Plus

De stad op kruishoogte vanuit de banaanfiets

Hoe ziet de stad eruit vanaf een toren, een ligfiets of vanuit een souterrain? Deze zomer kijken we van verschillende hoogtes naar de stad. Vandaag: vanuit de gele velomobiel of 'banaanfiets' zie je de wereld op kruishoogte.

'Je kijkt dieren in de ogen en krijgt soms vol de uitlaatgassen van scooters in het gezicht' Beeld Rink Hof
'Je kijkt dieren in de ogen en krijgt soms vol de uitlaatgassen van scooters in het gezicht'Beeld Rink Hof

Meisjes in rokjes die een ligfiets tegemoet fietsen brengen onbewust hun benen wat dichter bij elkaar. Niet onterecht, want op tachtig centimeter boven de grond komt je blik inderdaad al snel op kruishoogte terecht.

"We weten wel waarom je in zo'n ligfiets zit!" riepen jongens in een auto laatst naar Gerhard Diddens, eigenaar van Ligfietswinkel Amsterdam en fanatiek ligfietser. "Mooi hè, die opwaaiende rokjes!"

Geen overzicht
Laag bij de grond zwiept hoog gras boven je hoofd. Riet, bij een tochtje langs de Amstel, houdt wind goed tegen, maar belemmert ook het zicht. Je zit op de hoogte van een autodeur, dus overzicht is er niet.

Op een gewone fiets - tweewieler, zegt Diddens - kijk je over auto's heen, in de gele overdekte ligfiets of velomobiel (een driewieler overigens) kun je niet eens door autoramen heen kijken.

Je ziet deukjes aan de onderkant van autodeuren, kijkt dieren in de ogen, krijgt soms vol de uitlaatgassen van scooters in het gezicht en de wielen van een vrachtwagen zijn reusachtig.

Kabine als beschermkooi
Als ligfietser is het zaak pontificaal voor een vrachtwagen te gaan staan, anders word je niet gezien. Een voordeel is dan weer dat aangereden velomobielers een grotere overlevingskans hebben dan gewone fietsers. De kabine werkt ook als beschermkooi.

Nog zoiets vanuit de velomobiel: je kunt niet bij het knopje voor het stoplicht. Meestal is dat niet erg, want de meeste knopjes doen helemaal niks. Maar er zijn stoplichtknoppen die je móet indrukken omdat het licht anders nooit op groen springt.

Op dat soort momenten hoopt Diddens vurig dat er een andere fietser langskomt, want anders moet hij uit zijn gestroomlijnde fietsmobiel klimmen om even op een knopje te drukken.

De kabine werkt ook als beschermkooi. Beeld Rink Hof
De kabine werkt ook als beschermkooi.Beeld Rink Hof

Uiltje knappen
Waar je niet bij stilstaat als gewone fietser - die opschrikt als er ineens zo'n laag trapwagentje naast hem staat - is het panoramische zicht op de lucht en de omgeving. Al liggend kijk je ruim naar boven, je ziet gevels en wolken, boomtoppen en vogels. In de verte een toren of een ­fabriekspijp.

En die houding ligt ook heel lekker. "Ik ben weleens in slaap gevallen op de fiets," biecht Diddens op. Hij stond op de pont, dat dan weer wel. Zo achterover geleund na een lange werkdag was het erg verleidelijk om in de velomobiel een uiltje te knappen.

Toen Diddens' kinderen klein waren, fietste hij liggend met hen mee naar school. Ineens zag hij de wereld vanuit het perspectief van een kind. Zo maakte hij mee dat sommige auto­mobilisten een loopje nemen met de verkeersregels omdat ze denken dat kinderen die toch niet kennen. Totdat ze hem in zijn ligfiets erachteraan zagen.

Klankkast
De opvallend gele eenmansmobiel heeft behalve een interessant perspectief, ook nog een andere geluidservaring. De kabine is een soort klankkast als je over klinkers rijdt. Dat kan nogal oorverdovend zijn, maar Diddens klinkt het als muziek in de oren.

Toch slaat de comfortabele fiets nog niet massaal aan. Naar schatting zijn er vijfduizend ligfietsen in Nederland, waarvan weer een fractie velomobiels zijn, op een totaal van zeventien miljoen tweewielers. En dat terwijl de velo­mobiel zo veel positieve punten heeft, zegt Diddens.

"Je hebt alle voordelen van een auto - beschermd tegen weer en wind, je haalt zonder al te veel moeite de veertig kilometer per uur - maar ook van de fiets. De velomobiel mag volgens de wet op zowel het fietspad als de weg rijden en je komt nog aan wat broodnodige beweging. Vanaf vierduizend euro ben je de trotse bezitter.

Je hebt de voordelen van zowel de auto, als van de fiets. Beeld Rink Hof
Je hebt de voordelen van zowel de auto, als van de fiets.Beeld Rink Hof
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden