Plus

Dertigste editie Cinekid wordt laatste voor directeur Naeyé

Sannette Naeyé neemt na twintig jaar afscheid als algemeen directeur van Cinekid. Maar als in de herfstvakantie de dertigste editie plaatsvindt, is ze er nog bij. 'In zijn soort is Cinekid het grootste festival ter wereld.'

Sannette Naeyé: 'Als je niet voor je eigen toko opkomt, doet niemand het.'Beeld Linda Stulic

'Ik loop al twee jaar rond met het idee, maar nu is het het juiste moment. Voor mezelf en voor het festival. Cinekid staat!' zegt Sannette Naeyé (1952) over haar aangekondigde vertrek als algemeen directeur van het kinderfimfestival, begin volgend jaar.

Het doet haar niet veel, zegt ze in het Cinekid-hoofdkwartier in een bedrijfsverzamelkantoor in Noord. "Misschien ben ik een enorme verdringer, maar ik ben gewoon bezig het festival goed neer te zetten. Er komt alleen een afscheidsreceptie bij."

Dan, strijdbaar: "Ik wilde het festival natuurlijk wel goed opleveren, inhoudelijk én financieel. Dat is gebeurd. In Amsterdam zijn we weliswaar niet in de basisinfrastructuur opgenomen, om ondoorgrondelijke redenen, maar we houden wat we hebben. Bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zijn we wél terug in de basisinfrastructuur en hebben we er net als de drie grote festivals - het documentairefestival Idfa, het Rotterdams filmfestival en het Nederlands Film Festival - tachtigduizend euro bij gekregen."

Laten we het dan meteen nog maar even over geld hebben; Cinekid had bij het ministerie om 350.000 euro extra gevraagd.
"Bij de vorige kunstenplanronde, in 2012, is de bijl bij Cinekid gevallen; toen zijn we ruim 37 procent gekort. Er is toen een motie ingediend door D66, die het net niet haalde. Later heeft de PvdA becijferd dat wij er 350.000 euro bij moesten krijgen om de ingreep van 2012 te repareren - die motie is wel aangenomen en dat geld is ook vrijgemaakt. De Raad voor Cultuur liet vervolgens weten dat het Idfa gezien hun ambities en plannen meer recht had op extra financiering. Daarna is door de minister bepaald dat dit voor Cinekid bedoelde geld voor filmeducatie voor de jeugd werd ingezet, en is het verdeeld over vier festivals."

U hebt het er vast niet bij laten zitten; u staat bekend als een sterke lobbyist.
"Lobbyist... Ik vind dat een lastig woord. Ik heb geen enkele binding met welke politieke partij dan ook en ik doe niet meer dan iedereen doet. Ik heb een pittige brief geschreven en ik heb geprobeerd hier en daar op gesprek te komen in Den Haag. Iedereen moet opkomen voor zijn eigen toko, vind ik. Want als jij het niet doet, doet niemand het. Het lijkt dan dat je iets voor elkaar krijgt door je lobbykwaliteiten, maar het gaat om het festival; ik probeer gewoon duidelijk te maken waar Cinekid voor staat. Politiek of beleidsmatig bijdragen is wat mij betreft een must; waar halen politici anders hun kennis over kunst en cultuur vandaan?"

Waar staat Cinekid voor?
"Cinekid is uitgegroeid tot het grootste festival in zijn soort op de wereld, met een belangrijke nationale rol - we zitten in meer dan veertig steden - en we hebben een heel belangrijke rol in Amsterdam; we zijn een van de grootste festivals van de stad, met een unieke doelgroep. Daarnaast zijn we ook enorm belangrijk voor de industrie op het gebied van jeugdmedia. Dat vinden wij niet alleen, dat wordt onderschreven door de Europese Commissie."

En wat was Cinekid toen u er twintig jaar geleden aan de slag ging?
"Cinekid zat nog in de Meervaart; het was een heel lief, klein festival met vijftien films en een televisiehoekje. Ik heb het direct naar het Leidseplein verhuisd en ben ook meteen een MediaLab begonnen en korte tijd later een digitale online studio. Dat was toen allemaal nieuw, in veel huiskamers stond destijds nog niet eens een computer."

Nieuwe media zijn erbij gekomen, maar film speelt nog steeds een belangrijke rol.
"Ik voorzag direct dat interactiviteit veel impact zou hebben in de mediawereld, maar als het gaat om het vertellen van verhalen in beeld zit er nog altijd heel veel kennis bij de filmmakers. Zij hebben de langste en grootste traditie. Daarbij komt dat de manier van vertonen, in een donkere zaal met vele anderen, nog steeds voor een totaal andere beleving zorgt dan wanneer je in de tram even een vlog op je telefoon bekijkt."

Hebt u al een idee wat u gaat doen?
"Nee, en ik wil het ook graag nog even open houden. Ik wil geen carrièrestap maken, ik ben niet op zoek naar een grotere baan, eerder het tegenovergestelde. Ik verheug me erop me minder met management bezig te hoeven houden en niet zo'n werkpiek te hebben in de zomervakantie."

De dertigste editie van Cinekid is van 15 t/m 21 oktober in de Westergasfabriek en 39 andere theaters in Nederland.

Sannette Naeyé

(Ermelo, 1952)

1982-1990 eindredactie en hoofd filmzaken Ikon Televisie

1990-1993 hoofd afdeling Kunst en Cultuur Vara Televisie

1993-1999 hoofd Kindermuseum van het Koninklijk Instituut voor de Tropen

1997-heden algemeen en artistiek directeur Cinekid

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden