Deel Ferdinand Bolstraat autovrij door de Rode Loper

Met het plan om de Ferdinand Bolstraat vanaf de Stadhouderskade tot de kruising met de Ceintuurbaan autovrij te maken, is gisteren tijdens de deelraadsvergadering in Zuid ingestemd. Door het plan wordt de straat toegankelijker voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer en kan het project de Rode Loper verder uitgevoerd worden.

De Ferdinand Bolstraat. Beeld anp

In het kader van het project de Rode Loper moet de Ferdinand Bolstraat een echte stadsstraat worden. In het meest noordelijke deel, van de Stadhouderskade tot het Picoplein, gaan de trams via een om-en-om spoor rijden. De fietspaden en trottoirs worden overal breder gemaakt en de tramhaltes voor reizigers met een lichamelijke beperking worden toegankelijker. Autoparkeerplaatsen zullen verdwijnen en fietsparkeervakken komen erbij.

De straat zal veel toeristen gaan ontvangen. 'Maar de unieke mix in de Pijp is ongelooflijk belangrijk. Daarom zullen wij ook op de kleinschaligheid blijven letten', aldus Arend Hamstra, deelraadslid van GroenLinks. 'We delen de zorgen van de bewoners, wij willen geen tweede Kalverstraat.'

GroenLinks Zuid pleitte al lang voor het autovrij maken van de Ferdinand Bolstraat. 'Wij zijn ontzettend blij met de aanname van dit plan,' zegt Hamstra. 'Dit zal de enige autovrije straat worden in heel Amsterdam waar wel de fietser en de tram kan komen.' Een onderzoek naar het terugkomen van tram 24 naar de Ferdinand Bolstraat vindt al plaats. Wethouder Eric Wiebes zal dit in december bekendmaken.

Verdere plannen
Het plan is aangenomen door de hele raad, met een paar kleine aanpassingen. Zo hebben D66 en VVD ervoor gepleit dat de zijstraten van de Ferdinand Bolstraat gespaard moeten worden.

Hamstra is echter nog niet helemaal tevreden. 'We moeten het fietsparkeren in de Pijp nog aanpakken. Daarom dienen we vanavond in de deelraad een motie in om 800.000 euro opzij te zetten voor het maken van een fietsparkeergarage en andere initiatieven om het fietsparkeren te verbeteren.'

Bewoners
De bewoners van de Pijp twijfelen over het plan. 'Dat de Ferdinand Bolstraat autovrij wordt, vinden wij wel een fijn idee. Wij zijn voor een autovrije stad,' zegt Lilian Nijland, initiatiefnemer van een petitie tegen de Rode Loper-plannen in de Pijp. 'Maar dat daardoor de zijstraten een afvalputje worden van de Ferdinand Bol, zijn we het niet mee eens. De zijstraten vangen dan door de Rode Loper steeds hogere bezoekersaantallen op.'

Ook willen de bewoners dat tram 24 zijn normale route behoudt en niet uitwijkt naar het gedeelte tussen de Albert Cuypmarkt en de Ceintuurbaan in de drukke straat. 'De straten zijn al overbelast, laat die tram weg en zorg voor een beetje openbare ruimte.'

Het project
De Rode Loper is een wandelroute die begint bij het Centraal Station en die via Damrak, Rokin en Vijzelstraat tot aan de kruising van de Ferdinand Bolstraat en de Ceintuurbaan komt. De gemeente wil dat in 2017 het project is afgerond.

Het autovrije gedeelte van de Ferdinand Bolstraat zoals het plan aangeeft. (Het meest zuidelijke gedeelte van de route wordt nu ook niet gebruikt door auto's door de bouw van de Noord/Zuid-lijn) Beeld Google Maps
Tweemaal de Amsterdamse Ferdinand Bolstraat in 1978. De opmerkelijke stilte op de rechterfoto is het gevolg van de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van het stuk tussen de Stadhouderskade en de Albert Cuypstraat. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden