Plus

Deze nachtbrakers werken terwijl Nederland slaapt

Sommige mensen werken liever 's nachts. Ze hebben geen last van files, hebben vrije tijd overdag en maken meer mee. 'Er gebeurt 's nachts van alles achter de hotelkamerdeuren.'

Marloes de Moor
Vakantiegangers staan dan in de winter midden in de nacht in een Hawaïhemd voor een gesloten deur Beeld Dingena Mol
Vakantiegangers staan dan in de winter midden in de nacht in een Hawaïhemd voor een gesloten deurBeeld Dingena Mol

Reinier Boere (39) is slotenmaker bij een 24 uursslotenmaker in Amsterdam-Noord. Hij is vijf dagen per week 24 uur per dag oproepbaar.

"Mijn mobiele telefoon heb ik aangesloten op een speaker, zodat ik 's nachts nooit een telefoontje mis. Mijn vriendin wordt er weleens gek van. Het komt voor dat ik drie of vier keer op een nacht word gebeld en eruit moet. Bij één keer val ik daarna wel weer in slaap, maar bij drie keer lukt dat echt niet meer. De volgende dag gaat het werk gewoon weer door.
Als slotenmaker maak je veel gekke dingen mee, vooral 's nachts. Ik tref mensen altijd in onverwachte situaties en soms op ongelegen momenten; soms is het een bende in huis of zijn ze niet gekleed op bezoek.

Zo kwam ik eens bij een meisje dat gekleed in een vuilniszak in de gang stond. Ze was die nacht uit geweest, dronken thuis gekomen en in slaap gevallen. Vervolgens was ze slaapwandelend naar het trappenhuis gegaan en had de deur achter zich dichtgetrokken. Ze had in de gang alleen nog een vuilniszak kunnen vinden om zich een beetje mee aan te kleden.

Ik tref ook weleens mensen die terugkomen van vakantie en de huissleutel kwijt zijn. Die staan dan in de winter midden in de nacht in een Hawaïhemd voor een gesloten deur. En mensen die alleen wonen, maar om wat voor reden dan ook de wc-deur op slot doen en er niet meer uit kunnen. Dan bellen ze mij of ik ze kan komen bevrijden.

Dat betekent vaak dat ik eerst de buitendeur, dan de binnendeur en daarna de wc-deur moet openmaken. En daar zit zo iemand je dan dankbaar op te wachten.

Meestal ben ik er binnen een half uur en krijg ik het slot in vijf minuten open. Vooral 's nachts zijn klanten vaak enorm opgelucht en dankbaar. Bijzonder vind ik ook de saamhorigheid; je ziet hoe buren voor elkaar zorgen. Meer dan eens maakte ik mee dat mensen midden in de nacht bij de buren zitten te wachten. Dan tref je ineens een nette zaken­man met een dronken buurman op de bank, die de rekening nog voor hem betaalt ook. Het is mooi dat mensen dat voor elkaar doen."

Soms krijg ik van een gast het verzoek de 'ladies of the night' te bellen Beeld Dingena Mol
Soms krijg ik van een gast het verzoek de 'ladies of the night' te bellenBeeld Dingena Mol

Craig Butler (40) werkt als nachtmanager in het Conservatorium Hotel. Hij werkt vier nachten per week.

"Mijn werk begint om tien uur 's avonds. Ik neem dan de taken van de general manager van het hotel over. Verder onderhoud ik contact met de nacht­receptie en de security. Ik zorg ervoor dat de gasten ook 's nachts goede service krijgen. Dat kan van ­alles zijn: roomservicebestellingen, schoenen poetsen, een taxi bestellen, een late incheck.

Soms krijg ik van een gast het verzoek de 'ladies of the night' te bellen. Die service biedt ons hotel niet aan, dus dan zeg ik dat hij beter zelf iemand kan bellen. Toch sta ik van zoiets wel even te kijken. Ik maak ook mee dat stellen andere koppels op de kamer uitnodigen. Als ze roomservice bestellen en je ze op de kamer aantreft, zie je soms vreemde dingen. Er gebeurt 's nachts van alles achter de kamerdeuren, maar daar sluit ik mijn ogen voor.

Ik help ook bij taken van de securitymanager. Als ik bijvoorbeeld te maken heb met luidruchtige gasten op het binnenplein of dronken gasten in de lounge grijp ik in. Een nachtdienst is hierdoor ­totaal anders dan het werk overdag. Je maakt veel mee.

Om acht uur 's morgens ben ik klaar. Meestal ga ik eerst ontbijten en rond een uur of elf, twaalf naar bed. Na twee à drie uur word ik weer wakker. Dan kook ik voor mijn vrouw die uit haar werk komt en eten we gezellig samen. Voordat mijn dienst weer begint, slaap ik nog een paar uurtjes. Aan dit ritme ben ik gewend. Het bevalt mij goed om 's nachts te werken. Overdag heb ik veel vrije tijd en kan ik mijn vrouw zien als zij thuis is. Voor de wet moet ik verplicht drie weken per jaar overdag werken, omdat het anders niet gezond is. Eigenlijk wil ik dat niet. Ik weet dat het niet zo gezond is, maar wil het toch graag. Deze baan past perfect bij mij."

Problemen lopen uiteen van een boutje dat niet goed zit tot een wissel die niet goed werkt Beeld Dingena Mol
Problemen lopen uiteen van een boutje dat niet goed zit tot een wissel die niet goed werktBeeld Dingena Mol

Gerben Visser (52) is inspecteur bij ProRail. Hij werkt minimaal één nacht per week.

"Mijn werk speelt zich vaak 's nachts af, omdat de sporen dan niet worden gebruikt. Rondom het spoor van Amsterdam en Duivendrecht controleer ik of de aannemer het onderhoud goed uitvoert. Dat kan bijvoorbeeld het vervangen van een wissel zijn. Een nachtdienst begint om elf uur op kantoor. De aannemer gaat pas vanaf half twee 's nachts aan de slag. Al het werk aan het spoor moet tussen half twee en vijf uur 's ochtends gebeuren. Daarna gaan de treinen weer rijden.

Als er een calamiteit is waardoor het op het spoor niet zo loopt als het zou moeten, werken we onder grote druk om de treinen die ochtend op tijd te kunnen laten rijden. Problemen lopen uiteen van een boutje dat niet goed zit tot een wissel die niet goed werkt. We kunnen niet overal tegelijk zijn, dus ik bezoek alleen de plekken die prioriteit hebben. Met 's nachts werken heb ik niet zoveel problemen; ik doe dat al jaren. Om niet uit mijn ritme te raken, probeer ik na zo'n nacht een paar uurtjes te slapen en de volgende dag gewoon te gaan werken. Als ik langer blijf liggen, slaap ik de volgende nacht niet meer. Die onregelmatigheid kan je weleens opbreken, maar in het algemeen is het goed vol te houden.

Voor mij staat voorop dat het mankement verholpen wordt en het spoor weer vrij kan worden gegeven. Vaak krijg ik lollige opmerkingen als 'stond je weer met je schepje langs de rails op de trein te wachten?' Mensen staan er niet bij stil dat werken aan het spoor overdag niet kan. Ze hebben er geen idee van dat wij de hele nacht bezig zijn geweest om ervoor te zorgen dat zij op tijd op hun werk kunnen komen. Het geeft mij voldoening dat ons dat in de meeste gevallen ook lukt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden