Plus Recensie

Dekmantel krijgt het weer voor elkaar

Er hing een prettige kosmopolitische vibe in het Amsterdamse Bos afgelopen weekend. De reden: Dekmantel kwam er vanaf vrijdag hun jaarlijkse driedaagse buiteneditie vieren.

De uiterst charmante reggaelegende Lee 'Scratch' Perry van top tot teen gestoken in funky bling bling. Beeld Bart Heemskerk

En net als voorgaande afleveringen van dit festival voor elektronische muziek kwam meer dan de helft van de in totaal 30.000 bezoekers uit het buitenland. Zo'n hoog percentage aan internationaal bezoek, dat doet bijna geen ander Nederlands festival Dekmantel na.

Uit Europa, maar opvallend ook relatief veel muziekliefhebbers uit Amerika, Canada, Japan en Australië die hun vakantie combineren met een bezoek aan het festival.

De internationale gasten weten het festival te vinden door de sterke naam die de Amsterdamse organisatie in negen jaar heeft opgebouwd.

Scherpe keuzes
Een naam die ze danken aan hun altijd scherpe onderscheidende keuzes in het programma met smaakmakers uit de meer undergroundhoeken van de elektronische muziek. Eerst met feesten en sinds 2013 ook met het festival dat al snel over de grenzen faam maakte.

En ja, ook dit jaar lag er opnieuw zo'n goed programma voor Dekmantel festival dat de muziekliefhebber er op voorhand al een vreugdedansje of twee van ging maken. Dat programma begon al op donderdag. Waar vorig jaar nog één concert op de openingsavond stond, werd het festival nu afgetrapt met twaalf concerten in Muziekgebouw aan 't IJ, Bimhuis, Tolhuistuin en Eye.

Dekmantel was daarmee de eerste die de vier locaties rond het IJ gebruikte als festivallocatie - voor het gemak verbonden met een speciale festivalpont voor wie geen zin had om om te fietsen. Een geslaagd debuut, deze volwaardige extra festivaldag: het was goed hobbelen en varen van de ene naar de andere zaal, tussendoor een beetje hangen langs het water en luisteren naar de radiouitzendingen van Red Light Radio.

Het historisch besef droop van het programma. Beeld Bart Heemskerk

Pioniers op het podium
Meer dan voorheen liet Dekmantel op deze vierde editie zien dat bij een bezoek aan hun festival je niet alleen gegarandeerd de vernieuwende dj's en knoppendraaiers ziet. Ook zetten ze steeds vaker de pioniers op het podium die de jonge generatie hebben beïnvloed in hun muzikale opvoeding.

Zoals vorig jaar met legende Roy Ayers. Dit jaar ging daar nog een schepje bovenop. Dat begon donderdagavond al met wegvoorbereiders als Azymuth, Tony Allen, Jaki Liebezeit en Cabaret Voltaire - elk met minimaal veertig dienstjaren in de muziek op de teller. Concerten die als vanzelf ook de wat oudere fans van het eerste uur aantrekken waardoor Dekmantel meer een event voor alle leeftijden aan het worden is.

Ook de dagen erna, wanneer het festijn zich buiten voortzette in het Amsterdamse Bos, droop het historisch besef van het programma. Rondlopen langs de vijf podia was als een meerdaagse workshop muziekgeschiedenis die uitwaaierde van techno, house, electro naar reggae en dub tot funk, soul en disco.

Dertig jaar na dato
Met het optreden van ESG bijvoorbeeld op vrijdag, wanneer deze New Yorkse post-punk zussenband (anno jaren tachtig) even liet horen hoe je met eenvoudige funky songs makkelijk de boel aan het grooven krijgt, ook dertig jaar na dato. Of tijdens het heerlijke optreden van tijdgenoot Egyptian Lover en zijn 808-drummachine. "What is a dj if he can't scratch? What is a mc if he can't rap? What is a beat without a live clap? Well, I can do it all, baby, just like that." Inderdaad, laat dat maar aan Egyptian Lover en zijn old school vibes over.

Maar ook tijdens de show van het Detroitse electro-funkduo AUX88 (dresscode: stoere witte overalls), de Duitse dubtechnopionier Moritz von Oswald en de uiterst charmante reggaelegende Lee 'Scratch' Perry. Hij mocht niet alleen naar huis met de award voor oudste deelnemer (80), maar ook voor de meest innemende show en outfit van de dag. Van top tot teen gestoken in funky bling bling die het niet verkeerd zou doen op de instagram-wall van een modestyliste.

Het is tevens een goede ontwikkeling dat Dekmantel meer dan voorheen ook een festival aan het worden is met ruimte voor bands. De festivalbeleving krijgt net iets meer avontuur wanneer je dansen op een dj-set af en toe kan afwisselen met kijken naar een bandje.

Bekende gezichten
Toch was dit vierde Dekmantel festival allerminst een veteraneneditie of een bandjesfestival: op de podia overheersden de huidige generatie dj's en producers met talloze bekende gezichten onder wie Jeff Mills, Ricardo Villalobos, Ben Klock, Rødhåd en DJ Koze.

Ook handig met zoveel lekkers in het programma: de lange sets van soms wel vier uur. Het scheelde een hoop keuzestress voor de blokkenschemalopers wanneer je het podium waar DJ Harvey 3,5 uur disco draaide, even kon verruilen om een podium verderop te gluren bij funkmachine Amp Fiddler.

En zo kon men van elke minuut van de magnifieke haast geweldadige sounds van Ben Frost in de technotent genieten, om daarna ook nog het laatste uur mee te kunnen pakken van een rommelige maar continu verrassende Moodymann.

Fletse zaterdag
Andere hoogtepunten? Zonder twijfel Theo Parrish en Marcellus Pittman op vrijdag met een marathonsessie van de fijnste funk en soul en aanverwante genres.

Plus de van enthousiasme overlopende viermansgelegenheidsformatie Pender Street Steppers & Beautiful Swimmers, die samen met de fijne gelaagde live technoset van Belg Peter Van Hoesen en de sterke set in de volgepakte Boiler Room van Antal (ook baas van de Amsterdamse platenzaak Rush Hour) de toch wat fletse zaterdag opfleurden. Goed ook om zondag de Amsterdamse dj Sandrien weer op het podium te zien - een burn-out had haar maandenlang van optreden gehouden.

Meer verdieping en verbreding met meer live acts en historisch besef, een volwaardige openingsavond bovenop het dagfestival in de stad plus het nachtprogramma in de Melkweg: met gemak maakt Dekmantel ook dit jaar weer aanspraak op de hoofdprijs in de categorie beste festival. Zoveel kwaliteit en sfeer in vier dagen: eigenlijk ben je na een bezoek aan Dekmantel klaar voor de rest van seizoen met je muzikale fix.

Lees verder over Dekmantel dag 1 & 2: Historisch besef en geen keuzestress [+]

Nina Kraviz Beeld Bart Heemskerk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden