Plus

De tegenwindauto van HvA-studenten heeft 36 versnellingen

Met hun tegenwindauto hopen vijf HvA-studenten een duurzaamheidsrace te winnen. Wie denkt dat tegenwind alleen vertraging oplevert, heeft het helemaal mis.

Wind tegen en een zonnetje, dan rijdt de tegenwindauto soepel over de dijk. Beeld HvA
Wind tegen en een zonnetje, dan rijdt de tegenwindauto soepel over de dijk.Beeld HvA

Ze weten nog niet wie er in het karretje gaat zitten, maar licht en klein moet de coureur wel zijn. Anouk Dijkman (19), de enige vrouw in het team, maakt de grootste kans. Al heeft ze de tegenwindauto nog nooit bestuurd.

Teamleider Léon Plomp (20) is de andere kandidaat. Hij weet al hoe hij de NeoVenteV3 moet bedienen, maar ja, hij is weer niet de lichtste.

Zo zijn er nog wel meer lastminutezaken die de vijf studenten engineering, design & innovation van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) moeten regelen.

Er wordt nog wat gesleuteld aan de machine en dan moet de auto naar Den Helder, want daar racen ze vanaf morgen tot zaterdag tijdens Racing Aeolus tegen andere duurzame windauto's van studententeams uit Duitsland, Turkije, Denemarken en Canada. Die wedstrijd is een van de vier internationale grote duurzaamheidsraces in de wereld.

Fietswielen
De tegenwindauto's rijden met snelheden tot 40 kilometer per uur. Auto is dan ook eigenlijk een beetje een verkeerd woord. De NeoVenteV3, die voor de derde keer als HvA-afgevaardigde dienst doet, is meer een karretje op fietswielen met een grote windmolen erbovenop.

Hoe werkt een tegenwindauto eigenlijk? Op de windauto zit een rotor, die er dus uitziet als een molen, die door de wind in beweging wordt gezet. De windenergie die dat vervolgens op­levert, wordt via tandwielen omgezet in bewegingsenergie. Die laat de achteras van de auto draaien. Daardoor kan de wagen ondanks de tegenwind naar voren rijden.

En dan een mooi natuurkundig weetje, aldus de studenten: een 'meewindauto' zou altijd langzamer rijden dan een tegenwindauto. Want ook een auto die de wind in de rug heeft, merkt de weerstand van lucht voor het voertuig. Dat remt af, terwijl extra weerstand in een tegenwindauto juist kan worden gebruikt om nog sneller te rijden.

Tijdens de race van dit weekend gaat het om de meest efficiënte rit over een traject van 500 meter op de Helderse dijk. Want hoe beter de tegenwind wordt omgezet in voorwaartse beweging, hoe sneller het autootje gaat.

Nu met 36 versnellingen
De derdejaarsstudenten gebruiken een bestaand exemplaar waar ze een jaar lang aan hebben gewerkt. Het Team Spirit, zoals ze zich noemen, voegde als verbetering een tweede versnellingsbak toe aan de HvA-auto.

Dat is een ideetje van student Rik Heijne (22), zelfverklaard autofreak. "Sportwagens hebben ook vaak twee versnellingsbakken, dan kun je sneller schakelen." De Amsterdamse tegenwind­auto heeft na deze ingreep 36 versnellingen.

Teamgenoot Marco van Wijk (20) dacht de propellerbladen te verbeteren door ze opnieuw 3D te printen, maar dat liep spaak. "Het ging mis met printen, dus we hebben de oude bladen toch weer gebruikt." De vijfde teamgenoot, Tim Klunder, is de handigste sleutelaar voor de laatste optimalisaties op de dijk.

Anouk Dijkman is de enige vrouw in Team Spirit. Ze zit waarschijnlijk achter het stuur van de tegenwindauto NeoVenteV3. Beeld -
Anouk Dijkman is de enige vrouw in Team Spirit. Ze zit waarschijnlijk achter het stuur van de tegenwindauto NeoVenteV3.Beeld -

De HvA doet voor de tiende keer mee, maar heeft al een tijd niets meer gewonnen. In 2010 gebeurde dat voor het laatst. Denemarken ging er vorig jaar nog met de eerste prijs vandoor.

"Toch is dat wel anders," benadrukt Dijkman. "Daar werken professoren aan de wagen met hulp van studenten, wij doen alles zelf." De 'trash talk' is begonnen.

Als er één volk gewend is aan tegenwind, dan moeten het de Nederlanders zijn. Ironisch genoeg maken de HvA'ers de meeste kans als het niet erg hard waait. Hun wagen is namelijk licht en de propeller kan een zuchtje wind al omzetten in beweging.

De weersverwachting voorspelt eerder een bries dan een storm. Plomp: "We maken dus een goede kans."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden