden voor de foto in de krant. Peter Duwel zoekt immers een nieuwe baan. Na 19 jaar stapt hij op bij rondvaart­rederij annex toerismebedrijf Stromma.

Toen hij begin deze eeuw begon bij wat toen nog Canal Company en Canal Bike heette, was het nog een traditioneel rondvaartbedrijf. Maar met nieuwigheden als de hop on hop off-bussen en -boten, de schommel boven op de A’DAM Toren en toeristische kortingskaart The Amsterdam Pass is Stromma inmiddels een van de grote toerismebedrijven van de stad.

Zweedse overname

Duwel heeft alle veranderingen meegemaakt, begeleid en in gang gezet, zeker toen hij drie jaar geleden zijn rol van financieel topman verruilde voor die van algemeen directeur, in het kielzog van de overname door het Zweedse Stromma. Nu stapt hij op.

“Toen ik deze zomer met de Zweedse topman plannen voor de komende 3,5 jaar besprak, dacht ik: nu is het moment voor wat anders,” zegt de 49-jarige Duwel. “Ik weet nog niet wat, behalve dat ik graag weer een bedrijf van deze omvang wil leiden: 200 tot 400 man, een omzet van 40, 50 miljoen euro. Het mag best in het toerisme zijn, maar het hoeft niet per se.”

Zijn opvolger is al aangesteld: Carola Hoekstra (47) ontbeert maritieme achtergrond, maar is doorgewinterd in de vakantiewereld. Dit voorjaar besloot ze op te stappen als directeur bij touroperator Thomas Cook Nederland, een stap die volgens haar niets te maken had met het naderende onheil voor die reisonderneming. Het Britse moederbedrijf viel dit najaar om, waarbij het de Nederlandse tak meetrok. Haar motivatie voor de overstap is echter dezelfde als die van haar voorganger. “Na vijf jaar wilde ik iets anders. Ik heb altijd aan de kant van het uitgaande toerisme gezeten, van mensen die op vakantie gaan. Dit geeft me de kans me te bemoeien met inkomende bezoekers en hun wensen. En het maakt uiteindelijk niet zoveel uit of je een vliegtuig moet vullen, een boot of een bus.”

Snelkookpan

Ze wil Stromma Nederland verder verbreden. “Het water zal altijd belangrijk blijven, maar er is zoveel meer. Onze klant is ook veranderd. De hele digitale reis is belangrijker geworden.” De spanning rondom stadstoerisme trekt haar. “Ik zocht toch weer een snelkookpan.” Want niet alleen het bedrijf en de toerist zijn veranderd, maar ook de manier waarop de stad tegen hen aankijkt. “Van de 18 miljoen toeristen in Amsterdam pakken er 6 miljoen een rondvaartboot,” zegt Duwel. “Natuurlijk worden wij dan ook geassocieerd met de keerzijde van toerisme.”

“Maar wij halen de mensen niet hierheen, daarvoor moet je toch echt bij de Easyjets en de Flixbussen zijn. Wij laten bezoekers juist op een waardevolle, informatieve en duurzame manier de stad ontdekken. En wij zorgen ervoor dat de stad daar zo min mogelijk overlast van heeft. Dat gebeurt niet als al die bezoekers op eigen gelegenheid eropuit gaan.”

Er hangen vanwege de drukte en de rol die toeristen daarin spelen donkere wolken boven het bedrijf. Duwel blijft in elk geval tot april volgend jaar aan om de verwachte gemeentelijke herverdeling van de rondvaartvergunningen te begeleiden, een dossier waar hij de afgelopen jaren de tanden op heeft stukgebeten.

In een poging de wildgroei op het water te temperen en de wegens Europese regels discutabele eeuwige rondvaartvergunningen te herverdelen, wil het college al jaren nieuw rondvaart­beleid. “Eén dezer dagen wordt daar een besluit genomen. Dan worden in februari alle vergunningen ingetrokken, komt er een maximumaantal en kunnen we daarna op onze eigen vergunningen inschrijven, maar dan wel volgens nieuwe voorwaarden.”

Duurzame aandrijving

Hij is het eens met een aantal uitgangspunten van de operatie. “Er moet worden opgetreden tegen illegale rederijen die zonder vergunning mensen vervoeren. En er moet meer aandacht komen voor het beperken van overlast en voor duurzame aandrijving. Alleen de manier waarop het college dat doet, blijft ondoordacht.”

Gemeentelijke plannen om alle vergunningen in één keer aan te pakken, zijn inmiddels na verzet uit de branche van tafel. “Het gaat nu in stappen, dat verlicht de pijn al iets.”

De ingreep zal er volgens hem voor zorgen dat er alleen nog zo groot mogelijke rondvaartboten met zoveel mogelijk opvarenden overblijven. “De kleine leuke salonbootjes en sloepen, ook die van ons, zijn de dupe. En de drukte op het water wordt er niet minder om.” Stromma bereidt zich voor op juridische stappen richting gemeente. “Maar dan moeten eerst onze vergunningen worden ingetrokken, anders is er geen basis voor procedures.”

Voor de andere overheidsmaatregel, het verhogen van de vermakelijkheidsretributie – de belasting die amuserende bedrijven als Stromma moeten betalen voor het gebruik van de stad – geldt volgens hem hetzelfde. “Dat er ruimte was voor een stijging, begrijp ik heel goed, maar een verdubbeling – zoals nu – is ongehoord. En het geld verdwijnt in de gemeentekas; geen maatregel tegen de drukte wordt ermee gefinancierd. Wij verrekenen het wel in onze prijzen, maar er zal geen toerist door wegblijven.”

De kritische blik op toerisme is voor Stromma, dat ook in Utrecht actief is, een van de redenen om naar activiteiten buiten de stad te kijken. “Maar dat is zeker niet de aanleiding geweest,” zegt Duwel. “Met de overname door Stromma zijn we van rondvaartrederij een toerisme­bedrijf geworden: de hop on hop off-bussen zijn erbij gekomen, de Amsterdam Pass, de samenwerking met Heineken Experience in combinatie met de A’DAM Toren. We dragen al bij aan de spreiding en de verbreding van het toeristische aanbod.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden