Column

Die Chef Uilenzeik van Heineken moet nu al vertrekken

Theodor Holman Beeld Wolff

Dat 16-jarige kinderen zich een leverkanker drinken of comazuipen met lauw bier in een tochtige tent, interesseert de firma Heineken geen donder.

Maar opeens hebben ze 'waarden en normen' wanneer René van der Gijp wat opmerkingen maakt over homoseks. Hij vindt dat maar een enge bedoening.

Documentaire-maakster Sunny Bergman en Sylvana Simons vonden dat Heineken daarom niet meer rond het programma Voetbal Inside moest adverteren.

Goh, Heineken... Ik was een keer op reportage in een of andere fascistenkroeg en daar kwam toch echt Heineken uit de tap. Ik merkte niets van ­morele bezwaren bij de ­Heinekenbierwagen.

Ik herinner me tevens dat de kundige journalist en fijnproever - zeker waar het bier betreft - Martin van Amerongen het Heinekenbiertje vergeleek met 'uilenzeik' waarna de biermagnaat hem smeekte om die term niet meer te gebruiken.

Columnisten en Heineken: een gevoelige combinatie. Toen collega Youp van 't Hek een conference uitsprak over Buckler - een alcoholvrij biertje van de firma Heineken - kwam bijkans het faillissement in zicht.

En nu gaat Heineken stoer doen omdat Gijp vindt dat je je hol hebt om te poepen en niet om daar een leuter in te steken. Ze overwegen een advertentieboycot.

Tja, wanneer je de morele meetlat langs de lingua futjebol legt van Gijp, dan kan het gebeuren dat de meting de lucht herkent van een zweterige kleedkamer.

Humor gaat vaak gekleed in klef ondergoed.

Dat Sunny en Silvana op de Titanic van hun politieke correctheid proberen aan te monsteren bij de adverteerders is hun goed recht, maar dat Heineken de schijn wekt hiernaar te luisteren, maakt de concentratie uilenzeik in hun bier nog groter.

Maar goed.

Als Heineken de - over een jaar gemeten - miljoenen kijkers van Voetbal Inside wil missen, gaan ze hun gang maar.

Als Heineken afgezeken wil worden door Gijp en Derksen voor een miljoenen­publiek, dan gaat het zijn gang maar.

Als voetballiefhebbers gek worden gemaakt en dan Heineken gaan boycotten, dan moet Heineken dat zelf weten.

Wanneer andere biermerken de plek van Heineken willen overnemen, dan zijn die zeer verstandig.

Maar, wanneer Heineken vraagt of Gijp zijn mond wil spoelen, dan adviseer ik de raad van bestuur om de persvoorlichter te ontslaan.

Volgens mij is het verstandig als die Chef Uilenzeik nu al vertrekt, voordat het syndroom van Buckler toeslaat.

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column. Lees al zijn columns terug in het archief.

Reageren? t.holman@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden