Deelfietsbedrijven reageren: Van begrip tot 'het is een hetze'

Niet alle deelfietsbedrijven in de stad hebben begrip voor het besluit van de gemeente om deelfietsen vanaf september uit de openbare ruimte te verwijderen. 'Veel te veel aandacht voor een paar mensen met klachten.'

null Beeld Charlotte Odijk
Beeld Charlotte Odijk

"Dit komt onverwacht, wij zijn al sinds april met de gemeente in gesprek," rea­geert Hugo Knuttel van het Singaporese bedrijf OBike.

Hij begrijpt niet waar het negatieve imago van de deelfiets in Amsterdam vandaan komt. "We zijn zeer teleurgesteld dat deze maatregel nu ineens wordt genomen."

In Amsterdam bieden inmiddels zo'n zes bedrijven deelfietsen aan. Allemaal hielden ze er hun eigen regels op na, tot nu. Wethouder Pieter Litjens stelt 'paal en perk' aan het groeiende aantal fietsen.

"Het is heel jammer dat er Amsterdammers zijn die hinder ondervinden van de fietsen," zegt Knuttel, "maar hierdoor verliest iedereen het langetermijneffect uit het oog: minder weesfietsen, minder auto's en minder drukte in het openbaar vervoer."

FlickBike
OBike werkt in Amsterdam met 'een paar honderd' fietsen. Op Twitter doken de afgelopen weken foto's op van de oranje fietsen, gestapeld.

In de Staatsliedenbuurt zetten bewoners de fietsen bij het grofvuil. Volgens Knuttel is dit 'een hetze'. "Wij zijn net drie weken begonnen, dus er kan niet nu al worden gesproken van ophoping. Er is veel te veel aandacht voor een paar mensen met klachten."

Twee Amsterdamse start-ups reageren met meer begrip op het besluit van de wethouder. FlickBike werkte al samen met de gemeente voordat het bedrijf een maand geleden van start ging. "Een deelfietssysteem kan alleen werken met gemeenteregulering," zegt Vikenti Kumanikin, oprichter van het fietsbedrijf.

Toezicht is volgens FlickBike de manier om problemen op te lossen. Met 1000 fietsen in de stad is het risico op ophoping groot. "Maar het verschil tussen ons en buitenlandse deelfietsbedrijven is betrokkenheid," aldus Kumanikin.

"In de komende maand zetten wij extra toezichthouders in. Een mobiel team rijdt in busjes door de stad en kijkt via het gps-signaal waar de fietsen staan. Fietsen die verkeerd geparkeerd staan, worden weggehaald of verplaatst." FlickBike streeft naar hooguit twee fietsen per stalling.

Bedrijven die vanuit het buitenland in Amsterdam opereren, houden volgens Kumanikin nauwelijks tot geen toezicht. Volgens Knuttel monitort OBike al zijn fietsen vanuit kantoor.

Mondjesmaat groeien
Ook fietsdeelsysteem Hello-Bike werkt samen met de gemeente aan regulering. "We snappen heel goed dat dit nodig is" zegt Ralph Atiya, mede-oprichter van het bedrijf.

"Nieuwe bedrijven uit het buitenland hebben alle fietsen in een week op straat gegooid. Toen zijn de problemen ontstaan. Wij zijn de afgelopen twee maanden begonnen met 120 fietsen en gaan nu mondjesmaat groeien."

"Wij zetten nu samen met de gemeente een geofence-systeem op. Op die manier kunnen we fietsen via gps aan een specifiek gebied toewijzen. Een aantal fietsen mag dan bijvoorbeeld niet het centrum verlaten. Ook kunnen we bepaalde gebruikers aan fietsen toewijzen, zoals Amsterdammers, of juist toeristen," legt Atiya uit.

Volgens Knuttel komt het met iets meer tijd wel goed met de deelfietsen in de stad. "Deelauto's hadden ook een moeizame start."

Lees verder: Deelfietsen zijn big business, en Amsterdam is het beloofde land

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden