Examenblog

Deze Amsterdamse leerlingen hangen de vlag uit

In dit blog lees je al het nieuws over de eindexamens van 2017. Je moment van blijdschap of verdriet delen? Mail je foto/video met een korte omschrijving naar nieuwsdienst@parool.nl.

Beeld anp

14 juni 2017, 18:31

'Lesgeven over de hele wereld'

Larrissa Strijder (19) heeft haar havo-diploma op het Berlage Lyceum binnengesleept. “In de tweede klas ben ik verhuisd van Hengelo naar Amsterdam om bij mijn oma te wonen. Van een klein dorp naar een grote stad, dat was best een grote stap. Iedereen doet op die leeftijd stoer en onder druk van mijn klasgenoten heb ik tegen beter weten in wiskunde in mijn profiel gekozen. De grootste fout van mijn leven, want ik haalde daar altijd onvoldoendes voor."

"Je raadt het al: in de vierde ben ik blijven zitten. Daarom ben ik van profiel veranderd. Cultuur en maatschappij past veel beter bij mij.Voor de centrale examens was ik totaal niet gespannen. Ik had genoeg geleerd en wist dat ik het kon."

"Hoe ik het behalen van mijn diploma ga vieren? Met mijn vriendinnen ga ik naar de NYX of Disco Dolly, een feestje bouwen. Na de zomer begin ik met de lerarenopleiding Engels aan de HvA, zodat ik later over de hele wereld les kan geven.”

Larrissa Strijder gaat het vieren in de NYX of Disco Dolly.

14 juni 2017, 17:51

'Niet geleerd voor centrale examens'

Daniel Binsbergen (19) heeft zijn VWO-diploma op het Gerrit van der Veen College gehaald “Ik heb ADD, een concentratiestoornis, en als ik een lap tekst lees, lees ik die eigenlijk niet. Daarom heb ik ervoor gekozen dit jaar niet naar school te gaan en alle stof thuis door te nemen. Dat is voor mij efficiënter; ik ben te snel afgeleid in zo’n vol klaslokaal."

"De tentamens maakte ik wel op school.Voor mijn schoolexamens heb ik hard geblokt, maar voor mijn centrale examens heb ik niet geleerd. Ik heb het geprobeerd, maar ik kon me niet concentreren. Op een dag had ik drieënhalf uur Duits en daarna nog drieënhalf uur wiskunde. Dat is lang, zeker voor een ADD’er, maar moeilijk vond ik de examens niet."

"Deze zomer ga ik samen met mijn broer een paar maanden reizen door Zuid-Amerika. Daarna ga ik misschien als model aan het werk in New York.”

Daniel Binsbergen wil na zijn examens misschien een tijdje voor modellenwerk naar New York.

14 juni 2017, 16:58

Vanavond oppassen, morgen feest

Vol vreugde gooit Celine Kohn (16) haar armen in de lucht. De eindexamenleerling van het IJburgcollege is geslaagd.

Wat de toekomst voor haar in petto heeft? Ze gaat drie maanden Engels studeren in Cambridge. En daarna ziet ze wel wat ze gaat doen. Vanavond moet Celine nog oppassen, maar vanaf morgen is het feest.

Celine Kohn kan haar geluk niet op. Beeld -

14 juni 2017, 14:54

'Ik bleef wel relaxed'

Ook Isa Huipen (18) hield Het Parool tijdens de eindexamens regelmatig op de hoogte van het verloop. Hij mag zich sinds woensdagmiddag één van de leerlingen uit de eerste lichting geslaagden van het Hyperion Lyceum noemen.

Zijn gevoel zei het al: geslaagd. “Maar het is toch goed om het bevestigd te hebben.” Met de zenuwen viel het dan ook wel mee. “Ik ben gisteravond laat gaan slapen, vanochtend laat opgestaan en vandaag een beetje chillen met mijn vrienden.”

Toen het verlossende belletje kwam – als allerlaatste – was hij blij, al sprong zijn moeder een groter gat in de lucht dan hij zelf. “Ik bleef wel relaxed.” De eerste bubbels heeft hij al op, straks gaat hij uit eten met zijn ouders om het te vieren “en daarna kan het zomaar heel laat worden.”

Isa Huipen. Beeld .

14 juni 2017, 14:33

Vreugde op het Metis Montessori Lyceum

87% van de examenleerlingen vwo en 80% van de havo op het Metis Montessori Lyceum in Oost kreeg woensdagmiddag goed nieuws. Er vielen zelfs drie tienen voor wiskunde B. De school laat weten de 'kansrijke herkansers' af te wachten.

14 juni 2017, 14:25

'Gek, ik ben gewoon klaar.'

Het Parool volgde Eva van Brummelen (16) tijdens haar eindexamen en sinds een uur weet ze dat ze haar havodiploma in haar zak kan steken. Haar mentor liet op zich wachten, maar nu is de grote opluchting daar, weten alle vrienden en familie er van en kan ze uit eten om het te vieren. Het is een gek idee: “Ik ben gewoon klaar.” En hoe zit het met de cijfers? “Die weet ik nog niet en dat maakt me ook helemaal niets meer uit. Die hoor ik later wel.”

Havist Eva van Brummelen. Beeld .

14 juni 2017, 13:54

Geslaagd in West

In West hangen op verschillende plekken de vlaggen met bungelende rugzakken al uit.

Nassaukade Beeld .

14 juni 2017, 13:33

75 procent geslaagd op Hyperion Lyceum

Driekwart van de allereerste examenklas op het Hyperion Lyceum is geslaagd. Dat is minder dan de honderd procent waarop rector Elly Loman hoopte, maar ze is toch trots. "Ik denk dat het nog 85 procent wordt na de herkansingen. En voor een team dat voor het eerst een examenklas heeft is dit een heel mooie score." Eén van de geslaagden haalde zelfs vijf tienen en zes negens.

Het Hyperion Lyceum in Noord werd zes jaar geleden opgericht. Veertig leerlingen deden examen. Vijf van hen zijn gezakt en nog eens vijf gaan op voor een herexamen.

Het eindexamen Nederlands van de eerste examenklas van het Hyperion Lyceum Beeld Rink Hof

14 juni 2017, 12:31

Rijks hangt vlag uit voor geslaagden

Het Rijksmuseum heeft de vlag uitgehangen voor alle geslaagde leerlingen.

Beeld Rijksmuseum

14 juni 2017, 12:19

Geslaagd!

De eerste Amsterdamse leerlingen kunnen de vlag uithangen. Zo is Zilva van Rossum (18) geslaagd op het Barlaeus. Ze gaat volgend schooljaar geneeskunde studeren op de UvA, maar nu eerst naar school om vrienden te omarmen. Daarna gaat ze eten bij restaurant Breda en met vrienden de Nieuwmarkt op.

Beeld Pierre van Rossum

14 juni 2017, 10:01

Ajax

Ook op de Toekomst is nagelbijten geblazen. Een stuk of tien Ajax-jeugdspelers deed onlangs eindexamen.

14 juni 2017, 9:55

Normering binnen

Bij het Cartesius Lyceum in West is de normering van het eindexamen binnen. Vanaf 13.00 uur kunnen de leerlingen door hun mentor worden gebeld.

14 juni 2017, 9:47

Kwesties Frans en Nederlands opgelost

Het vwo-examen Nederlands was inderdaad te lang en op een vraag uit het vwo-examen Frans waren inderdaad meer juiste antwoorden mogelijk.

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft daar rekening mee gehouden in de waardering van de antwoorden. De leerlingen die deze examens maakten, hoeven zich dus om deze kwesties niet speciaal zorgen te maken.

Het college stelde zijn conclusie vast op basis van analyses van de examens en de antwoorden die de kandidaten gaven. Over beide genoemde examens was onrust ontstaan.

14 juni 2017, 5:34

Oproep

Krijg je vandaag dat langverwachte/gevreesde telefoontje en wil je het moment van blijdschap, opluchting of verdriet delen op in dit eindexamenblog?

Vraag dan een vriend, vriendin, broer, zus, ouder of toevallige voorbijganger om dit moment te filmen of fotograferen en stuur dit vervolgens door naar nieuwsdienst@parool.nl.

Vermeld ook je voor- en achternaam, je leeftijd, niveau en school en laat ons weten hoe je het gaat vieren, verwerken en/of wat je toekomstplannen zijn.

14 juni 2017, 5:30

Spannende dag

Het is woensdag een zeer spannende dag voor veel scholieren. Ze krijgen te horen of ze voor hun eindexamen zijn geslaagd of niet.

In de ochtend krijgen alle middelbare scholen de normen aangeleverd op basis waarvan ze kunnen uitrekenen of hun eindexamenkandidaten zijn geslaagd, gezakt of een 'her' moeten doen.

De meeste scholen zetten alle zeilen bij om de uitslagen ook nog in de loop van de middag aan de betrokken leerlingen te laten weten. Dat betekent dus voor veel scholieren een zenuwslopend middagje.

Eén geslaagde vmbo-kandidaat wordt met het goede nieuws overvallen door staatsscretaris van Onderwijs Sander Dekker. "Het vmbo wordt vaak over het hoofd gezien. Volledig onterecht, want leerlingen zetten hier prachtige prestaties neer. Zij zijn straks de motor van de economie," aldus een woordvoerster.

Er hebben dit jaar ongeveer 213.000 scholieren eindexamen gedaan, alle vormen van voortgezet onderwijs meegerekend.

Hoeveel kandidaten er in totaal geslaagd en gezakt zijn, wordt pas later helemaal duidelijk omdat er ook herexamens moeten worden gedaan.

Beeld anp

14 juni 2017, 5:29

Inspectie wil uitleg over examen Frans

De Inspectie van het Onderwijs heeft de uitzonderlijke stap genomen om opheldering te vragen over het vwo-examen Frans bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE).

De Inspectie wil weten wat CvTE met klachten over het examen heeft gedaan. In dat examen zaten namelijk fouten. Een aantal is hersteld, een aantal nog niet, zo klagen docenten Frans.

24 mei 2017, 17:51

Minder klachten

De examenklachtenlijn van het LAKS zit er voor dit jaar op. Dit jaar, de dertigste editie, kwam een recordaantal klachten binnen over het examen Nederlands vwo. Maar het totaal aantal klachten was lager dan in 2016.

In totaal namen dit jaar circa 213.168 kandidaten deel aan de eindexamens. Kandidaten konden klachten indienen over de inhoud en de organisatie van zowel de digitale als de schriftelijke examens.

Aan het einde van de laatste examendag stond de teller op 189.303 klachten.Dat was minder dan het LAKS in 2015 en 2016 binnen kreeg. De scholierenorganisatie vermoedt dat dit komt door technische storingen.

Daardoor was de website examenklacht.nl, waar de meeste klachten worden ingediend, op meerdere momenten niet bereikbaar en konden examenkandidaten hun klacht alleen maar telefonisch indienen. Door een hack lag de site er donderdag 18 mei twintig uur uit.

Alle binnengekomen klachten en vragen zijn beoordeeld. Dagelijks is er contact geweest met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) om de klachten te bespreken. Een aantal daarvan is gegrond verklaard, en hebben er volgens het LAKS mede toe geleid dat er 31 aanvullingen op de correctievoorschriften zijn gepubliceerd.

23 mei 2017, 17:07

Vwo'er Isa Huipen (18) is net klaar met zijn examen economie op het Hyperion Lyceum. Isa: "Eerlijk gezegd ging het echt heel goed. Het was relatief makkelijk, vergeleken met andere examens. Wisselkoersen, een onderwerp waar ik niet zo goed in ben, kwam er gelukkig niet in voor. Ook de lengte van de toets was precies goed."

Zijn vriend Dennis Huang (17) sluit zich daarbij aan. "Het was een goede toets, volgens mij vond bijna niemand de toets te lang of te moeilijk. Alleen ben ik niet zo goed in verzekeringen, dat deel heb ik dus niet zo goed gemaakt. Maar de rest gelukkig wel. Morgen hebben we ons laatste examen: Spaans. Daarna gaan we op examenreis naar Mallorca."

Isa Huipen doet eindexamen gymnasium op het Hyperion Lyceum in Noord. Beeld -

23 mei 2017, 13:23

Examenreis kan anders

Als het laatste eindexamen er straks op zit, kiezen veel scholieren voor een 'welverdiende' vakantie vol feest en drank. Dat kan anders, zeggen de Amsterdamse Rosa Boon (24) en haar vriendin Loes Knevel (24).

De tijd kan veel nuttiger worden besteed - bijvoorbeeld met de alternatieve examenreis die zij aanbieden.

Bij Sama Sama Travels kan een scholier kiezen voor een examenreis naar Bali om in drie weken te worden klaargestoomd voor het studentenleven. Knevel: "Ik denk dat het belangrijk is om in een andere cultuur te zijn. Juist zo kom je uit je comfortzone."

Lees verder: Alternatieve examenreis is ander soort feestje

22 mei 2017, 16:09

'Ik vond het een chille toets'

Havist Mink Peterson (16), deed vandaag examen in maatschappijwetenschappen op het IJburg College. "Het was moeilijk, maar het ging goed. Dit is echt zo'n vak waarbij ze precies vragen wat er in het boek staat. Als je dat dus goed had geleerd, kon je de vragen beantwoorden. Ik had zelf drie boeken samengevat, en oefenexamens gemaakt. Ik was een half uur voor tijd klaar. Nu heb ik woensdag alleen nog Spaans, ik ben dus gelukkig klaar met mijn leervakken. Ik ga wel nog wat examens oefenen om in het Spaanse ritme te komen."

Isa Huipen (18), gymnasiast op het Hyperion lyceum, waagde zich vandaag aan biologie. "Ik vond het een chille toets. Meestal heb ik te weinig tijd, maar nu kreeg ik hem precies af in de tijd die ervoor gegeven was. Ik ben niet van de zesjescultuur, maar haal ook geen tienen. Voor deze toets heb ik denk ik rond een zeven. Ik volg een aantal extra vakken, dus veel van mijn vrienden zijn nu al klaar of hebben geen leervakken meer. Ik heb morgen nog economie, maar dat is gelukkig een van mijn sterkere vakken."

Mink Peterson, havist op het IJburg College. Beeld -

19 mei 2017, 15:54

'Ik gok dat ik rond de 5,5 heb'

Mink Peterson (16), havist op het IJburg college, maakte vrijdagmiddag zijn eindexamen wiskunde A.

"Als ik voor mezelf spreek, denk ik dat het wel oké ging. Maar uit de geluiden van mijn klasgenoten maak ik op dat het een van de lastigste examens tot nu toe was. Bij sommige onderzoeksvragen werd je op dingen getoetst die je niet echt kunt leren. Ik durf te wedden dat misschien twee van de tweehonderd leerlingen in de zaal die vragen goed hebben beantwoord. Ik bekijk nu de antwoorden en gok dat ik rond de 5,5 heb. Volgende week heb ik alleen nog maatschappijwetenschappen en Spaans, daar ga ik dit weekend voor knokken."

Mink Peterson, havist op het IJburg College. Beeld -

19 mei 2017, 9:48

Laks getroffen door cyberaanval WannaCry

De storing waar de website examenklacht.nl van het LAKS sinds donderdag mee kampte, is veroorzaakt door een ransomware-aanval.

Dat heeft een woordvoerster gezegd. "We zijn getroffen door dezelfde cyberaanval als die vorige week de ziekenhuizen in Groot-Brittannië heeft getroffen.'' De storing is inmiddels verholpen.

Criminelen probeerden sinds vorige week vrijdag computers over de hele wereld binnen te dringen via WannaCry, ook wel WannaCrypt genoemd.

Het LAKS heeft geen losgeld betaald om weer bij de eigen computerbestanden te kunnen en is ook zeker niet van plan dat te gaan doen. "We hebben gelukkig een back-up van alle klachten over de schoolexamens van dit jaar. Die zijn vanochtend op een andere server gezet.'' Volgens de woordvoerster was de website aan het eind van de ochtend weer 'in de lucht'.

19 mei 2017, 9:29

Floris komt eigen tekst tegen in examen

Floris de Boer (18) schrok zich donderdagochtend een hoedje. De vragen die hij tijdens zijn examen maatschappijwetenschappen kreeg voorgeschoteld, gingen namelijk over een tekst die de vwo-scholier van het Petrus Canisius College in Alkmaar zelf heeft geschreven.

"Ik begon nietsvermoedend aan het examen en sloeg de bladzijde om, zodat ik vraag veertien kon maken. Daar zag ik een tekst staan van het onderzoeksbureau van mijn tante. 'Wat leuk,' dacht ik nog."

Maar het bleken echt zijn eigen woorden, een onderzoek over de man-vrouwverdeling in Nederlandse talkshows. "'Geweldig, hoe is het mogelijk,' dacht ik. Vervolgens probeerde ik contact met anderen te maken, maar die waren natuurlijk hard aan het werk. Ik moest daarna nog door tot vraag 28, dat was best lastig met al mijn enthousiasme."

Niet vlekkeloos
Floris wil later politiek verslaggever worden. Meewerken aan het onderzoek leek hem daarom een goede eerste stap. "Ik ben achttien en heb nog geen opleiding gedaan. Door zoveel mogelijk te schrijven, probeer ik me alvast voor te bereiden. Volgend jaar ga ik politicologie studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Misschien sta ik over een jaar of drie wel bij jullie op de stoep."

Zijn eigen tekstvragen heeft Floris niet vlekkeloos gemaakt. "Ik heb al gekeken naar de antwoorden en ik heb volgens mij niet alles goed. Maar ik denk dat ik over het algemeen wel een voldoende heb, het is één van mijn beste vakken."

Floris de Boer, vwo-leerling op het Petrus Canisius College in Alkmaar. Beeld -

18 mei 2017, 19:43

'Bij scheikunde weet je het nooit'

Rifayet Bettencourt (19) waagde zich donderdag aan het vwo-examen scheikunde op de Scholengemeenschap Reigersbos. “Ik leek alles te snappen, maar bij scheikunde weet je het nooit. Ik sta er een zesje voor, het is niet mijn beste vak. Bij eerdere toetsen dacht ik soms ook dat het goed ging, maar had ik uiteindelijk toch geen goed cijfer. Ik juich dus niet te vroeg, maar ben ook niet negatief. Maandag heb ik mijn laatste examen, biologie. Ik heb nog niks gepland voor als ik klaar ben, maar ik ga sowieso naar de kapper en lekker sporten. Gisteren ging ik voor het eerst weer met mijn vrienden, die geen examen doen, basketballen. 'Oh, jij leeft ook nog,' zeiden ze grappend.”

18 mei 2017, 17:12

Examenklachtenlijn kort uit de lucht

De internetpagina van het LAKS waar scholieren hun grieven kwijt kunnen over een afgelegd examen was donderdag enige uren onbereikbaar. De pagina was tussen 16.00 en 18.00 uur uit de lucht: "gehackt", aldus een woordvoerster.

Zij kon donderdag aan het begin van de avond dan ook nog niet aangeven of er veel klachten waren binnengekomen over bijvoorbeeld de examens Duits (havo), economie (vmbo) of scheikunde (vwo) die op het programma stonden. Er kwamen wel wat telefoontjes binnen bij het LAKS, maar de meeste reacties komen doorgaans via internet.

Een week eerder klaagde een recordaantal van ruim 26.500 vwo'ers over het lange examen Nederlands.

17 mei 2017, 15:01

Lastig eindexamen Engels

Havisten Mink Peterson (16) en Eva van Brummelen (16) doorstonden woensdag de vuurproef van het eindexamen Engels op het IJburg College.

Mink: "Ik vond het een moeilijk examen. Zelfs de docent zei dat dit het lastigste examen van de laatste vier jaar was. Het duurde vooral erg lang, omdat er veel punten te behalen waren. Bij de invulopdrachten, waar ik steeds een ontbrekend woord moest kiezen, leken de verschillende opties erg op elkaar."

Eva: "Ik vond de woorden bij de invulopdrachten ook op elkaar lijken. Bij de oefenexamens gokte ik wel steeds goed, dus ik denk dat het nu ook is gelukt. Mijn Engelse woordenschat is best groot omdat ik op internet veel in die taal communiceer. Ik denk dat ik wel een voldoende heb."

Mink Peterson, havist op het IJburg College. Beeld -
Eva van Brummelen, havist op het IJburg college. Beeld -

17 mei 2017, 14:45

Xavier heeft al vakantie

Xavier Sno (17), die eindexamen vmbo basis doet aan het Mundus College in West, heeft sinds woensdag vakantie. "Ik had vanochtend economie en was al na een uur klaar. Iedereen vond het volgens mij wel te doen. De sommen gingen me goed af, die had ik veel geoefend en ik had dinsdag ook nog examentraining. Wel waren er wat lastige vragen over economie in ontwikkelingslanden. Mijn vrienden zijn nu ook klaar, vanavond gaan we chillen in de stad."

Xavier Sno, doet eindexamen vmbo basis aan het Mundus college in West. Beeld -

17 mei 2017, 14:21

Isa is opgelucht

Isa Huipen (18) deed woensdagochtend eindexamen Latijn op het Hyperion Lyceum in Noord. "Ik zag er van tevoren tegenop, maar het viel eigenlijk wel mee. Dit jaar werden de teksten van de Romeinse schrijver Livius voor het examen gebruikt. Vooral de vragen gingen goed, maar toen ik bij het vertaalgedeelte kwam, had ik nog drie kwartier. Dat kreeg ik dus niet helemaal af, al denk ik dat ik alles bij elkaar wel een voldoende heb. Ik heb nu nog vier examens te gaan, maar ik voel me opgelucht dat de zwaarste vakken voorbij zijn."

Isa Huipen doet eindexamen gymnasium op het Hyperion Lyceum in Noord. Beeld -

16 mei 2017, 15:51

In de gevarenzone

Rifayet Bettencourt (19), vwo-leerling op de Scholengemeenschap Reigersbos, buffelde zich dinsdag door het eindexamen natuurkunde heen. "Het was moeilijker dan verwacht, vandaag was niet echt een topdag. Natuurkunde is niet mijn favoriete vak. De vragen die ik niet wist, heb ik opengelaten. Een aantal vragen wist ik gelukkig wel, maar ik denk dat ik wat betreft dit cijfer wel in de gevarenzone zit."

Rifayet Bettencourt, doet eindexamen vwo op de Scholengemeenschap Reigersbos. Beeld -

16 mei 2017, 15:22

Moderne onderwerpen bij economie

Mink Peterson (16), havist op het IJburg college, is net klaar met economie. "Na de toets neem ik altijd een paar antwoorden mee naar huis. Die ben ik nu aan het nakijken, en het ziet gelukkig positief uit. Het viel me op dat de vragen vergeleken met examens van voorgaande jaren wat moderner waren. Zo was er een vraag over de economische verhoudingen tussen Turkije en Europa. Daardoor voelde ik me meer betrokken bij het examen."

Mink Peterson, doet eindexamen havo op het IJburg college. Beeld -

16 mei 2017, 14:27

Coca-Cola-kaart ontbreekt

Vwo'ers die dinsdagochtend het eindexamen aardrijkskunde maakten, verbaasden zich over opgave vijf. Volgens Scholieren.com moesten ze daarbij de atlaskaarten over 'culturele diffusie' van Ikea, McDonalds en Coca Cola met elkaar vergelijken.

Die kaarten stonden echter niet in de 54e editie van de atlas, die als enige is toegestaan op het examen. De kaarten stonden wel in de 53e editie, waarop de vraag per abuis was gebaseerd.

Isa Huipen (18), vwo'er op het Hyperion Lyceum in Noord, was ook verward. "Ik kon het kaartblad niet vinden en heb toen zelf logisch nagedacht. Ik heb opgeschreven dat Coca-Cola het meest over de wereld is verspreid, omdat dat het goedkoopst is."

Isa Huipen, vwo-leerling op het Hyperion Lyceum in Noord. Beeld -

16 mei 2017, 7:09

'De leraar bereidde ons zaterdag voor'

Rifayet Bettencourt (19), vwo-er op de Scholengemeenschap Reigersbos, had een lange dag met Duits en wiskunde A. “Ik ben echt moe. Toen ik aan Duits begon, was het nog vroeg, maar bij wiskunde zakte ik wel een beetje in. Gelukkig kreeg ik het op tijd af, een half uur te vroeg zelfs. Dat was wel een gek gevoel, dus controleerde ik nog een kwartier lang of ik echt niets over het hoofd had gezien.

Achteraf hoorde ik van veel mensen dat ze ook eerder klaar waren, maar ook nog even bleven zitten om te kijken of ze alles af hadden. Morgen heb ik natuurkunde. Dit weekend heeft mijn leraar op zaterdagochtend vier uur lang met ons gezeten om de belangrijkste dingen voor te bereiden, echt top van hem. Ik ga het zo nog wel even doorkijken, maar ik hoef niet veel meer te doen.”

15 mei 2017, 12:25

Sociale onderwerpen bij aardrijkskunde

Eva van Brummelen (16), 5 havo-scholier op het IJburg college, is net klaar met haar examen aardrijkskunde. “Van tevoren was ik wel zenuwachtig, maar het was minder erg dan ik had verwacht."

"De vragen gingen vooral over sociale onderwerpen, minder over fysische geografie. Dat vond ik fijn, want daar ben ik beter in."

"Het examen was niet te lang, ik hoefde niet te haasten en was op tijd klaar. Woensdag heb ik Engels, maar daar hoef ik bijna niks meer voor te doen.”

Eva van Brummelen, havist op het IJburg college Beeld -

12 mei 2017, 15:48

Frans en geschiedenis

Het uithoudingsvermogen van Eva van Brummelen (16), havist op het IJburg college, werd vandaag op de proef gesteld tijdens haar examens Frans en geschiedenis. "Eerst had ik geschiedenis, dat was moeilijker dan ik verwachtte. Om alle 27 vragen te beantwoorden heb ik heel veel geschreven, wel vijf kantjes vol. Ik schat dat ik een zes heb gehaald. Frans ging helaas minder goed, want ik was al supermoe van geschiedenis en ik ben niet zo goed in Frans. De antwoorden waren meerkeuze, maar ik begreep soms niet wat er stond. En als ik iets las, ging het meteen weer uit mijn hoofd. Volgens mij vonden mijn klasgenoten Frans ook lastig, maar niemand vond het denk ik zo moeilijk als ik."

12 mei 2017, 15:27

Engels overleefd

Ook Isa Huipen (18) van het Hyperion Lyceum in Noord vond het vwo-examen Engels pittig, maar haalbaar. "Het ging niet slecht. Wel moest ik veel moeilijke woorden opzoeken in het woordenboek, waardoor ik weer tijd verloor. Maar gelukkig was ik toch op tijd klaar. Mijn vrienden ervaarden het ook zo, ik heb na het examen niemand gezien die verdrietig was. Volgens mij heeft iedereen het wel overleefd."

Isa Huipen, vwo-examenkandidaat op het Hyperion Lyceum in Noord. Beeld -

12 mei 2017, 15:15

Engels niet makkelijk, maar te doen

Voor Rifayet Bettencourt (19), vwo'er op Scholengemeenschap Reigersbos, was het vandaag tijd voor het examen Engels. “Niet makkelijk, maar te doen, dat is volgens mij de kern van het Engels examen. De teksten waren iets moeilijker dan bij de oefenexamens, maar niet zoals bij Nederlands een enorme verrassing. Volgens mij is er trouwens wel sprake van een soort trend, want net als bij Nederlands waren de teksten superlang. Ik kreeg het wel af, want ik ben niet slecht in Engels. De antwoorden wil ik niet bekijken, want dan gaat dat me constant dwarszitten. Maar ik denk dat ik wel een voldoende heb.”

Rifayet Bettencourt, doet eindexamen vwo op Scholengemeenschap Reigersbos. Beeld -

12 mei 2017, 14:31

Keyel wil het boze oog niet uitdagen

Keyel Yeboah (17), vmbo-t’er op het Caland Lyceum, is net klaar met zijn Nederlands examen. “Ik denk dat het wel goed ging, want ik was een half uur eerder klaar. Voordat het examen begon was ik zenuwachtig, maar toen ik eenmaal zat niet meer. De teksten waren leuk en goed te begrijpen, één tekst ging bijvoorbeeld over fietsen. Een paar vragen snapte ik niet helemaal, doordat er moeilijke woorden in voorkwamen. De antwoorden checken doe ik niet na afloop, ik wil het boze oog niet uitdagen.”

Keyel Yeboah, doet eindexamen vmbo-t op het Caland Lyceum. Beeld -

12 mei 2017, 14:17

Staatssecretaris Sander Dekker neemt vrijdagmiddag een half uur lang klachten van examenkandidaten aan op het zolderkantoor van Laks op de Westermarkt.

Staatssecretaris Sander Dekker neemt een half uur lang klachten van examenkandidaten aan. Beeld Lorianne van Gelder

12 mei 2017, 13:31

Van Saarloos reageert op examenkritiek

In een column op de website van Vrij Nederland reageert schrijver Simone van Saarloos vrijdagmiddag op de kritiek die haar na het vwo-eindexamen Nederlands ten deel viel.

Van Saarloos wist tot 10 mei niet dat haar tekst in het examen voorkwam. 'Ik kreeg een mail van Cito (de examenmakers) op het moment dat het examen gaande was. Daarna attendeerden tweets en facebookberichten mij op het feit dat mijn tekst in het examen was opgenomen.'

Goed cijfer
Erg positief waren die berichten niet, schrijft Van Saarloos. 'Ik was een ‘takkewijf’ dat het examen had verpest.' Er kwamen ook positieve opmerkingen binnnen, maar die waren volgens de schrijver uitsluitend van vrouwen.

In haar column geeft Van Saarloos de pen de schuld van de onstane eindexamenwoede. 'Drie uur lang een pen in je hand anno 2017, dat is niet niks.'

Donderdag tweette Van Saarloos al dat ze de vragen op het examen niet had bedacht en dat ze alle leerlingen een goed cijfer toewenste.

Die vragen vond ze overigens 'redelijk te doen', zei Van Saarloos donderdag tegen NRC. 'Maar je moet wel erg goed lezen om te begrijpen wat ze precies bedoelen. De vragen laten wat mij betreft te weinig ruimte voor begrijpend lezen. Het lijkt meer op puzzelend lezen.'

Simone van Saarloos Beeld Eva Plevier

11 mei 2017, 16:46

'Onderwerpen gelukkig actueel'

Eva van Brummelen (16), havist op het IJburg college, is net klaar met haar Nederlands examen. “Het ging eigenlijk heel goed, ik snapte alles. De onderwerpen waren gelukkig een beetje actueel. In de tekst over Twitter, over hoe mensen op sociale media doen, kon ik me wel vinden. Belangrijk was om in correct Nederlands te antwoorden, maar soms had ik daarvoor niet meer dan vijftien woorden. Dat was wel lastig. Ik was een half uur eerder klaar en hoefde niet te haasten, net als veel van mijn klasgenoten. Ik zie wel op tegen morgen, want dan heb ik geschiedenis en Frans op één dag. Ik ben nu al moe van één examen.”

11 mei 2017, 12:31

Meeste klachten ooit voor 'horrorexamen'

Inmiddels hebben ruim 26.500 vwo'ers bij het Laks geklaagd over hun eindexamen Nederlands. Dat zijn de meeste klachten voor een enkel examen ooit. Het vorige record was 26.104 klachten, over het havo-examen Engels vorig jaar. Het eindexamen Nederlands vestigde ook al het record van meeste klachten binnen een dag.

Scholieren hekelden de open vragen van het 'horrorexamen', waar ze met een maximum aantal woorden op mochten reageren. Ze waren daardoor veel tijd kwijt met het inkorten van hun tekst.

Het Laks verwacht dat het aantal klachten over Nederlands verder toeneemt.

11 mei 2017, 11:48

Hyperion Lyceum

Op het Hyperion Lyceum en De nieuwe Havo doen de allereerste klassen eindexamen. De ambitie is groot. 'In de sportwereld gaan ze ook voor goud.'

Een historisch moment. Dat beleven de veertig tieners in een gymlokaal van het gebouw van De Nieuwe Havo. Zij zijn de allereerste eind­examenkandidaten van het Hyperion Lyceum.

Historisch ja, rector Elly Loman onderstreept het nog maar even. Alsof de druk voor een ­gemiddeld eindexamen niet al hoog genoeg is. "We hebben megaveel vertrouwen in jullie," voegt ze eraan toe. Lees hier verder

11 mei 2017, 7:50

Scholier neemt revanche

Een vwo-scholier die ontevreden is over het eindexamen Nederlands dat woensdag afgelegd moest worden, heeft stil verzet geprobeerd te plegen.

De onbekende scholier heeft een verwoede poging gedaan de Wikipediapagina van schrijfster Simone van Saarloos aan te passen, van wie een artikel werd gebruikt voor het examen. Bij ‘beter bekend als’ heeft de scholier geschreven: ‘Die vrouw die het nederlands eindexamen verpestte’.

De scholier noteerde bovendien over Van Saarloos: ‘Ook kreeg zij een grote, negatieve bekendheid in mei 2017. Saarloos speelde een grote rol in het naaien van zo’n 40000 vwo leerlingen’.

Voor het eindexamen werd dit artikel van Van Saarloos uit NRC gebruikt, getiteld 'Vrouwen bevoorrecht? Nee, ze zijn juist bezig met een inhaalslag'. Vooral de term 'apocalyptisch geschreeuw', die Van Saarloos in haar artikel gebruikt, zorgt voor spottende opmerkingen van gedesillusioneerde scholieren.

Record
Het Laks meldt een recordaantal telefoontjes binnen te hebben gekregen na het gewraakte examen: na één dag stond de teller op meer dan 25.000 klachten (het precieze aantal is dit jaar niet gemeten). Vorig jaar werd het record gevestigd op 22.600 klachten in een dag, wederom over het examen Nederlands.

Dit jaar vonden de scholieren hun examen qua inhoud te moeilijk en bovendien erg lang, meldt het Laks. Ook docenten waren niet blij dat hun leerlingen in tijdnood kwamen. Volgens het Laks bevatte het examen daarbij meerdere spelfouten.

Op social media wordt ook veel kritiek op het examen gegeven. Het hele eindexamen Nederlands is hier te vinden.

10 mei 2017, 16:56

Isa moest afraffelen

Isa Huipen (18), gymnasiumleerling aan het Hyperion in Noord, verbaasde zich over de hoeveelheid woorden die hij bij Nederlands moest neerpennen.

"Bij de oefentoetsen werden vaak antwoorden van veertig woorden gevraagd, hier waren dat er soms zeventig. Aan de ene kant is dat fijn, maar het betekent ook dat de vraag moeilijker is. Ik heb de toets niet helemaal afkregen en aan het eind afgeraffeld, omdat ik door de lange antwoorden in tijdsnood kwam. Ik denk dat ik wel een voldoende heb, omdat de rest van de vragen me over het algemeen goed afgingen."

"Maar als ik rustiger aan had kunnen doen, had ik er meer uit kunnen halen. Dat is jammer."

Beeld Isa Huipen

10 mei 2017, 15:40

'Te veel open vragen'

Rifayet Bettencourt (19), vwo'er aan de Scholengemeenschap Reigersbos, is net klaar met Nederlands. "Het was pittig, omdat het sowieso de eerst keer was dat ik examen deed. Ik moest wennen aan de zaal, maar alles was prima geregeld."

"Ook het tijdsmanagement vond ik lastig, opeens kreeg ik te horen dat ik nog maar dertig minuten had. De teksten zelf waren wel te doen. Ze gingen over feminisme en justitie, bekende onderwerpen gelukkig. Wel vond ik dat er te veel open vragen waren, en weinig meerkeuze vragen. Na het examen gingen andere mensen daarover ook meteen klagen bij het LAKS. Voor open vragen heb je veel tijd nodig, en dat is er nou net niet.”

Beeld Rifayet Bettencourt

10 mei 2017, 15:25

'Ik gok op een zes'

Xavier Sno (17) doet examen voor het vmbo basis op het Mundus College in West. Omdat scholen die examens zelf mogen indelen heeft hij er al een paar opzitten. Woensdag was wiskunde aan de beurt.

"Je kan op je toets zien hoeveel punten je voor elke vraag kan halen, dat vond ik wel stressvol. Uiteindelijk lukte het, maar ik was bij sommige dingen vergeten hoe iets het moest berekenen. Gelukkig was ik niet de enige, ik hoorde van mijn klasgenoten dat ze dezelfde dingen moeilijk vonden. Het was minder erg dan verwacht, maar toch wel lastig. Ik gok dat ik een zes heb. Nu ga ik leren voor economie en vooral een beetje uitrusten."

Beeld Xavier Sno

10 mei 2017, 14:52

Historisch examen in Noord

Was Nederlands voor vwo moeilijk? Niet voor Luko (17) en Laura (17) van het Hyperion Lyceum. Zij horen bij de allereerste eindexamenklas van de school in Noord. ‘Historisch’, volgens rector Elly Loman die vooraf een praatje hield. De teksten in het examen gingen over feminisme en het juridisch systeem in Nederland.

Ook voor Younes (17) viel zijn eerste examen mee. De 5 havo-scholier van de Nieuwe Havo (die ook voor het eerste een eindexamenklas heeft) deed scheikunde en was drie kwartier eerder klaar. “Het was gewoon niet lastig.”

10 mei 2017, 13:43

'Ik vind het heel spannend'

Eva van Brummelen (16), zit in 5 havo van het IJburg College:
"Donderdag begin ik met Nederlands en ik vind het heel spannend. Maar ja, het hoort ook wel spannend te zijn. In februari ben ik overgestapt van 5 vwo naar 5 havo, dus ik weet pas sinds kort dat ik examen ga doen. Ik had geen motivatie meer voor het vwo, want ik weet al dat ik naar de kunstacademie wil, daarom ben ik overgestapt naar de havo."

"De verschillen in de stof vallen mee. Antwoorden worden sneller goed gerekend en we hoeven wat minder te doen op de havo. Ik heb voor Nederlands niet veel gedaan omdat alle toetsen altijd wel goed gingen. Aardrijkskunde zie ik het meeste tegenop en drie uur concentreren. Dat is gewoon moeilijk."

10 mei 2017, 6:47

De examencijfers van vorig jaar

Het slagingspercentage bij het eindexamen stijgt al jaren, zo blijkt uit cijfers van DUO. Vorig schooljaar slaagden 6409 Amsterdamse middelbare scholieren, dat is 90,6 procent van alle examenkandidaten.

10 mei 2017, 5:12

Van start met scheikunde en Nederlands

Ruim 213.000 leerlingen in het voortgezet onderwijs zuchten vanaf woensdag onder hun centrale eindexamens. Ruim de helft van hen (112.601 kandidaten) zit op het vmbo, bijna 60.000 op de havo en ruim 40.000 op het vwo. De landelijke schriftelijke examens duren tot en met woensdag 24 mei.

Sommige examens vallen buiten deze twee weken, zoals digitale en praktijkexamens voor vmbo-leerlingen en de beeldende vakken voor vwo'ers. Vaak zijn het langer lopende projecten die de afgelopen maanden al zijn begonnen en kunnen doorlopen tot in juni.

Woensdag staat voor de havisten scheikunde en voor de vwo'ers Nederlands op het programma. Donderdag staat vmbo'ers het examen transport en logistiek te wachten.
Leerlingen die examens missen of ze niet halen, kunnen van 19 juni tot en met 22 juni in de herkansing.

Vorig jaar deden ruim 196.000 leerlingen examen in het voortgezet onderwijs. Van hen slaagde bijna 93 procent. In totaal 3382 leerlingen slaagden in 2016 cum laude, omdat zij een gemiddelde van een 8,0 of hoger hadden.

9 mei 2017, 15:10

Parool volgt eindexamenkandidaten

De vwo’ers trappen woensdag af met Nederlands, terwijl havisten zich op scheikunde storten. Vrijdag moeten ook alle vmbo-t en vmbo-k’ers aan de bak.

Wij volgen de examentijd van een aantal Amsterdamse scholieren op de voet. Rifayet Bettencourt (19) van de Scholengemeenschap Reigersbos begint morgen met Nederlands. “Het wordt pittig, want de tekst moet je maar net liggen. Gelukkig hebben we een goede leraar, die ons de juiste middelen heeft gegeven om de tekst te begrijpen. Het meest kijk ik op tegen maandag en dinsdag, dan heb ik Duits, wiskunde en scheikunde achter elkaar. Niet echt slim ingepland, vind ik. Engels gaat me wel lukken. Gewoon goed de woorden kennen en focussen, dan komt het goed.”

Ook Isa Huipen (18), gymnasiast op het Hyperion Lyceum in Noord bereidt zich voor op Nederlands. “Ik heb wel een paar oefenexamens gemaakt, maar je moet het gewoon kunnen. Deze manier van toetsen is niet echt aan mij besteed. Maar ik ga de examens zonder onvoldoendes in, dat is een fijn gevoel.”

Rifayet Bettencourt, doet eindexamen vwo. Beeld -
Isa Huipen, doet eindexamen gymnasium. Beeld -

9 mei 2017, 13:10

Wetenschappelijke leertips

Het beste leren met of zonder muziek? En werken power-naps? De Vrije Universiteit heeft wetenschappelijk advies in petto voor zenuwachtige eindexamenleerlingen.

Drie kwartier tot een uur achtereen studeren, dat is wel echt het maximum volgens professor Erik Scherder, hoogleraar klinische neuropsychologie. “Sta op, ga sporten of bewegen. Als je hart het goed doet, doorbloed je daarmee ook je brein. Dat is goed voor de verbindingen tussen de hersengebieden, waardoor je scherper bent en nieuwe problemen kunt oplossen.”

Ook muziek kan een goed hulpmiddel zijn, als je maar niet wordt afgeleid door de muziek. “Muziek die je goed kent en die zacht op de achtergrond speelt, kan juist alerter maken,” zegt Scherder.

Neurowetenschapper Ysbrand van der Werf vertelt dat jongeren tussen de 8 en 9 uur moeten slapen. Voor wie tussen het leren door even wil slapen, raadt hij een powernap van tussen de tien en twintig minuten aan. “Niet langer, want dan kan je 's nachts weer niet slapen."

8 mei 2017, 9:02

Examentraining

Steeds meer leerlingen doen examentrainingen bij huiswerkinstituten. Experts vrezen ongelijkheid bij de eindexamens, die woensdag beginnen.

In vijf jaar verdubbelde het aantal bedrijfjes dat studiebegeleiding aanbiedt, volgens cijfers van CBS. Meer dan 16.000 bedrijven staan nu geregistreerd als bureau voor huiswerk of examenbegeleiding. Lees hier verder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten