De versnelling van tramlijn 10 blijkt nogal tegen te vallen

Versnellen, versnellen, versnellen. Je hoeft de uitingen van het GVB er maar bij te pakken of je wordt met de versnellingen om de oren geslagen. Haltes sneuvelen, routes worden 'rechtgetrokken', allemaal om de reiziger sneller van a naar b te krijgen.

null Beeld anp
Beeld anp

Lijn 10 bijvoorbeeld, die voor het tweede jaar op rij een halte verloor van het traject tussen het Azartplein op het Java-eiland en de Van Hallstraat in de Staatsliedenbuurt. Een versnellingsslag, om de Amsterdammer sneller op de plaats van bestemming te krijgen.

Maar met dat sneller blijkt het nogal tegen te vallen, heeft reiziger Jan Bronkhorst ontdekt. Want lijn 10 is helemaal niet sneller in de Van Hallstraat: hij doet er precies net zo lang over als vorig jaar. En het jaar daarvoor, toen het GVB ook al repte van een versnellingsmaatregel als reden om de halte Oosteinde weg te halen, was de tram zelfs een minuut langzamer. Bronkhorst ergert zich aan de beweringen van het GVB: 'Ook op andere lijnen met vervallen haltes ontstaat geen versnelling. Mag het GVB dan keer op keer beweren dat door het opheffen van haltes veel reizigers sneller van A naar B kunnen?'

Semantische discussie
Een woordvoerder van het GVB vindt het vooral een semantische discussie, zegt hij. Volgens hem speelt het GVB hiermee in op de stijging van het aantal passagiers. 'De 10 rijdt langs de Amstelcampus, waar tegenwoordig heel veel studenten in- en uitstappen. Dat kost allemaal tijd. Ook stopt de tram op het Leidseplein, waar het steeds drukker wordt met buitenlandse toeristen. Voordat die allemaal zijn ingestapt en ingecheckt... Als we zouden stoppen op de haltes die nu zijn gesneuveld, dan zou het nog langer duren - in die zin is er sprake van een versnelling.'

Bronkhorst zegt dat de huidige GVB-maatregelen kennelijk niet helpen en denkt dat er betere maatregelen zijn, ook in het geval van lijn 10. 'Stel de verkeerslichten beter af, waarbij het ov prioriteit krijgt. En de weinig gebruikte haltes worden weinig gebruikt, daar kun je in de meeste gevallen toch gewoon langsrijden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden