Plus

De vlijtige liesjes van het bloemenduo The Wunderkammer

Meesterbloemist Florian Seyd (44) en kunstenaar Ueli Signer (47) runnen samen The Wunderkammer in Noord. 'Alles wat je met bloemen en planten kunt doen, kan bij ons.'

Florian Seyd (links) en Ueli Signer. 'We zijn allebei perfectionisten, zeg maar controlfreaks.' Beeld The Wunderkammer

Iedereen krijgt weleens een bos tulpen, zet een roestig aardappelschilmes aan de stelen en hop, in een vaas ­ermee - maar wat meesterbloemist Florian Seyd (Duitsland) en kunstenaar Ueli Signer (Zwitserland) met bloemen weten te doen is bepaald van een ander ­niveau.

Geef dit duo de vrije hand en een immense hotelruimte verandert in een traanbuisprikkelende 'bloemenkamer' (incluis bloemen onder een glazen vloer), een industriële loods in een florissant lusthof, en de fietstunnel onder het Rijksmuseum in de Tuin van Eden.

Ruim tien jaar geleden begonnen Seyd en Signer samen in een kelder, met decorstukken en stellages in een opslagbox (die afbrandde), nu zitten ze al een poos in een dusdanig non-descript pand in Noord dat men er eerder een trekhakenspeciaalzaak (de buurman), boksschool (andere buurman) of desnoods een opslagboxenverhuur verwacht (voorheen zat hier marihuanaspeciaalzaak De Groene Halte).

Uithangbord
Aan deze Struisgrasstraat zitten ze uitstekend, vertellen ze, want The Wunderkammer doet immers niet in een eenvoudig bosje tulpen. Mettertijd moet hun ­recent gekochte boerderij, in Monnickendam, het uithangbord van The Wunderkammer gaan worden.

Op hun volle hectare tuin huizen al een paar kerkuilen, zes parelhoenders, veertien kippen, een koe, een schaap en een schildpad (en ander gevogelte, geiten in aantocht) - kruiden, groenten, bloemen en zacht fruit zijn aanstaande.

Seyd: "De groene sector, de bloemisterij, is eigenlijk helemaal niet zo groen, er wordt ontzettend veel weggegooid. We zouden het leuk vinden als we meer van onze benodigdheden uit de buurt van Amsterdam zouden kunnen halen, en dan liefst uit ­eigen tuin natuurlijk."

Dutch dream
Seyd en Signer zullen de grootscheepse bloementeelt echter goeddeels overlaten aan Westlandse experts, al kwamen de twee bloemisten ooit wel naar Nederland voor dat werk. Ze ontmoetten elkaar als werknemers bij bloemjuwelier Menno Kroon in de Cornelis Schuytstraat.

Seyd kwam naar Nederland omdat in zijn optiek de bloemen hier het best zijn ('al gaan de mooiste bloemen naar Rusland en Arabië'); Signer reisde eerst door half Europa en hield toen halt in Amsterdam.

De voormalige collega's liepen elkaar jaren later weer ­tegen het lijf en werden een stel; eerst privé, pas later zakelijk, want, zo stelt Seyd: "Niet alles tegelijk. Maar we leven wel nu echt een beetje onze eigen Dutch dream."

Beiden volgden een opleiding tot bloemist, Seyd werd later zelfs meesterbloemist. "Mijn ­ouders, die gestudeerd hebben, dachten: ja maar bloemen, hoe houd je dat een heel leven lang spannend? Nou, zoals wij het doen dus."

Wellicht dus niet onbelangrijk: wát doen ze nou eigenlijk? Seyd: "We geven uitstraling aan kantoren, huizen, appartementen, feesten, partijen, winkels, modeshows, restaurants, zalen, uitvaarten en bruiloften. Alles wat je met bloemen en planten kan doen, kan bij ons, we gaan samen het florale avontuur aan."

Recente voorbeelden van hun werk waren in Amsterdam te zien op het Eye-filmgala, in Soho House, op kunstbeurs Pan, om de entree van De Bijenkorf, het W Hotel en tijdens een huwelijk in De Hallen. De flora komt van Seyd, het technisch vernuft van Signer.

Dat laatste is onmisbaar, want de 'laatste ­jaren wordt alles steeds groter', zegt Signer. Alle zwart-stalen stellages, tafels, kasten en vogelkooien in de werkplaats zijn van zijn hand; hij ziet de ruimtelijke mogelijkheden van de projecten waarvoor The Wunderkammer wordt gevraagd.

Mooi handwerk
De twee hebben ook een eigen tijdschrift, The Wunderkammer Times, en een eigen pop-upwinkel, de Shop for a Week (die in leegstaande Amsterdamse winkels en huizen altijd langer bestaat dan een week, en tot voor kort zelfs een paar jaar verbleef in museum het Cromhouthuis).

Signer: "Wij zijn liefhebbers. De meeste mensen werken van negen tot vijf, wij zijn bezig vanaf het moment van ­opstaan tot we naar bed gaan. Ja, vlijtig zijn wij wel. Alles is werk, ook als we tijdens een vakantie naar een vlooienmarkt gaan. Wij zien graag mooi handwerk, daar worden wij blij van. Producten die van plastic zijn gegoten, missen toch het vakmanschap en de liefde die je bijvoorbeeld wel ziet in een mooi houten doosje."

Project in Parijs Beeld The Wunderkammer

Vooralsnog opereert The Wunderkammer, als gezegd, vanuit Noord, met inmiddels, incluis Seyd en Signer zelf, tien mensen in dienst, plus een schare freelancers op ­afroep. Elk jaar groeien ze een beetje en ook naar de toekomst kijken ze blijmoedig, aldus Seyd: "Wij zijn geen pessimisten. In de branches waarvoor wij werken - mode, restaurants, hotels, feesten - zijn bloemen toch een beetje het visitekaartje, daar zal niet snel op worden beknibbeld."

"Daarbij," zegt Signer, "zijn we allebei perfectionisten, zeg maar controlfreaks. We zitten daardoor nu wel een beetje aan onze max. Nu kunnen we nog rustig slapen, ­omdat we weten dat we alles onder controle hebben."

Seyd: "Ja, we zijn qua grootte wel waar we willen zijn."

Signer: "Maar wie weet."

Seyd: "Want freelancers helpen natuurlijk enorm. Een groot team is moeilijk, want niet iedereen vindt hetzelfde mooi. En we moeten in de eerste plaats juist wel alles zelf mooi vinden, alle dingen die we maken en neerzetten. ­Natuurlijk luisteren we naar de opdrachtgevers, maar in de eerste plaats moeten we het zelf leuk vinden."

Hoe verloopt hun samenwerking na een decennium te hebben gehuisd in hetzelfde kantoor en veelal samen op locatiebezoek te gaan? Zitten ze elkaar nooit in de weg - ­artistiek als ze zijn?

Signer: "We denken vaak dat we precies hetzelfde denken omdat we op een locatie een idee hetzelfde verwoorden. En dan eenmaal terug hier in de werkplaats blijkt de een het toch in het zwart en de ander het in het wit voor zich te zien. Nou ja. Dat houdt het spannend."

Wat is een Wunderkammer?
De ware Wunderkammer is een kunst- en rariteitenkabinet, ofwel een verzameling vreemdsoortige voorwerpen die in een kast wordt ­bewaard. Rariteitenkabinetten waren vooral populair in de 16de, 17de en 18de eeuw vanwege het destijds toenemende contact met exotische, ­tropische oorden en de daarmee ­samenhangende interesse voor niet eerder in Europa waargenomen planten en dieren.

Blooms, het boek
In april verschijnt bij de prestigieuze uitgeverij Phaidon het boek Blooms, Contemporary Floral Design, waarin - met 500 foto's en over 272 pagina's - het werk van ruim zeventig van de meest toonaangevende bloemisten ter wereld in beeld wordt gebracht, waaronder, inderdaad, The Wunderkammer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden