Plus

Directeur Cinekid pleit voor grotere rol filmonderwijs

Cinekid-directeur Floor van Spaendonck wil meer filmonderwijs op scholen. 'Waarom is er wel een verplichte leeslijst maar geen verplichte filmlijst?'

Kinderen kunnen tot en met 26 oktober hun hart ophalen tijdens Cinekid, bijvoorbeeld bij openingsfilm Gips Beeld Sofie van Mieghem
Kinderen kunnen tot en met 26 oktober hun hart ophalen tijdens Cinekid, bijvoorbeeld bij openingsfilm GipsBeeld Sofie van Mieghem

De stemming zit er goed in bij Cinekid. Dat komt doordat een minister het festival nu eens niet kwam openen met alleen maar mooie woorden. Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven bracht ook geld mee. In haar openingsspeech zei ze dat ze de komende paar jaar bijna 3 miljoen euro wil uittrekken voor filmeducatie.

Daarmee gaat een lang gekoesterde wens van Cinekid-directeur Floor van Spaendonck in vervulling en van alle andere instellingen die zich bezighouden met kinderen en film. Dat zijn er veel, want het Netwerk Filmeducatie, dat zich richt op filmonderwijs op scholen, telt naast Cinekid nog veertien leden.

Er is te weinig aandacht voor filmonderwijs, stelt Van Spaendonck, die enigszins jaloers kijkt naar de toegenomen aandacht voor muziek­onderwijs. "Een paar jaar geleden was er onder de naam Méér Muziek in de Klas een enorme lobby voor muziekonderwijs.

Die heeft de steun van Joop van den Ende en koningin Máxima als beschermvrouw. Het heeft de boel scheef getrokken, want andere cultuurvakken kwamen in het gedrang. Natuurlijk pleit ik niet voor het verdwijnen van muziekonderwijs, maar wel voor een betere balans."

Bouwstenen
De 3 miljoen euro van Van Engelshoven moeten daarvoor zorgen. Van Spaendonck: "Kinderen leven in een beeldcultuur. Ze zijn de hele dag omringd door beelden. Het is broodnodig dat ze niet alleen handig met software zijn, maar ook iets begrijpen van cinematografie, van de manieren waarop filmverhalen verteld worden.

De mindset moet veranderen; kinderen moeten leren om film niet alleen als entertainment te zien, maar ook als een kunstvorm. Ik vind dat filmeducatie in het curriculum thuishoort. Waarom is er wel een verplichte leeslijst, maar geen verplichte filmlijst?"

Als voorbeeld van hoe het moet, wijst ze naar Scandinavië. "Daar kijkt men op scholen wekelijks naar films. Niet als makkelijk entertainment, maar als een lesblok, waarin je leert kijken. En ook in grote filmlanden als Italië en Frankrijk is er veel aandacht voor filmeducatie. Het vak is er niet zoals bij ons afhankelijk van enthousiastelingen, maar onderdeel van het curriculum."

Van Spaendonck vindt niet dat haar pleidooi voor filmeducatie achterhaald is doordat kinderen in een beeldcultuur leven waarin film allang niet meer de belangrijkste 'beeldenleverancier' is.

"Ik heb een achtergrond in de digitale beeldcultuur en heb geleerd dat je het klassieke medium nooit moet vergeten. Film is ook de basis van goede games. Gameontwikkelaars laten zich erdoor inspireren. Men heeft het steeds over computers en internet, maar er zitten zoveel filmreferenties in de moderne beeldcultuur. De filmklassiekers zijn de bouwstenen."

Lachend: "Niemand hoeft te zoeken naar die bouwstenen, want die kun je vinden in de jaarlijks door ons en de VPRO samengestelde Cinekidklapperslijst van de beste honderd kinderfilmklassiekers."

Terug naar de 3 miljoen van Van Engelshoven. Hoe het geld exact besteed gaat worden, ligt nog niet vast.

Belangrijkste uithangbord
"De bedoeling is dat het in alle regio's terechtkomt, maar de besteding kun je op vele manieren invullen. Je kunt denken aan filmleraren die naar scholen gaan om filmles te geven, maar je kunt ook leerkrachten een cursus aanbieden, zodat ze dat zelf kunnen doen. Die mogelijkheid bestaat bij ons trouwens al met een tiendelige cursus."

Wat we ons moeten voorstellen bij filmlessen aan kinderen? "Dat kan een puur cinematografische les over de beeldtaal zijn, maar ook het schrijven van een scenario. Als het maar om film gaat, want die basis wil je erin hebben."

Film is ook nog steeds de basis van Cinekid, ondanks de aandacht die het festival ook heeft voor tv en nieuwe media.

"Onze internationale filmcompetitie is het belangrijkste uithangbord. De vijftien films erin hebben we gekozen uit 700 films. De filmbranche neemt de competitie zeer serieus, omdat het winnen ervan wordt gezien als een keurmerk."

Als Van Spaendonck één film moet tippen, is het Supa Modo. "Dat wordt een topper in het festival. Hij gaat over een ernstig ziek meisje in Kenia, dat steun krijgt van het hele dorp om haar droom te realiseren. Leuk en ver­drietig, maar kinderen kunnen best tegen een stootje."

Cinekid duurt tot en met 26 oktober. Zie cinekid.nl.

Floor van Spaendonck trad in 2017 aan als directeur van Cinekid Beeld .
Floor van Spaendonck trad in 2017 aan als directeur van CinekidBeeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden