Deze films kun je deze week zien in Amsterdam

De recensenten van Het Parool bekeken alvast de nieuwe films die in première gaan in Amsterdam. Deze week: Fuocoammare, Oasis: SuperSonic, Pete's Dragon, The Wailing, La Danseuse, MeesterSpion, The Girl On The Train, Fukushima, Mon Amour en Meneer Pluizenbol.

Fuocoammare Beeld -

Fuocoammare (*****)

De Italiaanse regisseur Gianfranco Rosi verbleef bijna een jaar op Lampedusa. Hij filmde er het leven van alledag van de zesduizend bewoners, die dagelijks worden geconfronteerd met enorme stromen vluchtelingen. Hij maakte er de documentaire Fuocoammare, waarvoor hij al verschillende prijzen ontving. Recensent Jan Pieter Ekker: "Het is terechte lof voor een verpletterend drama, waarmee Rosi zich andermaal bewijst als meesterverteller."

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Cinecenter, Eye, Ketelhuis, Rialto.

Oasis: SuperSonic (***)

In Supersonic, een documentaire van regisseur Mat Whitecross (Amy), kunnen we gewoon meekijken bij de heel vroege repetities en de allereerste optredens van Oasis. Die oude filmpjes zijn vaak dolkomisch, het commentaar in plat Noord-Engels van de broers maakt het af. Recensent Peter van Brummelen: "Fans zullen zich er goed mee vermaken, maar compleet is Supersonic allerminst."

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Arena, De Balie, Hyena, Kriterion, De Munt.

Pete's Dragon (****)

Pete's Dragon is een superieure remake van de niet erg bekende musical uit 1977. "Pete's Dragon is een erg aangename verrassing. De jarenzeventigsetting met zijn warme kleuren zorgt voor een klassieke uitstraling en Lowery houdt de schaal van de film wijselijk beperkt. In plaats van een groteske fantasiewereld koos hij voor een ingetogen, realistisch universum waarin de draak een magische factor vormt", aldus recensent Mike Peek.

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Filmhallen, Ketelhuis, Studio/K, Arena, De Munt, Tuschinski.

The Wailing (***)

Er kan bij The Wailing aanvankelijk flink gelachen worden, tot een moord een voorbode blijkt te zijn van een escalerende reeks misdrijven. Recensent Bart van der Put: "Het allegaartje aan mogelijke verklaringen, demonische manifestaties en sjamanistische duiveluitdrijvingen is lastig te ontwarren. Beklijven doen de intrigerende en akelig verbeelde gruwelen en het idee dat rampspoed door verschillende mensen altijd op uiteenlopende manieren geduid wordt. Daarmee nodigt The Wailing uit tot discussie achteraf, het zoeken naar antwoorden bij internetbronnen of een achteloos schouderophalen."

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Arena, Eye, Filmhallen, Kriterion, Movies.

La Danseuse (***)

De film over danseres Loie Fuller (1862-1928) bevat veel historische onzin, maar geeft óók een fraai beeld van de belle époque. Met La Danseuse brengt debuterend regisseur Stéphanie Di Giusto een eerbetoon aan de vrouw die met haar expressionistische benadering aan de wieg stond van de moderne dans. Jes van der Burg (recensent): "Voor de historische feiten moeten we niet bij La Danseuse zijn, maar de aankleding is fraai; om de sfeer van de belle époque op te roepen is alles uit de kast getrokken. Ook maakt de film de sensatie voelbaar die Fullers spectaculaire performances teweegbrachten. La Danseuse is een fraaie kijkdoos."

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Cinecenter, City

MeesterSpion (****)

In de MeesterSpion lost een eenzaam jongetje met een na veertig jaar uit een coma ontwaakte spion een oude spionagezaak op. Ze binden de strijd aan met klungelige Russische spionnen en een louche hoofd van de binnenlandse geheime dienst. "De plot heeft weinig om het lijf en de spanningsboog zakt soms in," schrijft Jos van der Burg. "Maar de vrolijkheid en de lol zijn er niet minder om. Kinderen zien een spannend avontuur, maar de met ironie overgoten bizarre ontwikkelingen en de op James Bondfilms geïnspireerde muziek maken de film ook leuk voor hun vader en moeder of opa en oma."

Lees hier de hele recensie [+].
Te zien in: Filmhallen, Ketelhuis, Cinema Amstelveen, Arena, De Munt.

The Girl On The Train (***)

The Girl On The Train is de verfilming van de debuutroman van Paula Hawkins. Recensent Mike Peek: "Net als in het boek krijgen we het verhaal in hapklare hoofdstukjes voorgeschoteld. Dat maakt de enorme hoeveelheid informatie makkelijk te verstouwen, maar haalt ook de vaart uit de film. De ingenieuze constructie dwingt daarom meer respect af dan bewondering."

Lees hier de hele recensie (+).
Te zien in: Arena, City, De Munt, Tuschinski

Fukushima, Mon Amour (***)

De jonge Duitse Marie (Rosalie Thomass) reist in de film in clownskostuum naar het rampgebied, waar vijf jaar na dato nog bar weinig is veranderd. Haar missie om de mensen er wat op te vrolijken, verzandt al snel. De internationale titel van deze nieuwe film van Duitse auteur Doris Dörrie is volgens recensent Joost Broeren ook wat ongelukkig gekozen. "De openlijke verwijzing naar Alain Resnais' klassieker Hiroshima, Mon Amour doet de film weinig goed, en de originele Duitse titel Grüße aus Fukushima vangt de sfeer beter van deze melancholieke ansichtkaart uit de in 2011 door een atoomramp getroffen regio in Japan."
Lees hier de hele recensie (+).
Te zien in Cinecenter, Movies.

Meneer Pluizenbol (*)

De vraag wie de langste heeft, is in Meneer Pluizenbol gesublimeerd in een strijd om de bouw van de hoogste wolkenkrabber. Miljardair Tom Brand (Kevin Spacey) denkt in New York de hoogste te bouwen en windt zich vreselijk op als in Chicago een nog net iets hogere toren uit de grond wordt gestampt. Hoog tijd dat de Donald Trumpkloon leert dat er belangrijker zaken zijn in het leven. Zoals zijn vrouw (Jennifer Garner) en volwassen kinderen, die lijden onder zijn apenrotsgedrag. Recensent Jos van der Burg: "Nine Lives/Meneer Pluizenbol is zo'n film waarbij het zelfs niet lukt er een glimlach uit te persen."

Lees hier de hele recensie.
Te zien in Arena, De Munt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden