PlusPS
Deze vrienden proberen het imago van de Speedo op te poetsen
De Speedozwembroek suf? Niet volgens de vijf vrienden van Speedo Club Amsterdam. Ze plaatsen dagelijks een foto van zichzelf in zwembroek op Instagram.
De Speedozwembroek had jarenlang geen al te best imago. Vooral wat minder strakke mannen bleken een voorkeur te hebben voor dat strakke, lycra slipje, waarin grillige vormen zich schaamteloos aftekenden.
In zo'n zwembroek kon je je hooguit vertonen als je Pieter van den Hoogenband heette en drievoudig olympisch kampioen zwemmen was.
Sietse Bakker (31) weet nog dat hij vroeger met zijn ouders en twee broertjes op vakantie in Frankrijk was en dat zij vanwege de hygiëneregels in het zwembad hun vertrouwde, wijde zwemshorts niet aan mochten.
In allerijl moesten ze op zoek naar zo'n klein, strak zwembroekje. "We vonden er uiteindelijk een van Adidas, met pijpjes. Die vonden we nog wel oké. Maar die Speedo wilden we alle drie absoluut niet aan."
'Fouts'
Het kan verkeren, want tegenwoordig vormt Sietse Bakker met zijn broer Bauke (27) en hun vrienden Tom de Kort (32), Dorus de Vries (27) en Jonathan Kraaijeveld (30) de Speedo Club Amsterdam.
Dat begon tijdens een vakantie op Kreta. Bakker: "We zochten iets 'fouts' om aan te trekken, iets wat een beetje paste bij onze 'foute' vakantiebestemming. Toen hebben we allemaal een rode Speedo gekocht. Daar hebben we de rest van de vakantie in rondgelopen. En we maakten natuurlijk een paar 'foute' foto's van onszelf."
Eenmaal thuis bleef de zwembroek interessant. "In de aanloop naar het De Zon Festival op Blijburg, dat Tom en Jonathan organiseren, maakten we vorig jaar filmpjes met het 'Speedoweerbericht'.
Midden in de winter stond ik in mijn zwembroek op allerlei plekken in Amsterdam en gaf antwoord op de vraag: 'Is het al Speedoweer?' We kregen daar veel leuke reacties op," vertelt Bakker.
Eigen logo
Het was het startsein om het nog groter aan te pakken. "We wilden graag samenwerken met het merk Speedo, maar helaas zag het bedrijf dat niet zitten. Toen hebben we in China soortgelijke zwembroeken laten maken met een eigen logo erop. Die verkochten we op tien festivals. Het werd ineens een lifestyle."
Bakker ziet de zwembroek als een metafoor voor vrijheid en voor tegendraads en sportief zijn. "Wie een Speedo draagt is zelfverzekerd, maar ook een beetje kwetsbaar. Je moet je wel bloot durven geven."
Zelf loopt hij er voortaan elke zomer in. "Hij zit lekker, je hebt meer bovenbeen in de zon en hij beweegt veel makkelijker. Bij een lange short hangt het kruis zo laag. Je komt dan met van die natte lappen uit het water."
Jan Wolkers
Sinds twee maanden plaatsen de vijf vrienden om de beurt een foto in zwembroek op Instagram. Dat levert veel lovende reacties van vrouwelijke fans op.
De foto's doen denken aan Jan Wolkers, die hen zeventig jaar geleden voorging. Hij poseerde in net zo'n strakke zwembroek, voorzien van het bijschrift: 'Aan het strand in de zomer van 1947, waar hij door vriend en vijand De Apollo van de Côte d'Azur werd genoemd.'
De vijf Amsterdamse adonissen dromen ervan dat ze nog eens een reclamecampagne voor Speedo mogen doen. "En dan overal op de wereld foto's maken in onze Speedo," zegt Bakker enthousiast. En hij ziet natuurlijk graag dat die nóg populairder wordt.
"Er zijn nog steeds mensen die het een eng broekje vinden of 'brrr, die draagt mijn vader ook' zeggen, maar als ze er eenmaal een aan hebben gehad, zijn ze om!"