'De stad staart zich blind op laadpaal voor elektrische auto'

Het snel uitdijende laadpalennetwerk dat de gemeente Amsterdam laat aanleggen, verslindt geld en kan de groei van het aantal elektrische auto's op den duur niet aan.

Bart van Zoelen
Het FastNed-snellaadstation aan de A44 bij Oegstgeest. 'Zo'n snellaadstation kan 280 auto's per dag bedienen. Met tien laadstations hoef je dus 2800 laadpalen minder neer te zetten.' Beeld Klaas Fopma (www.klaasfopma.nl)
Het FastNed-snellaadstation aan de A44 bij Oegstgeest. 'Zo'n snellaadstation kan 280 auto's per dag bedienen. Met tien laadstations hoef je dus 2800 laadpalen minder neer te zetten.'Beeld Klaas Fopma (www.klaasfopma.nl)

Dat voorspelt Fastned, dat langs de snelwegen snellaadstations bouwt. Het bedrijf ziet zijn oplaadstations als alternatief: elektrische auto's worden onderweg in vijftien tot dertig minuten opgeladen, in plaats van 's nachts voor de deur.

'Zo'n snellaadstation kan 280 auto's per dag bedienen. Met tien laadstations hoef je dus 2800 laadpalen minder neer te zetten,' zegt Bart Lubbers, medeoprichter van Fastned. Bijkomend voordeel is dat snelladen volgens Fastned beter aansluit op het gedrag van automobilisten. 'Laden zal steeds meer op tanken lijken.'

Maar in Amsterdam krijgt de toch zo Amsterdamse start-up geen voet aan de grond. Fastned heeft aangeboden tien snellaadstations aan te leggen rondom de stad. De gemeente heeft dat van de hand gewezen. Wethouder Abdeluheb Choho (D66) bouwt juist gestaag verder aan het netwerk van wat Fastned 'langzaamlaadpalen' noemt.

Nieuw beleid voor snelladers
Momenteel loopt een aanbesteding voor de groei van ruim dertienhonderd oplaadpunten nu naar vierduizend in 2018. De wethouder ziet wel een rol voor snelladers, maar hij vindt het voorstel van Fastned voorbarig, omdat de locaties volgens de gemeente niet geschikt zijn. Choho werkt intussen aan nieuw beleid voor snelladers.

Fastned vreest dat de gemeente vasthoudt aan het eigen oplaadnetwerk en zo particuliere initiatieven smoort. Als laadpalen prioriteit krijgen, kan dat een rem zijn op de overgang van hybrides naar volledig elektrische auto's. 'We moeten naar een miljoen elektrische auto's. We praten nu over een paar duizend paaltjes," zegt Lubbers. 'En dan is de vraag: moet je dat aan de markt overlaten of is dat een taak van de overheid?'

Vandaag (04/08) in Het Parool: 'De snelle stekker wil de stad in'

Voorstel voor snellaadpunten elektrische auto's Beeld Chantal van Wessel
Voorstel voor snellaadpunten elektrische auto'sBeeld Chantal van Wessel
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden