Plus

Deelfietsen zijn big business, en Amsterdam is het beloofde land

Amsterdam gaat de duizenden deelfietsen verwijderen die overal op straat zijn gezet. Pas als de gemeente goede regels heeft, mogen ze wellicht terugkeren.

De deelfietsen zijn de laatste weken met vrachtwagenladingen tegelijk aangevoerd. Beeld Charlotte Odijk

Wat is het probleem?

De afgelopen weken zijn duizenden deelfietsen op de Amsterdamse stoepen geplaatst, vooral in Centrum, West en Oost. Volle vrachtwagens reden de stad in om de fietsen uit te braken, die vervolgens lukraak werden neergezet in de toch al overvolle ­rekken of tegen bomen.

Het gevolg: chaos, rommel en heel veel ergernis.

Het idee is dat bewoners en toeristen met een app de fietsen tegen betaling gebruiken, waar en wanneer ze maar willen. Als ze zijn aangekomen op hun ­bestemming, kunnen ze de fietsen achterlaten. De gemeente schat dat in de stad duizenden deelfietsen op straat staan.

Waar komen al die fietsen ineens vandaan?

Letterlijk uit alle delen van de wereld. Deelfietsen zijn big business. Een van de grootste aanbieders, OBike, komt uit Singapore en is bezig zijn deelfietsen over heel de wereld te verspreiden, in Nederland in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Donkey Republic komt uit Denemarken, Dropbyke uit Litouwen en dan zijn er lokale partijen als FlickBike, Urbee en Hello-Bike.

"Amsterdam is het beloofde land en dat trekt aan," zegt Marco te Brömmelstroet, onderzoeker verkeersplanologie aan de UvA.

"Er ontstaat een vechtmarkt," zegt innovatiewetenschapper Arnoud van Waes, verbonden aan de Universiteit Utrecht. "De nieuwe aanbieders zullen in korte tijd zoveel mogelijk gebruikers aan zich willen binden, door zoveel mogelijk fietsen neer te zetten, waarbij ze gebruikmaken van het feit dat gemeenten nog geen regels hebben."

Er komt nog meer aan. In China staan grootmachten te trappelen om Europa te veroveren. Ofo en Mobike hebben honderden miljoenen binnengehaald van investeerders om te expanderen.

In China zijn al miljoenen fietsen neergezet. Mobike is onlangs in Manchester begon­nen en The Guardian schreef al over de chaos daar.

Hoe grijpt Amsterdam in?

Door de deelfietsen vanaf september te verwijderen. "We willen niet dat deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen," zegt wethouder Pieter Litjens.

Het gaat om een tijdelijk verbod. De komende maanden zal de gemeente kijken hoe ze het fenomeen deelfietsen in goede banen kan leiden. Als de regel­geving op orde is, zijn deel­fietsen weer welkom, maar onduidelijk is op welke manier.

Passen deelfietsen niet juist heel goed bij ­Amsterdam?

De ov-fiets is natuurlijk het bekendste voorbeeld van deelfietsen, maar dan wel vanaf een vaste plek. Van Waes begrijpt dat Amsterdam ingrijpt in de wildgroei, maar vindt ook dat deelfietsen een kans verdienen. "Ze zijn gezond en handig om de laatste kilometer te overbruggen, bijvoorbeeld vanaf tram of bus."

En hoe handig kan een deelfiets zijn voor Amsterdammers met een lekke band? Hup, fiets neerzetten en een deelexemplaar pakken. "Hoe meer gebruikers per fiets, hoe minder fietsen we nodig hebben," aldus Van Waes.

Volgens hem kan Amsterdam de chaos op straat beteugelen door specifieke plekken aan te wijzen voor stalling of door een limiet te stellen aan de hoeveelheid fietsen.

Hoe gaan andere steden om met deelfietsen?

Rotterdam overweegt deelfietsen te weren uit delen van de stad en onderhandelt met OBike over het netjes stallen van de fietsen. Fietsen met een gebrek gaan naar het depot.

In Parijs rijden zo'n 20.000 deelfietsen rond, de Vélib, met vaste stallingen in de stad. Andere steden hebben een publieke aanbieder, zoals Brussel, Antwerpen en Kopenhagen. Dublin heeft onlangs deelfietsen verwijderd.

Lees de reactie van deelfietsbedrijven: 'Het is een hetze, uiteindelijk zijn er minder weesfietsen'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.