Opinie

'Deelfiets wordt niet alleen door Chinese toeristen gebruikt'

Deelfietsen en -scooters worden echt niet alleen maar door Chinese toeristen gebruikt, schrijft Nick Knoester. Waarom worden deze diensten ons ontnomen?

Met speciaal voor deelvervoer bedoelde stallingen zou op termijn het aantal auto's in de stad kunnen slinken Beeld Jeroen Jumelet/ANP
Met speciaal voor deelvervoer bedoelde stallingen zou op termijn het aantal auto's in de stad kunnen slinkenBeeld Jeroen Jumelet/ANP

Sinds de zomer is het debat over deelfietsen en e-scooters losgebarsten en wat mij daarin opvalt, is dat er één zeer relevante groep niet in wordt gehoord, namelijk de lokale gebruiker.

In de rapportages over dit onderwerp komt meestal een klagende Centrumbewoner aan het woord die roept dat hij zijn fiets niet meer kwijt kan in een rek en daarna komt een Chinese toerist in beeld als representant van 'de gebruiker'.

Doembeeld
Die past mooi in het doembeeld dat we straks opgezadeld zitten met 'deelfietskerkhoven', zoals in China, en past ook nog eens goed in het antitoeristenframe, dat ongetwijfeld meer clicks en views oplevert.

Maar die deelfietsen en deelscooters worden bij lange na niet alleen maar door Chinese toeristen gebruikt.

Neem bijvoorbeeld de elektrische deelscooters van Felyx: zij 'discrimineren' buitenlandse toeristen door enkel e-scooters beschikbaar te stellen aan gebruikers met een Nederlands huisadres.

De e-scooter voorziet in een behoefte van Amsterdammers als ik om zich snel en schoon door de stad te kunnen verplaatsen.

Dus als incidentele gebruiker vraag ik mij af waarom deze duurzame dienst mij wordt ontnomen na raadsvragen van gemeenteraadslid Henk Boldewijn (PvdA).

Hoort hij niet juist op te komen voor duurzaam vervoer?

Moord en brand
Als een bushalte van het GVB met drie instappers per uur wordt opgeheven, is de wereld te klein en schreeuwen politici als Boldewijn moord en brand. En wanneer een prettig product als de elektrische deelscooter (die geen lawaai maakt en geen uitstoot heeft - het grote nadeel van de 'vieze' scooter) wordt aangeboden, moet dat ineens met pek en veren de stad uit. Terwijl er toch veel meer e-scootergebruikers zijn dan er instappers waren bij die opgeheven bushalte.

Realiseren de heer Boldewijn en de schrijvers van de boze brieven die in Het Parool hebben gestaan zich dan niet dat bijvoorbeeld ruim een derde van die e-scooterritjes anders gemaakt zouden worden met vervuilende auto's?

En dat ik als gebruiker 'mijn' e-scooter (van Felyx) nu niet eens mag parkeren in drukke gebieden als het Rembrandtplein, het Leidseplein of bij het Centraal Station, omdat zij blijkbaar willen voorkomen dat wij daar overlast veroorzaken?

Mooie kans
In plaats van een oproep dergelijke diensten te verbieden ligt er dus een mooie kans voor Boldewijn's collega-raadsleden de juiste vragen te gaan stellen.

Nick Knoester, bestuurslid Jonge Veranderaars, Centrumbewoner Beeld -
Nick Knoester, bestuurslid Jonge Veranderaars, CentrumbewonerBeeld -

Bijvoorbeeld of de gemeente ervoor kan zorgen dat er speciaal aangewezen plekken komen op de uitgaanspleinen en rondom de stations waar ik mijn deelfiets of elektrische deelscooter (en liefst ook nog deelauto) kan stallen.

Anders moet ik na een treinritje óf een flink stuk lopen voor een e-scooter óf me wezenloos zoeken naar een Flickbike die ergens verstopt is in de fietsenrekken bij het station (die geo-locatie werkt niet in een fietsflat).

En kan de gemeente Amsterdam samen met de andere grote gemeenten die deelmobiliteitsaanbieders verplichten hun locatiedata af te staan aan één grote dataverzamelbox (in ruil voor een vergunning), waardoor bijvoorbeeld de 9292's en GoogleMaps van deze wereld overzichtelijk kunnen weergeven welke deelvoertuigen er in de buurt zijn?

Anders moet ik als gebruiker eerst drie verschillende apps openen om te kijken of hetzij de Felyx, hetzij de Car2go, hetzij de Iconic het dichtst in de buurt staat.

Bij dat soort raadsvragen zouden de Amsterdammers werkelijk belang hebben. Want hoe gebruiksvriendelijker en hoe groter het aanbod, hoe groter de kans dat Amsterdammers minder autoritjes zullen maken. En wellicht nemen sommige Amsterdammers zelfs het wijze besluit hun auto definitief weg te doen. Dat levert uiteindelijk méér openbare ruimte op.

Lees ook: Ook deelscooters Felyx moeten van de straat

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden