Amsterdamprijs

'De theatersector is verhard door het gebrek aan geld'

We stellen de negen genomineerden voor de Amsterdamprijs voor de Kunst, de grootste Amsterdamse cultuurprijs, aan u voor. Deel 2: Jeffrey Meulman.

Jeffrey MeulmanBeeld Rink Hof

Toen Jeffrey Meulman (1968), directeur van het Nederlands Theater Festival en oprichter van Amsterdam Fringe Festival, telefonisch te horen kreeg dat hij was genomineerd voor de Amsterdamprijs, was hij vooral verbaasd. 'Ik heb wel vier keer gevraagd: Weet je het zeker? Ik vroeg me af wat ik nu weer verkeerd had gedaan. Iets met een subsidieaanvraag? Die prijs is toch primair voor kunstenaars. En dat ben ik niet.'

Maar zijn affiniteit met het theater stoelt op eigen podiumervaring. Meulman is negen jaar lid geweest van Comedy Train. Wie de komische, verhalende monoloog wil zien die hij onlangs heeft gehouden in de serie 'Lulverhalen' van Howard Komproe, kan dat zien op HumorTV.nl.

Als Gronings jongetje wilde hij wel naar een theateropleiding, maar hij koos voor de studie Nederlands, omdat die ook 'creatief' zou zijn, Meulman: 'De reden was dat ik niet naar Amsterdam durfde. Maar die studie was de domste keuze in mijn leven. Al die grammatica en fonetiek leken meer op wiskunde. Totaal niet creatief. Ik heb die studie niet afgemaakt. Op mijn achttiende begon ik met het organiseren van een poëziefestival.'

Noorderzon
Hij raakte betrokken bij Noorderzon, werd programmeur van de Groningse schouwburg en ging op zijn 29ste naar Utrecht om leiding te geven aan Huis en Festival a/d Werf. Intussen had hij Amsterdam beter leren kennen, doordat hij al vroeg mensen als Lodewijk de Boer, Alexandra Radius en Ramses Shaffy had geïnterviewd voor het programmaboekje van de Groningse schouwburg.

'Eerst was de stad nog eng. Voor vijf euro een pizza eten op het Damrak en dan voor een tientje worden getild voor een pilsje. Maar uiteindelijk voelde ik me er thuis en kwam ik bij Comedytrain. Niemand had er toen nog van gehoord. Het gebeurde wel dat mensen bij een optreden zeiden: 'Kun je je muil houden; we zitten hier te drinken.' Op een gegeven moment kon ik me naar mijn gevoel niet meer handhaven tussen mensen als Hans Teeuwen en Theo Maassen. Dat was zo'n bak geweld qua talent, daar was niet tegenop te spelen.'

Zijn betekenis voor de stad is dat hij in 2006 het Nederlands Theaterfestival en het Amsterdam Fringe Festival heeft opgezet. In 2004 was het Theaterfestival in zijn oude vorm ter ziele gegaan. Het ligt voor de hand te denken dat het nieuwe festival daar de opvolger van is.

Meulman gebruikt dat woord liever niet. 'Het heeft een heel andere doelstelling. Het enige dat is overgebleven is het principe van de jury, maar waar eerst de tien belangwekkendste voorstellingen van het afgelopen jaar werden getoond, gaat het nu om de tien beste. Dat is een belangrijk verschil. Onze opdracht is de promotie van het Nederlandse en Vlaamse theater. Om die reden is ook het Gala van het Nederlands Theater eraan vastgeplakt.'

Hoogtepunten
Wie voorstellingen van het vroegere festival bezocht, trof vooral mensen uit de theatersector zelf. '80 procent van het publiek is nu algemeen, de rest vakgenoten. We vieren de hoogtepunten van het Nederlandse theater, maar proberen ook de ontwikkelingen te duiden in de randprogrammering, zodat het interessant blijft voor de specialisten. En het moet een feest zijn, dat hoort er gewoon bij. Al is dat het lastigst, omdat er geen geld voor is. De helft van onze subsidie is weg en de sponsormarkt ligt op zijn gat. Maar we groeien nog steeds door samenwerking te zoeken.'

Belangrijke partner is de Stadsschouwburg. 'De samenwerking met de mensen daar is fantastisch. Ze stellen het gebouw ter beschikking, hun advies, hun kennis. De theatersector is verhard door het gebrek aan geld, maar dit blijkt mogelijk te zijn. Je moet je kansen blijven zien.'

Het Theater Festival streeft naar toegankelijkheid, maar Meulman ziet ook gevaren. 'Je moet oppassen dat je jezelf niet uitholt en te veel mainstream wordt. Je mag wel degelijk iets van het publiek vragen. Ik kom een beetje terug van het gemakkelijke. Dat is lastig: je moet voortdurend de balans zoeken. Met het Fringe Festival kunnen we experimenteler en gedurfder zijn, iets nieuws beginnen, los van de gevestigde orde. Fringe verkoopt het avontuur.'

Alles voor het theater, de grote liefde van Meulman. 'De onherhaalbare chemie tussen acteur en publiek is het mooiste. Dat zinderende vind je verder nergens.'

Bekijk hieronder een video over de drie genomineerden voor 'Beste prestatie'. De uitreiking van de Amsterdamprijs is op 28/8 in de Tolhuistuin.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden