Delta en Northwest eens over fusie

AMSTERDAM - Delta Air Lines koopt Northwest voor 3,63 miljard dollar. Opvallend, want de maatschappij stond vanwege zijn financiële positie minder dan een jaar geleden op het randje van bankroet.De nummers drie en vijf van de mondiale luchtvaart passeren tezamen American Airlines als de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. De moloch heeft straks ruim achthonderd vliegtuigen en 75.000 werknemers. Tezamen bedienen ze een kwart van het Amerikaanse vliegverkeer.

Alhoewel Delta veel groter is en die naam blijft bestaan, spreken de twee betrokken bedrijven consequent van een fusie.

De gevolgen van de overname zijn nog onduidelijk. Delta maakte vorige maand bekend tweeduizend banen te schrappen, Northwest brengt capaciteit in de VS terug, maar vergoot die op intercontinentale routes.

Het is de vraag of de overname slaagt. De mecaniciens van beide maatschappijen hebben zich al tegen het plan gekeerd, evenals de vijfduizend piloten van Northwest. De zevenduizend vliegers van Delta zijn door het bedrijf gepacificeerd met de belofte dat ze gezamenlijk een belang van 3,5 procent in het bedrijf krijgen, plus een zetel in de raad van commissarissen.

Ook moet nog worden gewacht op toestemming van de Amerikaanse overheid. Die liet bij eerdere luchtvaartfusies kartelbezwaren al varen, vanwege de wankele staat waarin de sector verkeert. Wel is de kans groot dat de maatschappijen luchtlijnen moeten inleveren waarop het te veel macht krijgt. Delta is sterk op thuisbasis Atlanta, Northwest in Detroit en Minneapolis.

In Europa liggen de kaarten gunstiger. Northwest heeft met zijn joint venturepartner KLM zijn basis op Schiphol, Delta met partner Air France in Parijs. Vanaf Schiphol vliegt Delta dagelijks naar Atlanta en Cincinnatti, bestemmingen waar Northwest niet rechtstreeks heenvliegt. De KLM gaat wel rechtstreeks naar Atlanta en deelt die vlucht met Northwest.

Het wachten is op de volgende fusie, danwel overname, die het nieuwe Delta meteen naar de kroon zal steken. De fusiegolf is onafwendbaar omdat vrijwel alle Amerikaanse maatschappijen in financiële nood verkeren. De acht grootste maatschappijen hebben in het eerste kwartaal 1,4 miljard euro verlies geleden. De afgelopen maand hebben maar liefst vier maatschappijen faillissement aangevraagd: Frontier, Aloha, Skybus en ATA.

Continental Airlines (nummer vier) onderhandelt al een tijdje met United (twee) over een samengaan. Opvallend is dat Northwest tot nu elke fusie van Continental kon tegenhouden, een overblijfsel uit 2000 toen Northwest Continental zo ongeveer van de ondergang redde. Nu Northwest zelf wordt overgenomen mag Continental dat vetorecht voor honderd dollar afkopen.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden