Plus Straatbeeld

De zijkant van een flat is nogal een intimiderend leeg canvas

Zouden er mensen bestaan die bij de Bijlmer nog steeds denken aan een no-goarea met louter grauwe flats waar je niet dood gevonden wil worden? Waarschijnlijk wel, dus wanneer u zo iemand tegenkomt is het zaak diegene recht in het gezicht uit te lachen en eens flink te bespotten.

Schildering van de Egyptische street­artkunstenaar ­Ammar Abo Bakr Beeld Jesper Boot

Zoals de welgeïnformeerde Amsterdammer weet, is de Bijlmer alweer jaren een prima plek om te wonen en worden alle sporen van vroegere grimmigheid kordaat uitgewist. De groezelige metrostations hebben ook daar inmiddels een make-over gekregen, je struikelt er over de gezinsvriendelijke laagbouw, en de flats zijn ­opgeknapt.

En dat niet alleen: al het resterende vale beton wordt alweer enige jaren opgefleurd met muurschilderingen van gerenommeerde kunstenaars van over de hele wereld.

Lang kijken
Er is zelfs een heuse Street Art Tour, georganiseerd door Reflexo on Urban Art (R.U.A.), die leidt langs al die opvallende, kleurrijke kunst van formaat. Sinds kort is daar ook een app voor te downloaden, waardoor je zelf met je koptelefoon eens op je gemak langs die bonte openbare expositie kunt wandelen. Voor Amsterdammers die nog oude vooroordelen hebben over de Bijlmer, zou zo'n audiotour eigenlijk verplichte kost moeten zijn.

Het is mooi om te zien hoe zorgvuldig de deelnemende kunstenaars worden uitgekozen, maar ergens is dat ook logisch: de zijkant van een flat is nogal een intimiderende lap van een leeg canvas, en dat moet je als kunstenaar wél aankunnen.

De nieuwste schildering werd donderdag onthuld, en is van de Egyptische streetartkunstenaar Ammar Abo Bakr. En dat is een heel ander beestje dan de ­andere murals die in de Bijlmer te zien zijn: een in donkere kleuren geschilderd tafereel dat bijna aandoet als een aquarel, en waar je lang naar kunt kijken om te ontcijferen wat er nu precies te zien is.

We zien een man en een vrouw in iets dat op een huiskamer lijkt;het blijkt een ­scène uit een film die Bakr heeft gemaakt over de positie en de identiteit van de vrouw in Egypte. Maar wát het precies zegt, durft ook een woordvoerster van R.U.A. niet te zeggen.

Elk stukje bedekt
"Wij hebben voor Bakr gekozen omdat hij een kunstenaar is die mensen wakker wil maken en zegt: kijk niet simpelweg naar hoe ik de lijntjes zet, maar vóel wat ik schilder. Daarmee is hij een ander soort kunstenaar dan bijvoorbeeld eerdere deelnemers uit Brazilië, die toch wat meer grafisch en esthetisch bezig zijn. Bovendien wilden we ook het groeiende aantal mensen uit het Midden-Oosten met deze schildering bereiken."

Wat de precieze boodschap van de schildering ook is; het is een intrigerende toevoeging aan het openluchtmuseum dat de Bijlmer langzaamaan begint te worden. Als het aan R.U.A. ligt, wordt straks elk stukje grimmig beton ­bedekt met kunst van internationale talenten.

Het is te hopen dat de organisatie daarin slaagt. Niet alleen draagt dit soort werken bij aan de sfeer: het kan ook creatieve talenten bij bewoners aanwakkeren. Of, zoals in het geval van Bakr, gedachten over de positie van de vrouw in Egypte. Wat die dan ook moge zijn.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.