Aldus
Deliveroo-bezorgers krijgen EHBO-les
Een pizza of een verbandje? Met de EHBO-training die Deliveroo zijn bezorgers aanbiedt, kan het allebei. Daphne Koolen (27) legt uit.
Bezorgers hebben het toch al druk genoeg? Waarom ook nog EHBO?
“We hebben 2500 bezorgers die in veertien verschillende steden in Nederland eten bezorgen. Ze zijn dag in, dag uit op straat te vinden. De kans dat zij ongevallen tegenkomen, is veel groter dan voor iemand die meestal achter een bureau zit. Het zou mooi zijn als bezorgers bij ongevallen goed kunnen handelen, want maar één op de zes mensen in Nederland heeft een EHBO-diploma.”
Heeft een Deliveroobezorger weleens iemands leven gered?
“Nee, het is echt een preventieve actie. We hebben bezorgers wel gevraagd aan ons door te geven wanneer ze EHBO hebben moeten toepassen; misschien kan dat andere bezorgers inspireren ook hun diploma te halen.”
Is er dan weinig animo?
“Nee, juist veel. Bezorgers zijn niet verplicht de cursus te doen, maar er waren zo’n 160 aanmeldingen. We hebben nu 80 mensen kunnen certificeren.”
In mei hebben jullie bezorgers ook laten rondfietsen met foto’s van vermiste personen op hun rugzak.
“Dat klopt. We zijn veel bezig met hoe we de rol van bezorgers op een positieve manier kunnen inzetten. We hameren wel op verkeersveiligheid; dat is nog altijd het belangrijkst.”
Ik kan me voorstellen dat klanten soms bezorgers om dingen vragen die geen maaltijden zijn.
“Haha, dat klopt. Een jonge moeder in Amsterdam belde eens naar de klantenservice voor melkpoeder voor haar baby; ze kon zelf haar huis niet verlaten op dat moment. Een bezorger heeft toen een bus melkpoeder gebracht.”