Plus

Deze Zweed hielp Britney, Taylor en Katy aan hun grote hits

Een hit nodig? Bel Max Martin. De Zweedse componist hielp onder anderen Britney Spears, Taylor Swift, Pink en Katy Perry aan hun grootste successen. Voor het eerst vertelt hij hoe hij al bijna twintig jaar de hitparades vormgeeft.

Artiesten die Max Martin bezoeken, weten: hier telt alleen de muziek. Beeld  Axel Öberg
Artiesten die Max Martin bezoeken, weten: hier telt alleen de muziek.Beeld Axel Öberg

Moppert u weleens op het geluid van de hedendaagse radiohits? Liedjes die allemaal op elkaar lijken? Het is niet de schuld van artiesten als Katy Perry, Taylor Swift, Ellie Goulding of Pink.

Al bijna twintig jaar dicteert Max Martin (45) vrijwel onopgemerkt de klank van de hitparades. Hij schreef mee aan 22 Amerikaanse nummer 1-hits (nog eens 36 haalden er de top 10) en zal in het huidige tempo spoedig de succesvolste songschrijver aller tijden zijn.

Maar wie is deze 45-jarige Zweed? Hoe kan het dat niemand zijn gezicht voor zich ziet als op de radio songs als ...Baby One More Time (Spears), I Kissed a Girl (Perry), Bad Blood (Swift) of Love Me Like You Do (Goulding) worden gedraaid?

Anonimiteit
Het waren vermoedelijk dezelfde vragen die Adele zich vorig jaar stelde. Haar platenmaatschappij stelde voor samen met Martin te werken aan een nieuw nummer. De zangeres moest hem opzoeken op Google. De twee schreven uiteindelijk Send My Love (To Your New Lover) voor haar laatste album 25.

Zelf spreken over zijn meesterschap deed Martin vrijwel nooit. Op internet circuleerde slechts één kort vraaggesprek. Daarin verklaarde hij zijn eigen anonimiteit al: "Ik ben de man achter de schermen. Dat betekent dus dat je er zo min mogelijk vóór moet komen."

Geen politiek, geen geld
Omdat de componist en producent onlangs de prestigieuze Zweedse Polar Prize kreeg, gaf hij voor het eerst wel een groot interview. In zijn woonplaats Los Angeles ontving hij een journalist van de Zweedse website DI.

Werkte Martin (echte naam: Martin Sandberg) lang vanuit Zweden, inmiddels heeft zijn Amerikaanse klantenkring hem doen verhuizen. Hij ontvangt de sterren in zijn studio aan huis. "Daar telt alleen de muziek," zei Maroon 5-frontman Adam Levine eerder. "Geen politiek, geen geld. Gewoon muziek maken."

Martin trad begin jaren negentig op als frontman van de Zweedse metalband It's Alive, maar was ook gefascineerd door het schrijven van hits. Hij leerde het vak van producer Dennis Pop (de man achter Ace of Base en Dr. Alban) en nam na diens overlijden in 1998 zijn muziekstudio over.

Van Pop leerde hij basisregels voor het schrijven van een hit. "Een goed popliedje wil je, zodra het is afgelopen, meteen opnieuw horen," aldus Martin. "Ik let vooral op iemands lichaamstaal. Is hij bij het tweede refrein zijn concentratie kwijt, dan is de song niet goed."

Drieënhalve minuut
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? "Het belangrijkste is de herkenbaarheid," doceert Martin. "Zodra je het op de radio hoort, moet je opveren: o ja, die! Verder moet zo'n song meerdere elementen bezitten die verslavend kunnen werken. Eerst ben je fan van het refrein, daarna luister je misschien liever naar de bridge. Je moet steeds iets nieuws ontdekken."

En dat allemaal het liefst binnen drieënhalve minuut, want verveling is de grootste vijand van de hitschrijver. "Als je in herhaling valt, ben je ten dode opgeschreven," zegt Martin.

Tijdsgeest

Dat hij al bijna twee decennia aan de macht is in de hitparades is uitzonderlijk. Doorgaans verliezen componisten na enkele jaren hun gevoel voor de tijdsgeest, Martin bepaalt deze simpelweg. "Maar dat komt vooral doordat een hit tegenwoordig vaak een teamprestatie is," zegt hij.

Vroeger schreven hoogstens twee mensen aan een liedje: de één maakte de muziek, de ander de tekst. Nu zijn zes schrijvers niet ongewoon. Martin combineert zo nodig de ideeën van beatmakers, 'hook'-bedenkers, tekstschrijvers en melodiecomponisten. "Vooral veel jonge mensen. Zij hebben de frisse ideeën."

De artiest kan een bijdrage leveren, maar dat hoeft niet, zegt Martin. Dat veel popsterren zonder mee te schrijven een componistencredit krijgen om hun geloofwaardigheid te verhogen, wil hij niet bevestigen. "Het blijft een wisselwerking. Je kunt nooit van elke noot een eigenaar aanwijzen. Achter een popsong zit veel theorie, maar het is geen exacte wetenschap. Een goede hit blijft altijd een beetje ongrijpbaar."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden