PlusNieuws

De vloek van Bakoe – Max Verstappen stond nog nooit op het podium in Azerbeidzjan

Max Verstappen na zijn klapband in de Grote Prijs van Azerbeidzjan van vorig jaar. Beeld Anton Vaganov/REUTERS
Max Verstappen na zijn klapband in de Grote Prijs van Azerbeidzjan van vorig jaar.Beeld Anton Vaganov/REUTERS

Het zijn er nog maar twee: reguliere formule 1-circuits waar Max Verstappen nog nooit op het podium stond. In Azerbeidzjan heeft hij de afgelopen jaren heel wat gevloekt.

Rik Spekenbrink

De voorvleugel is al gesneuveld, die ligt verderop, versnipperd in honderd kleine brokstukjes. De aan flarden gereten band bungelt als een slap elastiekje om de velg van zijn linkerachterwiel. In het mediacentrum van Bakoe herinnert een grote foto aan de muur aan de klapper die Max Verstappen hier vorig jaar maakte.

Met minder dan vijf ronden voor de boeg heeft de Nederlander totale controle, zijn gedachten gaan al uit naar de finish. Na een perfect weekend van zichzelf en het team gaat hij verder uitlopen op rivaal Lewis Hamilton. En dan, terwijl hij 300 kilometer per uur rijdt op het rechte stuk, ploft, helemaal uit het niets, zijn achterband. Verstappen ramt de muur en maakt een pirouette. De klap heeft een grote impact, maar zorgen om de coureur zijn er niet, want die trekt direct zijn stuur los en smijt het uit zijn cockpit. ‘Kloteband,’ foetert hij in het Engels over de boordradio. Van de weeromstuit schopt hij er na het uitstappen nog eens hard tegenaan.

Als de dokter hem even later controleert, trilt Verstappens telefoon. Hamilton heeft zich verremd en scoort ook nul punten. Het neemt de woede en teleurstelling van Verstappen maar voor een heel klein deel weg. Hij had hier gewoon moeten winnen. Klaar.

Veelbesproken crash

De vloek van Bakoe duurt voort. Met zestien punten in vijf races heeft Max Verstappen nergens minder goed gescoord dan hier op het stratencircuit langs de Kaspische Zee. Niet omdat de smalle baan in Azerbeidzjan hem niet ligt, maar er was gewoon altijd wel wat.

Bij de eerste race op het Baku City Circuit in 2016 was de achtste plek voor Verstappen in wat toen eenmalig de Grote Prijs van Europa heette nog een degelijk resultaat. De baan lag de auto van Red Bull destijds niet. Een jaar later was het al wekenlang hommeles, vooral met de Renaultmotor. En ook in Azerbeidzjan gaf die er de brui aan. Vier uitvalbeurten in zes races, Verstappen was er helemaal klaar mee. Hij sloeg de persverplichtingen over, uit zelfbescherming vooral. Wegwezen hier.

In 2018 was er de veelbesproken crash tussen Verstappen en zijn toenmalige teamgenoot Daniel Ricciardo. De twee waren, en zijn nog steeds, goed bevriend, maar de botsing in Bakoe dat jaar kondigde zich aan. De halve race hadden ze het aan de stok met elkaar, tot een eerste nog onschuldige touché aan toe. Maar toen Ricciardo Verstappen voor de tweede keer wilde inhalen, kon hij hem bij het remmen richting de eerste bocht niet ontwijken. Hij ‘wipte’ de kont van Verstappen omhoog en met een hoop kabaal schoten ze allebei van de baan.

Excuses aanbieden

Technische baas Adrian Newey klapte aan de pitmuur zijn kladblok dicht en beende boos weg. Beide coureurs kregen een stevig standje van het team en moesten hun excuses aanbieden in de fabriek. Ricciardo vertelde later dat het feit dat beiden even veel ‘schuld’ kregen voor hem één van de redenen was om het team na dat seizoen te verlaten.

En dan was er nog de weinig enerverende editie van 2019, waarin voor Verstappen niet meer te halen viel dan een vierde plek.

Zo wacht Verstappen nog altijd op een eerste podiumplek in Bakoe. Met zijn alsmaar uitdijende erelijst is dat haast een unicum. Van de vaste bestemmingen op de formule 1-kalender geldt alleen voor Monza hetzelfde. Daar lukte het in zeven races ook niet – de 5de plek van 2018 is zijn beste resultaat op het ‘thuiscircuit’ van Ferrari.

Rechtzetten

Wie in zonnig en warm Bakoe een rondje langs het circuit loopt, kan zich goed voorstellen dat een ongeluk hier in een klein hoekje zit. Pal aan de muren langs de baan zie je pas hoe krap die op sommige punten is, zeker in het kronkelige gedeelte in de historische stad.

Maar het zijn niet de karakteristieken van dit stratencircuit die Verstappen parten speelden. Een kapotte motor, een klapband, een aanrijding – het had overal kunnen gebeuren, maar het was toevallig in Bakoe.

Zoals Michael Schumacher in Singapore nooit op het podium kwam, Ayrton Senna het altijd zwaar had in Oostenrijk en Lewis Hamilton eigenlijk alleen India als gat op zijn cv heeft. Groot verschil: in die gevallen ging het om seizoenen waarin ze niet meededen om de wereldtitel.

Verstappen wil in Bakoe wat rechtzetten, zei hij deze week. “We hebben hier nog wat onafgemaakte zaken.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden