Plus PS

Dierenhotel Schiphol: 'Heeft u een kamer vrij?'

Welkom in Dierenhotel Schiphol, waar beesten vlak voor of vlak na hun vliegreis verblijven. Van bijen en koninklijke panda's tot die mini-schnauzer in haar roze jasje, op weg naar Rio de Janeiro.

'Nederland is een belangrijke leverancier van fokdieren', aldus hotelmanager Liesbeth Kruijenaar Beeld Eva Plevier

Schiphol, halte Vrachtvaardersplein. Naast een douanehokje snuffelen twee aangelijnde terriërs aan een grasperk. Het zijn gasten van het in vrachtstation 1 gelegen Dierenhotel Schiphol.

Hier verblijven tijgers, honden of paarden die een vliegreis maken. Ook de reuzenpanda's die China onlangs cadeau heeft gedaan aan Willem-Alexander en Máxima zullen hier 12 april arriveren.

Bijentekort
Dit dierenhotel is een van de grootste in zijn soort. "Nederland is een belangrijke leverancier van fokdieren," vertelt hotelmanager Liesbeth Kruijenaar. "Vanuit ons hotel gaan enorme stromen de hele wereld over."

Zo vliegen veel kuikens naar het Midden-Oosten en Amerika, waar ze een jaar eieren leggen, voordat er weer nieuwe kuikens worden gebracht. Ook bijen worden de laatste tijd veel vervoerd, zegt Kruijenaar.

"Er is wereldwijd een groot ­tekort en ook in het kweken van bijen ­behoort ­Nederland tot de top. Het verbaast je misschien, maar de meeste bijen gaan naar Afrika."

Het dierentransport is een wereld waar je als reiziger, taxfree winkelend of verdiept in het in-flightentertainment, weinig besef van hebt. In dezelfde Boeing waarmee je met vakantie gaat, passen zeker achttien paarden, een leeuw, exotische vogels, tientallen huisdieren en duizenden kuikens.

Jaarlijks worden er alleen al 25.000 huisdieren en 10.000 paarden vervoerd. Als je de kuikens meetelt, lopen de aantallen op tot in de honderden miljoenen.

Dierenhotel Schiphol wordt gerund door KLM, de eerste vliegtuigmaatschappij die een dier vervoerde. Dat gebeurde in 1924, toen stier Nico van Rotterdam naar Parijs vloog. Het hotel is in 1956 opgezet voor dieren die een tussenstop maken in Amsterdam; zo'n 65 procent van de dieren. Ze worden er verzorgd en kunnen uitrusten voordat ze verder vliegen.

In een geel hesje lopen we door een hal met een paar kantoortjes het hotel binnen. Aan de muren hangen krantenknipsels: zwart-witfoto's van leeuwen in kooien, een babyolifant en zelfs een paar dolfijnen. Die laatste liggen in iets wat nog het meeste op een hangmat lijkt; op hun rug zijn natte doeken gedrapeerd. Kruijenaar: "Omdat dolfijnen zoogdieren zijn, hoeven ze tijdens een vlucht niet in water te liggen. Het is enkel belangrijk om ze vochtig te houden."

Het hotel bestaat uit twee aaneengesloten loodsen. Het ruikt er naar hooi. Aan de voorzijde openen grote roldeuren naar het parkeerterrein, waar vrachtwagens goederen afleveren en ophalen. Via de achterste loods kom je direct op het vliegveld.

Dierenhotel Schiphol wordt gerund door KLM, de eerste vliegtuigmaatschappij die een dier vervoerde Beeld Eva Plevier

In een van de hoeken zijn paardenstallen ingericht. Vier boxen staan klaar op een truck. "Deze paarden gaan naar New York," zegt Kruijenaar. De openingen aan de zijkant bieden zicht op acht neuzen. Eén paard draagt een halster in de kleuren van de Amerikaanse vlag.

Luchtziek
Paarden vliegen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld huisdieren, niet in de laadruimte, maar bovendeks. Er zijn verschillende ruimtes ingericht waar de dieren verblijven. De temperatuur is - voor elke diersoort - ­nauwkeurig geregeld.

Kruijenaar: "Giraffen kunnen mee tot ze achttien maanden oud zijn en niet langer dan drie meter. Olifanten vliegen per vrachtvliegtuig. Door hun gewicht van ­gemiddeld 4000 kilo en de robuuste constructie van hun stalen kooi soms als enige passagier."

Paarden en dierentuindieren hebben speciale aandacht, water en voer nodig. Daarom gaat een animal attendant mee, en vaak ook een verzorger van de dierentuin, of een agent, die het transport van huisdieren verzorgt.

Honden en katten houden het makkelijk uit zonder voer op een vlucht van zeven uur, vertelt Kruijenaar. "Het komt voor dat honden en katten luchtziek worden. Meestal omdat het baasje ze van te voren te veel te eten heeft gegeven."

Het enige grote incident dat Kruijenaar uit de overlevering kent, is een noodlanding op IJsland. "Een paard werd zo onrustig, dat de piloten onderweg naar Amerika in Reykjavik zijn geland." Maar de dieren mochten van de autoriteiten niet worden uitgeladen, dus moest het vliegtuig weer opstijgen.

Schoothondje
In de achterste loods bevindt zich een ruimte met kennels voor EU-waardige katten en honden, verderop zitten hun niet EU-waardige soortgenoten. De benodigde papieren en inentingen verschillen, zegt Kruijenaar, waardoor ze niet met elkaar in contact mogen komen. Grotere dieren en dierentuindieren zitten in afgesloten boxen en komen tijdens hun gehele reis niet uit hun 'verpakking'.

Kruijenaar: 'Het komt voor dat honden en katten luchtziek worden' Beeld Eva Plevier

In de verblijfsruimte van-EU waardige viervoeters houden vijftien paar waakzame ogen de boel in de gaten. Aan de muur hangen uitlaatriemen en een EHBO-poster. Een hond probeert tevergeefs zijn kop achter zijn pootjes te verstoppen. In de ­bovenste kennels maken een paar kleine beestjes het meeste lawaai. Een ­minischnauzer met een roze jasje aan is onderweg naar Rio de Janeiro.

Dat mensen hun huisdier als kind ­behandelen, is Kruijenaar niet vreemd. "Er zijn weleens honden op aanvraag in een paardenbox vervoerd, met een privébegeleider van de KLM," herinnert ze zich. Maar de meeste dieren in het hotel zijn voor de handel.

In de kooi naast het schoothondje zit een witte dwergkees met grote ogen. Hij drukt zijn natte snuit tegen de tralies, bibbert licht, maar lijkt tegelijkertijd nieuwsgierig te zijn. Een miniatuur dobermann gromt wanneer we voorbij lopen. De dieren zitten op kranten; Chinese voorpagina's, The New York Times. Er wachten zonder uitzondering exotische bestemmingen op ze. Manilla, Singapore, twee naaktkatten gaan naar Colombia.

Een cargomedewerker roept: "Willen jullie ringstaartmaki's zien?" Hij schijnt met een zaklamp door de smalle traliegaatjes. De twee dieren staan verschrikt op hun achterpootjes, hun ogen schieten heen en weer.

Kraamvisite
Het dierenhotel probeert het de dieren zo comfortabel mogelijk te maken. Ze verblijven er maximaal 27 uur; binnen die tijd is er altijd wel een vlucht die naar de volgende bestemming voert. Al kan Kruije­naar zich ook goed de keer herinneren dat het hotel wekenlang puppy's te ­logeren had.

De eigenaars dachten de drachtige teef nog wel te kunnen vervoeren, maar ze beviel op Schiphol. Moeder en puppy's mochten pas na zes weken doorvliegen. Alle KLM-collega's kwamen met plezier op kraamvisite.

In de achterste loods bevindt zich een ruimte met kennels voor EU-waardige katten en honden Beeld Eva Plevier

Voor de panda's zijn voor het transport boxen op maat gemaakt. Die staan nu in hun verblijf in China, zodat ze er alvast aan kunnen wennen. ­Natuurlijk hoopt Kruijenaar het ­koninklijke echtpaar op ­12 april in het dierenhotel te ontvangen, voordat de panda's naar Ouwehands Dierenpark gaan. Maar eerst zijn er in China nog uitgebreide ­afscheidsceremonies.

De grote roldeur gaat open en een oorverdovend geblaf vermengt zich met ons gesprek. Mannen in KLM-hesjes stapelen grote boxen vanuit een vrachtwagen op karren. Drie etages met drugshonden, hier opgeleid, op weg naar Jakarta.

Kruijenaar: "Ja, ook daar is Nederland goed in."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden