Plus

Dégradé is een absurdistische schets een schoonheidssalon in Gaza

De filmmakers Tarzan en Arab Nasser wilden het conflict in Gaza vanuit een ander perspectief vertellen, maar vervallen in een schematische zedenschets.

De dames in de schoonheidssalonBeeld -

De filmende Palestijnse tweelingbroers Tarzan en Arab Nasser, twintigers die in de Gazastrook zijn opgegroeid, zullen zich met hun speel­- filmdebuut Dégradé niet populair hebben gemaakt bij de Palestijnse leiders. Vooral het in de Gaza heersende Hamasregime komt er niet goed vanaf in de film, waarin vrouwen in een schoonheidssalon niet alleen over mannen klagen en roddelen, maar ook hun mening geven over het Palestijnse leiderschap. "Ze haten alles wat afwijkt in dit land," oordeelt één van hen (Hiam Abbass) over Hamas. "Het heeft alleen ellende gegeven met Israël als kers op de taart."

Met Dégradé willen de Nasserbroers het dagelijkse leven in Gaza nu eens niet laten zien door de ogen van militante strijders, maar uit het perspectief van vrouwen. Dertien vrouwen om precies te zijn, het aantal dat in de schoonheidssalon aanwezig is. Ze vormen een doorsnede van de vrouwelijke bevolking van Gaza; van de verbitterde gescheiden en jonge zwangere vrouw tot aanstaande bruid en strikt religieuze vrouw.

Absurd
De eigenares van de schoonheidssalon is een Russische emigrante, die niet veel verschil ziet tussen het leven in Gaza en Rusland. Terwijl zij en een medewerkster huid en haar van de vrouwen bewerken, heerst buiten een absurde situatie, want voor de deur van de salon zit op een stoel een drugsverslaafde maffioso met een tamme gestolen leeuw.

Het ongeleide projectiel wil indruk maken op zijn vriendin binnen (Maisa Abd Elhadi), die het met hem heeft uitgemaakt. Als de politie de man probeert te arresteren, ontlokt dat de vrouwen binnen de sneer dat het regime in plaats van het land te bevrijden achter een leeuw aangaat. Als de spanning buiten ontaardt in een geweldsexplosie, krijgt de film een grimmige draai.

Dégradé

Regie Tarzan en Arab Nasser
Met Hiam Abbass, Maisa Abd Elhadi
Te zien in Ketelhuis

Allemaal typetjes
Dégradé, met de dubbele betekenis van Franse kappersterm voor highlights en leven in vernedering, is een moedige, maar ook schematische tragikomische en absurdistische zedenschets. Alle personages zijn types en worden zelden mensen van vlees en bloed.

Ook maakt de film, die doet denken aan het in een schoonheidssalon in Beiroet spelende Caramel van Nadine Labaki, een toneelmatige indruk. Maar applaus voor de moed van de regisserende broers Nasser. Dat zij de film niet in Gaza, maar in Jordanië filmden, zegt alles over de artistieke vrijheid onder het Hamasregime.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden