Deze films kun je deze week zien in Amsterdam

De recensenten van Het Parool bekeken alvast de nieuwe films die in première gaan in Amsterdam. Deze week: Free State Of Jones, Mãe Só Há Uma, The Daughter, Captain Fantastic, Ants On A Shrimp en Mechanic: Resurrection.

Matthew McConaughey in Free State of Jones Beeld  Murray Close
Matthew McConaughey in Free State of JonesBeeld Murray Close

Free State Of Jones (****)

De geschiedenisles Free State of Jones kijkt naar de Amerikaanse Burgeroorlog vanuit het klassenaspect. Dat perspectief komt zelden aan bod in Amerikaanse Burgeroorlogfilms en alleen daarom al is de film interessant. "Maar wat de film echt bijzonder maakt, is dat hij niet eindigt met het einde van de Burgeroorlog, waarna wij als publiek opgetogen naar huis kunnen omdat de voorstanders van slavernij in de pan zijn gehakt, maar ook aandacht besteedt aan de gruwelperiode erna in het Zuiden. Als reactie op de afschaffing van de slavernij wordt de Ku Klux Klan opgericht, die met lynchpartijen dood en verderf zaait onder de zwarte Amerikanen. Lof voor regisseur Gary Ross (The Hunger Games), die de schaamtevolle gruwelijke werkelijkheid niet verhult." Aldus recensent Jos van der Burg

Lees ook: Free State Of Jones is een uitstekende geschiedenisles (+)
Te zien in: Arena, City, De Munt

Mãe Só Há Uma (***)

De film Mãe Só Há Uma van de Braziliaanse regisseur Anna Muylaert laat zien hoe karakters, geslachten en identiteiten in elkaar kunnen overlopen. Zo speelt actrice Daniala Nefussi twee rollen, die van een moeder die Pierre als baby stal van de kraamafdeling en die van zijn biologische moeder. Recensent Joost Broeren: "Muylaert baseerde haar verhaal losjes op ware gebeurtenissen, en toont ze zonder al te veel stilistische opsmuk."

Lees ook: Eén actrice speelt twee moeders in Mãe Só Há Uma (+)
Te zien in: Rialto, Ketelhuis

The Daughter (***)

Simon Stone (1984) is het wonderkind van de Australische theaterwereld. The Daughter is zijn verfilming van Hebdrik Ibsens familiedrama The Wild Duck. "Stone wurmt zich in frustrerende bochten om de onthulling van het geheim zo lang mogelijk uit te stellen. Het is nogal goedkoop om een personage af te kappen op het moment dat hij wil gaan spreken. Moeilijk te plaatsen. Als de weinig verrassende aap eindelijk uit de mouw komt, verzandt de film bovendien in schreeuwerig melodrama." Aldus recensent Mike Peek.

Lees ook: Bij The Daughter hangt de spanning in de lucht (+)
Te zien in: Kriterion, Tuschinski, CineCenter

Captain Fantastic (***)

Ze zijn populair de laatste jaren: personages die zich onttrekken aan de consumptiemaatschappij en diep in de wildernis een zelfvoorzienend bestaan opbouwen. Ben Cash (Viggo Mortensen) in Captain Fantastic is er ook zo eentje. Recensent Mike Peek: "Viggo Mortensen is de held hier. Hij speelt een dictator die steeds meer menselijke trekjes krijgt tot zijn masker van zekerheden uiteindelijk verdampt. De nuance in de film is grotendeels van hem afkomstig. Zelfs Mortensen kan echter niet voorkomen dat de film eindigt in een krachteloos compromis."

Lees ook: Captain Fantastic eindigt in een krachteloos compromis (+)
Te zien in: City, Cinema Amstelveen, Filmhallen, Kriterion, Movies, Tuschinski

Ants On A Shrimp (****)

Ants On A Shrimp is de tweede documentaire rond René Redzepi, de chefkok van het Kopenhaagse restaurant Noma, herhaaldelijk verkozen tot beste restaurant ter wereld. Regisseur Maurice Dekkers volgt Redzepi en zijn team naar Tokio, waar ze proberen hun 'Nordic cuisine' nieuw leven in te blazen. Redzepi zelf houdt in Kopenhagen het restaurant draaiende, zijn kernteam stuurt hij vooruit om gerechten te ontwikkelen. Als Redzepi zelf in Tokio arriveert is hij niet tevreden. Zo begint een enerverende race tegen de klok, om voor de vastgestelde openingsdatum het menu op een voor perfectionist Redzepi acceptabel niveau te krijgen.

Lees ook: Ants On A Shrimp overtreft Noma dankzij een duidelijker focus (+)
Te zien in: Cinecenter, De Balie, Rialto, Filmhallen

Mechanic: Resurrection (**)

In The Mechanic speelde de Britse actieheld Jason Statham een slagvaardige huurmoordenaar, die uit principe uitsluitend klootzakken omlegde. Hij stak de inkomsten in de restauratie van een oude Jaguar en een analoge muziekinstallatie, waarmee hij Schubert op vinyl beluisterde. "In het actierijke oeuvre van Statham is Mechanic: Resurrection al geen hoogvlieger, maar een jaar na zijn hilarische optreden in Paul Feigs spionagekomedie Spy is de vervolgfilm een regelrechte teleurstelling." Aldus recensent Bart van der Put.

Lees ook: Mechanic: Resurrection is een regelrechte teleurstelling (+)
Te zien in: Arena, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden