Plus

De verfilming van De Belofte van Pisa: 'Echt fucking surrealistisch!'

Terwijl auteur Mano Bouzamour toekijkt, verfilmt Norbert ter Hall in het Zonnehuis in Noord diens spraakmakende romandebuut De Belofte van Pisa.

Yorick van Wageningen dirigeert het orkest, terwijl regisseur Norbert ter Hall (links, zittend) toekijkt. Beeld Bob Bronshoff

"Ik kwam hier vroeger veel," fluistert Mano Bouzamour, terwijl het orkest voor de derde keer de finale inzet van George Gershwins Rhapsody in Blue. "Toen werden er kickboksgala's georganiseerd."

In de grote zaal van het Zonnehuis in Tuindorp Oostzaan werkt de Amsterdamse regisseur Norbert ter Hall aan de verfilming van Bouzamours spraakmakende roman­debuut, de bestseller De Belofte van Pisa uit 2014.

Daarin moet Samir (kortweg Sam) zijn ­oudere, criminele broer Mo beloven dat hij zijn vwo-diploma zal halen - als enige in de familie. Vooroordelen en onbegrip maken het echter niet gemakkelijk de bij IJssalon Pisa afgelegde belofte na te komen. Door het boek, in hoofdlijnen gebaseerd op zijn eigen leven, werd Bouzamour verstoten door een deel van zijn familie.

De hoofdrol wordt gespeeld door Shahine El-Hamus; Ter Hall leerde hem kennen tijdens de opnamen van zijn successerie A'dam-E.V.A.

"Ik was al aan het nadenken hoe ik De Belofte van ­Pisa wilde verfilmen. Mano kwam weleens langs en dan zei ik: kijk eens goed naar Shahine, volgens mij moet hij het worden. Mano was het met me eens: Shahine gaat de wereld veroveren."

Sprookjesachtig
In Bouzamours boek speelt Sam piano, in Ter Halls film trompet. "Dat vond ik visueel interessanter, omdat je de vingers en het gezicht tijdens het spelen in één shot hebt," vertelt Ter Hall, terwijl een volgende take wordt voorbereid. "En het maakt Sam flexibeler. Hij kan overal trompet­spelen: op zijn kamer, aan het IJ, op school. Met een piano lukt dat niet. Scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm heeft wel meer aangepast, maar als het goed is, is de kern van de film gelijk aan het verhaal uit Mano's boek."

Mano Bouzamour (links) met hoofdrolspeler Shahine El-Hamus. Beeld Bob Bronshoff

Bouzamour knikt instemmend. "En toch wordt dit iets totaal nieuws. Mijn personages komen weliswaar tot leven... Kijk, daar heb je Annelies," zegt Bouzamour, terwijl hij de passerende Olivia Lonsdale gedag kust. "...maar ik zie hier niet mijn leven aan me voorbijtrekken."

Hij is er niet om Ter Hall in de gaten te houden, hij vindt het gewoon leuk om op de set rond te hangen, zegt Bouzamour. "Ik vind het mooi en ontroerend, sprookjesachtig mooi. Iedereen stopt er zo veel liefde en affectie in. Dat is precies wat ik gedaan heb met mijn boek."

Hij valt El-Hamus in de armen, die net terugloopt naar de set. Met een grijns: "Echt fucking surrealistisch!"

Een sporttas vol geld
El-Hamus, gekleed in een hagelwit trainingspak, neemt weer plaats tussen de keurig geklede muzikanten van het Haagse jeugdorkest Viotta, die de roomblanke leden spelen van het Amsterdamse Muzieklyceum Zuid.

Om perfect te kunnen playbacken, kreeg hij drie maanden trompetles van Diederik Rijpstra, die er ook voor zorgde dat het er in Rolf van Eijks My ­Foolish Heart uitziet alsof Steve Wall net zo goed trompet speelt als Chet Baker. "Maar Shahine is volgens Diederik beter," zegt Ter Hall.

Onder zijn stoel staat een sporttas vol geld, die Sam naar een advocaat moet brengen om zijn broer Mo uit de gevangenis te houden. Als hij de demper van zijn trompet uit zijn sporttas pakt, ziet een klasgenoot het pak bankbiljetten.

Voor het orkest staat muziekdocent Fred ­Morenissen, alias Pluizenbol. Hij wordt gespeeld door Hollywoodster Yorick van Wageningen, die helemaal achter in de zaal gecoacht wordt door dirigent Coen Stuit. Buiten beeld van de twee camera's geeft hij Van Wageningen het goede voorbeeld. "Yorick zwaait behoorlijk in de maat, maar als het orkest echt op hem zou letten, gaat het mis," verduidelijkt Ter Hall.

Bovenmatig getalenteerd
"We gaan 'm nog één keer doen," zegt de opnameleider even later. "Geluid... camera's... en actie!" Het orkest begint weer te spelen. Sam let niet op de dirigent; de bovenmatig getalenteerde jongen uit Amsterdam-Noord heeft meer oog voor de mooie meisjes uit Zuid - voor zijn klarinetspelende vriendinnetje Annelies (Lonsdale) en zijn vioolspelende scharrel Kyra (Simone Giel) om precies te zijn.

"En gestopt!" roept Ter Hall een paar minuten later. "Deze ging niet zo lekker als de vorige," zegt Van Wageningen, terwijl hij zijn armen losschudt. "Kunnen we er nog eentje doen?"

Een productiemedewerker dept het zweet van zijn voorhoofd, de camera wordt weer naar de beginpositie gereden. "We gaan direct door," zegt Ter Hall. Weer een paar minuten later zijn Van Wageningen en Ter Hall beiden tevreden. "Heel mooi! Een paar minuten pauze."

De Belofte van Pisa komt op 10 oktober 2019 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden