Denktank: dit zijn de oplossingen voor het lerarentekort

Een bonus voor leraren die in Amsterdam lesgeven, minder lesuren en scholen sluiten die onder de opheffingsnorm zitten. Het zijn enkele van de oplossingen die een denktank voor het Amsterdamse lerarentekort maandag presenteert.

Een demonstratie eerder dit jaar tegen lage salarissen en te hoge werkdruk Beeld anp

De denktank werd voor de zomer in het leven geroepen door wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs).

De deelnemers komen uit het onderwijs in de breedste zin van het woord: van adviseurs tot leraren en van ouders tot ondernemers. De adviezen gaan over het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs, al is het tekort op middelbare scholen een stuk kleiner, maar wel hardnekkig.

In het basisonderwijs hebben de scholen in Amsterdam nu ongeveer tweehonderd leraren te weinig. Dat aantal zal verdubbelen tot vierhonderd in 2023. In het voortgezet onderwijs gaat het om een tekort van zestig voltijdbanen. Er wordt vooral naarstig gezocht naar leraren exacte vakken, Duits, Frans en klassieke talen.

Voor het basisonderwijs zoekt de denktank de oplossing vooral in een bonus voor leraren die kiezen voor Amsterdam, waar wonen, leven en parkeren duur is.

Minder uren, kleinere werkdruk
De adviseurs zijn kritisch op het grote aantal uren dat in Nederland wordt lesgegeven. De norm is 930 uur per jaar, versus een gemiddelde van 795 in de andere landen die lid zijn van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Want wie minder lesgeeft, heeft minder mensen nodig, en het verlaagt de werkdruk.

De denktank adviseert het aantal scholen terug te brengen; dat scheelt weer docenten en geeft een strakkere organisatie. Amsterdam telt ruim 200 scholen, waarvan 20 procent onder de opheffingsnorm van 193 leerlingen zit.

De adviezen en ideeën van de denktank zijn niet helemaal nieuw: de Onderwijsraad, PO in actie en een recente 'hackathon' kwamen al met soortgelijke oplossingen. De voornaamste oproep blijft gericht aan het rijk: kom met meer geld voor salarissen, anders is dat tekort nooit meer in te lopen

Wethouder Moorman: 'Het is crisis'

Vier lange avonden dachten de denktankers na over oplossingen voor het lerarentekort in Amsterdam. Peter Mensing, ondernemer en voorzitter van de denktank, schrok van de omvang van het probleem. De miljoen euro 'speelgeld' die de adviseursclub van de gemeente kreeg, is niet eens ingezet. "Er is veel, veel meer geld nodig. Dat is de voornaamste conclusie."

Wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs), die opdracht gaf voor de denktank, looft de oplossingen, maar ziet ook dat het tekort niet volgend jaar is opgelost. "We kunnen gerust spreken van een crisis."

Dat neemt niet weg dat de suggesties wel iets kunnen uithalen, al is het maar om de urgentie van het probleem nog eens te benadrukken. Met de aangedragen oplossingen in de hand kan Moorman bij Onderwijsminister Arie Slob aankloppen.

"We halen al alles uit de kast," zegt Moorman. "We zetten in op zijinstromers en maakten parkeervergunningen voor scholen beschikbaar, maar het tekort is te hardnekkig voor dit soort kleine oplossingen."

Eén van de concreetste ideeën van de denktank is het invoeren van een Amsterdamtoelage, maar zelfs die is niet zomaar te introduceren. Moorman: "Als we het salaris van duizenden leraren in de stad moeten aanvullen, zijn we vele miljoenen verder."

Wonen blijft een heet hangijzer. De denktank adviseert de bouw van 500 goedkope woningen voor startende leraren. Moorman onderzoekt of leegstaande schoolgebouwen daarvoor geschikt zouden zijn. Want niet alleen aan het lerarentekort moet iets worden gedaan, ook het aantal te kleine scholen is haar een doorn in het oog.

"Ik wil geen leegstand financieren. We moedigen schoolbesturen aan veel meer samen te werken."

Een vierdaagse schoolweek dan? Daar ziet Moorman niets in. "Dat kun je ouders niet aan doen." Veel meer ziet zij in het door de denktank voorgestelde vermindering van het aantal lesuren per week. "Er is geen correlatie tussen het aantal uren onderwijs en de kwaliteit ervan," benadrukt Mensing.

Naschoolse activiteiten kunnen juist de school binnen worden gehaald. "Laat anderen dan de juf of meester informatica, muziek of gym geven. Leraren zijn daar zelf niet op toegerust, en zo kun je andere mensen voor de klas zetten."

Moorman ziet het als een kans en zet graag in op een lobby richting het rijk. "Op die manier bied je iedereen brede talentontwikkeling en hoeven ouders hun kinderen niet van clubje naar vereniging naar dansles te brengen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden