De snorfiets verplaatsen is nog een megaklus

De uitkomst is onzeker, maar de snorfiets verplaatsen naar de rijweg is een kostbare megaoperatie. Daar komt bij dat Amsterdam ook niet lijkt te krijgen waarop het had ingezet: een snorfietsloos fietspad.

Vanaf volgend jaar moeten snorfietsers deels de gewone weg op Beeld Roï Shiratski

Er moeten duizend verkeersbesluiten worden genomen, wegen moeten worden aangepast en voor de Amsterdamse uitzonderingspositie moet ook een nieuw verkeersbord worden ontworpen.

De hele operatie om snorfietsen van het fietspad te weren kost veel geld: alleen al voor dit jaar reserveert de gemeente 1,7 miljoen euro voor de operatie, die in ambtelijke kringen Project SNOR heet. Daarna moet daar nog 4 miljoen bijkomen voor later dit jaar en 1,3 miljoen voor 2018.

Ondanks al die onzekerheden en ondanks het feit dat pas in september definitief duidelijk wordt of en hoe de maatregelen doorgaan, is Amsterdam al gestart met de voorbereidingen.

Dat is noodzakelijk, zegt een woordvoerder. "Als we nu niet beginnen, is de tijd te kort om in januari 2018 van start te gaan."

Helmplicht
Tegelijk is er dus nog enorm veel onduidelijk. Waar en hoe de snorfietser, met een helmplicht, precies van het fietspad moet, is bijvoorbeeld nog niet bekend.

Deze maand zegt de gemeente al een besluit te zullen nemen over de routes waarop ze de snorfiets van het fietspad wil. Probleem is dat verkeersminister Schultz Amsterdam niet toestaat de maatregel in de hele stad in te voeren, maar alleen op plaatsen waar dat aantoonbaar noodzakelijk is.

Veel deskundigen vrezen hierdoor een lappendeken aan verschillende regimes waardoor snorfietsers niet weten waar ze aan toe zijn en continu hun helm op moeten zetten en vervolgens weer af.

Deze onduidelijkheid verhoogt de kans dat het weren van snorfietsen van fiets­paden zal mislukken.

Hoe de Dienst Handhaving en Toezicht langsracende snorscooters op het fietspad moeten gaan tegenhouden, is onduidelijk Beeld Roï Shiratski

De controle op de naleving van de nieuwe regels wordt daardoor nog ingewikkelder.

De gemeente stelt dat handhaving en toezicht een taak wordt voor boa's. De meeste mensen van de Dienst Handhaving en Toezicht doen hun werk echter te voet. Hoe ze langsracende snorscooters op het fietspad moeten gaan tegenhouden, is onduidelijk.

Beroep instellen
Er staat een communicatiecampagne op stapel om te informeren over de verplaatsing van snorscooters van sommige fietspaden naar de rijweg. De gemeente houdt rekening met de risico's. Dat er duizend verkeersbesluiten moeten worden genomen, is zo'n risico.

Amsterdam stelt dat het nog onduidelijk wat de impact zal zijn van mensen en organisaties die beroep instellen tegen deze verkeersbesluiten.

De gemeente houdt ook rekening met het gevaar van wisselende regimes en trekt de uitvoering zo veel mogelijk naar zichzelf toe: stads­delen worden hiermee overruled.

De verplaatsing van de snorfiets

2009
Gemeenteraadslid Fjodor Molenaar (GroenLinks) wil de snorfiets van het fietspad. Wethouder Hans Gerson zegt dat 'simpelweg een bord ophangen' voldoende is.

2011
Amsterdam ziet af van het verplaatsen van de snorfiets. Wethouder Eric Wiebes krijgt de helmplicht, volgens de stad noodzakelijk voor een verplaatsing, er niet doorheen in Den Haag.

2013
Stadsdeel West wijst de Jan Pieter Heijestraat aan als proef: snor­scooters moeten hier de rijweg op. Vrijwel alle snorfietsers blijven ­gewoon op het fietspad rijden.

2014
Burgemeester Van der Laan mengt zich in het debat. In januari zegt hij bij Buitenhof de snorfiets 'nog dit jaar' van het fietspad te krijgen.

2015
Na lang praten gaat de Tweede Kamer akkoord met de mogelijkheid voor steden om als dat nodig is de snorfiets met helmplicht naar de rijweg te verplaatsen.

2016
Verkeersminister Melanie Schultz komt in november met haar voorstel:
Amsterdam mag de snorfiets verplaatsen. Maar niet overal, de stad moet van plek tot plek hard kunnen maken waar dit noodzakelijk is. Op dit voorstel kan nog worden gereageerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden