Deze films kun je deze week zien in Amsterdam

De recensenten van Het Parool bekeken alvast de nieuwe films die in première gaan in Amsterdam. Deze week: Bacalaureat, The Magnificent Seven, Florence Foster Jenkins, John Jansen, Nerve, Light Years en Riphagen.

Riphagen Beeld -
RiphagenBeeld -

Bacalaureat (****)

Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen. Bijna 27 jaar na de val van het communisme is dat in Roemenië nog steeds de leidraad van het leven. En dan heeft regisseur Cristian Mungiu (4 maanden, 3 weken en 2 dagen) het niet zozeer over de machthebbers, maar over het volk. Dat is bevrijd, ja, maar vrijheid en democratie zijn heel verschillende begrippen. Wie de kans krijgt, misbruikt zijn netwerk en maatschappelijke status om voordeel te behalen.

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: EYE

The Magnificent Seven (***)

De nieuwe Amerikaanse variant van The Magnificent Seven van ambachtsman Antoine Fuqua is een film uit het Fast & furious-tijdperk, waarin een multicultureel gezelschap van verschoppelingen het tegen een brute kapitalist opneemt. Recensent Bart van der Put: "Door de rolbezetting en de etnische achtergronden zijn de zeven op het oog een bont gezelschap, maar het scenario maakt minder woorden vuil aan de achtergronden van Washington, de Mexicaan, de Koreaan en de Indiaan dan aan de gokverslaafde Ier (Chris Pratt) of de getraumatiseerde Amerikaanse oorlogsveteraan (Ethan Hawke). Dat is een lelijke misser, vooral na The hateful eight."

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: Arena, City, De Munt, Tuschinski

Florence Foster Jenkins (***)

Geen noot zuiver kunnen zingen en toch als operazangeres in Carnegie Hall optreden. De New Yorkse societydame Florence Foster Jenkins deed het in 1944 en Meryl Streep wekt de vals zingende kraai nu lichtvoetig tot leven. "De amusante, maar weinig beklijvende film is meer een ode aan het navolgen van dromen dan een ontmaskering van zelfbegoocheling. De makers zijn aardig voor Jenkins, maar wie haar kattengejank op YouTube hoort, kan alleen maar concluderen dat sommige dromen beter dromen kunnen blijven." Aldus recensent Jos van der Burg.

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: City, Cinecenter, Studio/K, Tuschinski

John Jansen (**)

John Jansen was in de jaren negentig de leider van de Brabantse Juliët-bende, die in drugs handelde, banken overviel en strijd leverde met andere bendes. Na twaalf jaar gevangenis gooide hij het roer om. Recensent Jos van der Burg: "In de te lange documentaire (ruim twee uur) doemt een beeld op van een man die graag in het middelpunt staat: vroeger als een crimineel, nu als een moderne Robin Hood."

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: Ketelhuis

Nerve (***)

Wat als je alle opdrachten van je online volgers aanneemt? Voyeurisme is één van de oudste, populairste en meest dynamische thema's uit de filmgeschiedenis. Wie internet combineert met een stevige portie geldingsdrang, stuit op een rijke bron van verhalen. Recensent Mike peek: "Nerve biedt flitsend vermaak dat à la Final Destination van stunt naar stunt toe werkt. Het laatste kwartier is echter een sof."

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: De Munt, Arena

Light Years (***)

Het dromerige speelfilmdebuut Light Years overdondert de kijker met metaforen, beeldspraak en verlangens. Een verrassend, conventioneel geheel. Recensent Mike Peek: "Her en der doet Light Years denken aan het werk van Miranda July (Me and you and everyone we know), maar verhaal en personages zijn uiteindelijk net te conventioneel om die vergelijking te doorstaan."

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: Ketelhuis, Kriterion

Riphagen (***)

Dat in de Tweede Wereldoorlog niet ­iedere Nederlander in het verzet zat, is een open deur. Maar wat de Amsterdamse Jodenverrader Andries Riphagen uithaalde, is nauwelijks te vatten. Of willen we het niet begrijpen, omdat we niet willen geloven dat er volkomen gewetenloze mensen bestaan? Recensent Jos van der Burg: "Riphagen is geen psychologisch interessant, maar volkomen platvloers monster. Het valt te prijzen dat de filmmakers hem niet boeiender hebben gemaakt dan hij was."

Lees de hele recensie (+)
Te zien in: EYE, Arena, De Munt, City, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden