Directeur Malaysia Airlines: 'Piloten vliegen niet waar dat niet kan'

Directeur Huib Gorter van Malaysia Airlines Europa wacht nog steeds het onderzoek af waaruit moet blijken wie in juli 2014 bepaalde dat vliegen boven Oekraïne kon en mocht.

Een vrouw verzorgt het kruis bij de burnsite van vlucht MH17 van Malaysia Airlines. Rond de rampplek in Oost-Oekraine zijn veel van dit soort gedenktekenen te vinden.Beeld anp

Destijds mocht je niet over de Krim vliegen, maar dat maatschappijen niet boven Oost-Oekraïne vlogen omdat het er te gevaarlijk was, blijkt nergens uit. Dat zegt hij in een interview vandaag in de Volkskrant.

'Piloten zijn niet gek. Dat zijn professionele mannen en vrouwen. Die gaan niet vliegen over een gebied waar dat niet kan', aldus Gorter. 'Onderzoek moet uitwijzen wie verantwoordelijk is voor het vrijgeven van dat luchtruim op die hoogte. Maar als luchtvaartmaatschappij kun je niet zomaar je eigen regels stellen.'

Oorlogsgebieden
De directeur noemt de route naar Maleisië over Oekraïne 'de snelweg naar Azië'. Ook op de dag van de ramp 'vlogen zowel voor als achter toestel MH17 veel kisten, van veel maatschappijen'. 'De luchtvaartorganisaties gaven geen enkele restrictie: ICAO niet, IATA niet, Eurocontrol niet. We weten allemaal dat daar militaire toestellen waren neergeschoten, maar je vertrouwt op de informatie die je krijgt van de luchtvaartorganisaties, van verkeersleiders, van de overheid.'

Gisteren meldde de NOS op basis van eigen onderzoek dat een jaar na de ramp met de MH17 nog iedere dag tientallen vliegtuigen boven oorlogsgebieden vliegen. Ook De Telegraaf meldt vandaag dat er in de hele wereld volop over conflictgebieden wordt gevlogen. 'De luchtvaart is een heel precieze bedrijfstak. Je mag niet zomaar op eigen houtje hoger, lager of omvliegen', legt de baas van Malaysia Airlines Europa uit.

Familieleden
In het interview, een jaar na de crash, vertelt Gorter wat het persoonlijk met hem heeft gedaan. 'Ik ben gewend naar cijfers te kijken. Winst, verlies, gaan de omzetten goed, gaan de vliegtuigen op tijd. Maar MH17 heeft me veranderd. Ik ben wat opener en ook wat vriendelijker geworden. Ik praat meer met mensen, neem meer tijd voor ze.'

Het binnengaan van een hotel waar huilende, verwarde en boze familieleden direct na de ramp werden opgevangen, noemt de directeur 'het zwaarste dat ik ooit heb moeten doen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden