Directeur Noord/Zuidlijn Peter Dijk vertrekt

Peter Dijk vertrekt als directeur van het projectbureau Noord/Zuidlijn. De aankondiging komt op een opmerkelijk moment, nu de opleverdatum (oktober 2017) dreigt te verschuiven.

Peter Dijk trad in 2008 aan als directeur van het projectbureau Noord/Zuidlijn. Beeld Klaas Fopma (www.klaasfopma.nl)
Peter Dijk trad in 2008 aan als directeur van het projectbureau Noord/Zuidlijn.Beeld Klaas Fopma (www.klaasfopma.nl)

Gistermiddag verscheen een interview met Dijk op de website van de Noord/Zuidlijn, waarin hij zijn vertrek toelicht. Hij wordt directeur internationale infrastructurele projecten bij ingenieursbureau Arcadis. Dijk vertrekt zodra er een opvolger is gevonden ('de komende maanden').

Hij is pas de derde projectdirecteur sinds de start van de aanleg in 2002. Zijn voorgangers vertrokken vanwege problemen bij de bouwwerkzaamheden. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe metro in 2011 zou gaan rijden. De aanleg was begroot op 1,4 miljard euro. Inmiddels is dat 3,1 miljard.

Crisis
Na twee jaar betrokken te zijn geweest bij de aanleg van het zuidelijke deel van de metro, trad Dijk in 2008 aan als directeur, toen een crisis was ontstaan door de enorme overschrijdingen en de verzakkingen van panden langs de Vijzelgracht. De werkzaamheden werden stilgelegd en de voortzetting stond even ter discussie. Bij zijn aantreden liep Dijk alle risico's na. Dat droeg bij aan het verder opschroeven van de begroting en het verschuiven van de opleverdatum naar eind 2017.

De afgelopen jaren verliepen relatief kalm. Dijk bouwde aan een sterkere organisatie, die veel opener met de stad communiceerde over overlast en risico's. Ook was hij nauw betrokken bij de heronderhandelingen van grote contracten die de gemeente tegen ongunstige voorwaarden had afgesloten met aannemers.

Dijks ster rees verder toen hij in 2011 aan het hoofd kwam te staan van de nieuwe dienst Metro en Tram. Daarmee kreeg hij ook de zeggenschap over aan ander probleemgeval: de renovatie van de Oostlijn.

Afbouwfase
Na het succesvolle voltooiing van de boortunnel voor de Noord/Zuidlijn is het project nu in de afbouwfase beland. De complexiteit daarvan werd onderstreept doordat de kans dat de nieuwe metro in 2017 gaat rijden vorig jaar werd verlaagd van tachtig naar net iets meer dan vijftig procent.

De afgelopen maanden was Dijk bezig met het nalopen van het tijdschema, om te bezien of het nog haalbaar is. De haalbaarheid staat verder onder druk door het faillissement vorige maand van Imtech, dat betrokken was bij het aanleggen van roltrappen en liften, verlichting en andere technische installaties, zoals elektrische systemen die de metro aandrijven en luchtkanalen.

Dijk ontkent op de website van de Noord/Zuidlijn dat zijn vertrek hiermee verband houdt. 'Integendeel, hierdoor werd de beslissing om te vertrekken naar Arcadis juist veel moeilijker. Ik wil altijd afmaken waar ik aan begonnen ben en zeker een bijzondere klus als de Noord/Zuidlijn. Het faillissement van Imtech onderstreept nogmaals dat de indienstname van de Noord/Zuidlijn nog lang geen gelopen koers is. Er wacht nog een hele lastige en complexe eindfase. Maar dat past wel bij dit project, waarbij we de afgelopen jaren ook voor hetere vuren hebben gestaan. Daarnaast is [de dienst] Metro en Tram nu een sterke, professionele uitvoeringsorganisatie met een goed ingespeeld directieteam aan het roer. Ik laat de Noord/Zuidlijn daarom met een gerust hart achter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden