De Willibrordusgarage komt er toch

De Pijp krijgt toch een ondergrondse parkeergarage onder het Willibrordusplein ondanks felle protesten uit de directe omgeving.

Directe omwonenden waren niet blij met de komst van de garage, zij vrezen een toename van het autoverkeer in de buurt. Beeld Amaury Miller

Het besluit moet voor de buurt als een verrassing komen, want eerder was de SP en daarmee een linkse meerderheid nog stellig tegen de garage. Maar donderdagavond stemden de socialisten toch in met het plan van wethouder Pieter Litjens (Verkeer). Ook D66, VVD en CDA waren voor.

In ruil voor de draai heeft SP bedongen dat er een knip komt in de drukke Van Woustraat, waardoor doorgaand verkeer van en naar het centrum er niet meer welkom is. Alleen omwonenden en laad- en losverkeer kunnen in de toekomst nog van de drukke straat gebruik maken.

Shuttlebus
Winkeliers in de straat waren woedend over dit voornemen, de nieuwe garage was juist bedoeld om hun winkelende klanten makkelijker te kunnen laten parkeren. Ook het bestuur van Zuid moet niets hebben van een knip in de Van Woustraat.

Naast de autoluwe Van Wou komt er op verzoek van de SP net buiten de Pijp, naast de Utrechtsebrug, een grote parkeerplaats waar bezoekers hun auto kunnen achterlaten. Daarna worden zij met een shuttlebus de stad in- en uitgereden.

"We hebben enorm getwijfeld, moeten we hier nu wel of niet een garage bouwen," aldus SP-raadslid Remine Alberts. "De garage is geen oplossing voor het terugdringen voor het autoverkeer in de stad, het is beter als er ook alternatieven voor de auto komen. Maar de auto's van bewoners zijn niet in één pennenstreek verdwenen," verklaarde Alberts haar besluit om toch in te stemmen met de garage.

Parkeerdruk
Directe omwonenden waren niet blij met de komst van de garage, zij vrezen een toename van het autoverkeer in de buurt.

Verkeerswethouder Pieter Litjens was erop gebrand om de garage voor onegeveer 266 plekken gebouwd te krijgen, mede om de parkeerdruk in de buurt te verlagen. Maar dat gaat niet door, alle nieuwe plekken ondergronds zullen bovengronds moeten worden geschrapt, ten bate van voetgangers en fietsers.

Het bouwwerk gaat bijna 25 miljoen euro kosten, gefinancierd uit het mobiliteitsfonds dat gevuld is met de parkeerbaten. Litjens beloofde op verzoek van de SP ook om snel het aantal P+R-plekken aan de rand van de stad uit te breiden.

Teleurgesteld
Milieudefensie is teleurgesteld dat SP, D66, VVD en CDA de
Willibrordusgarage steunen. Campagneleider Mobiliteit Anne Knol: "Opnieuw wordt er hiermee geïnvesteerd in de fossiele brandstof van het autoverkeer. Dit betekent méér luchtvervuiling op het knelpunt Amsteldijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden