Recensie

De Surprise is een onbeschaamde ode aan de liefde en de cinema (****)

De Surprise is een film met producenten, locaties en acteurs uit een handvol landen, maar het is onmiskenbaar een film van Mike van Diem, die achttien jaar na zijn Oscarwinnende verfilming van Bordewijks Karakter terug is in de bioscoop.

Georgina Verbaan en Jeroen Koningsbrugge spelen mooie afgemeten en elegante rollen Beeld De Surprise

We kijken al jaren naar Nederlandse films waarin de aanwezigheid van een Vlaamse acteur of het niet helemaal te plaatsen landschap vooral wijzen op de eisen die aan het geld van de coproducent hangen, maar de kosmopolitische uitstraling van Van Diems film, gebaseerd op een verhaal van Belcampo (wie leest hem nog?), is helemaal op zijn plaats.

Een Iers landgoed, Brusselse straten, een fraaie kustlijn en een serie tijdloze interieurs plaatsen het verhaal in een tijd en plaats die nog het meest doen denken aan Franse films uit de jaren zestig. 'Ik ben eigenlijk een Franse metteur en scène,' zei Van Diem in een interview in De Filmkrant, waarin hij onder meer wijst op de inspiratie door de Franse grootmeester Melville.

Paraplu
En deze recensent moest weer denken aan Jacques Demy, de intense romantiek en filmrealiteit van Les parapluies de Cherbourg, maar dat komt misschien door die scène waarin Georgina Verbaan en Jeroen van Koningsbrugge in de regen door de stad lopen en hun outfits en de kleur van hun ogen perfect matchen bij de paraplu's, de grijze lucht en het glimmende asfalt.

Maar De Surpise is niet een kijkdoos waarin de regisseur, die ook het scenario schreef, de acteurs als een soort decorstukken gebruikt. Deze scènes werken vooral door de uitstraling van Verbaan en Van Koningsbrugge, die de uitzinnigheid die we van hen kennen maar heel af en toe tevoorschijn laten komen en mooie afgemeten en elegante rollen spelen.

Discrete dood
Miljonair Jacob (Van Koningsbrugge) leeft zonder gevoel en besluit na de dood van zijn moeder (waar hij geen traan om laat) er een einde aan te maken. De overal aanwezige bedienden, inclusief de trouwe tuinman (Jan Decleir), maken het hem moeilijk en hij komt in contact met een geheimzinnig reisbureau dat hem een 'oplossing' biedt. Hij kan daar een discrete dood kopen en hij kiest voor het model 'de surprise', waarvan je niet weet hoe, waar en wanneer het einde komt. Bij het uitkiezen van zijn eigen kist komt hij Anne (Verbaan) tegen, een andere klant van het bedrijf. Ook zij heeft voor de surprise gekozen.

De plot doet enigszins denken aan The Game van David Fincher of The Truman Show van Peter Weir, waarin de regie van het leven wordt overgenomen en niet meer is terug te draaien. Ook in De Surprise probeert Jacob de opdracht in te trekken nadat hij heeft ontdekt dat het leven na de ontmoeting met Anne een stuk zinvoller lijkt en de 'onzichtbare muur' tussen hem en de wereld is opgetrokken.

Onbeschaamde ode
Van Diem heeft nog een paar verrassingen in petto, maar het gaat hier minder om de plotwendingen, dan om een onbeschaamde ode aan de liefde en de cinema - in elk fraai shot. Met een half oog op de titel en de cast zou je kunnen denken dat je in een Hollandse romcom verzeild bent geraakt, maar Van Diem, Verbaan en Van Koningsbrugge nemen je mee naar een unieke plek.


De Surprise

Ons oordeel: ★★★☆☆
Bioscoop: Arena, City, Eye, Filmhallen, Ketelhuis, De Munt, Tuschinski
Regie: Mike van Diem
Met: Jeroen van Koningsbrugge, Georgina Verbaan, Jan Decleir, Henry Goodman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden